اواخر سال گذشته بود که قیمت گوشت قرمز در بازار کشورمان با افزایش روبه‌رو شد که یکی از مهمترین دلایل این امر افزایش بارندگی در استان‌های بود که بیشترین میزان دام کشور را روانه بازار مصرف کردند.

به طوری که دامداران این استان‌ها ترجیح دادند که دام‌های خود را بیشتر در مراتع پر از علوفه نگهداری کنند تا از این طریق وزن دام‌ها افزایش و به تبع آنها دامداران سود بیشتری را کسب کنند؛ همین امر زمینه کمبود دام کشتارشده در سراسر کشور و افزایش قیمت گوشت قرمز شده بود.

با این حال همانطور که پیش‌بینی می‌شد با گرم‌تر شدن هوا از ۱۵ فروردین سال‌جاری شاهد افزایش عرضه و کشتار دام در سراسر کشور هستیم که به خودی خود سبب کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار مصرف می‌شود.

به همین دلیل می‌توان گفت در وضعیت فعلی شیب نزولی قیمت گوشت قرمز آغازشده، زیرا از یک سو به فصل گرما نزدیک می‌شویم که مصرف گوشت کاهش می‌یابد و از طرف دیگر میزان عرضه گوشت توسط عشایر زیاد می‌شود و همین مسأله زمینه افت بیشتر قیمت گوشت را فراهم می‌کند.

تداوم کاهش قیمت گوشت قرمز و عدم نوسان آن

آن طور که ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی گفته این وزارتخانه در راستای تحقق شعار سال برای اولین بار سیاست ثبات قیمت نهاده‌های دامی را تا پایان سال به اجرا درخواهد آورد به طوری که به دامداران اعلام شده که نرخ سویا، ذرت و جو تا پایان سال تغییر نخواهد کرد. از طرف دیگر طی روزهای اخیر روند واردات نهاده‌های دامی خصوصاً کنجاله سویا به کشور تسریع شده و دامداران صنعتی نیز هیچگونه مشکلی برای تعلیف دام‌های خود ندارند.

تأمین و توزیع گوشت قرمز رو به افزایش است

از طرف دیگر میزان تقاضای گوشت قرمز در کشورمان با کاهش محسوسی روبه‌رو شده، این در حالی است که در مقطع کنونی دولت و وزارت جهاد کشاورزی عرضه گوشت را افزایش داده است. در حال حاضر قیمت گوشت گوسفندی در خرده فروشی ها و قصابی های سطح شهر به طور میانگین ۳۴۰ تا ۳۶۰ هزار تومان عرضه می شود با این حال سازمان میوه و تره بار عرضه گوشت گرم گوسفندی و گوساله با نرخ مصوب در مراکز عرضه را آغاز کرده است. به طوری که طبق اعلام این سازمان قیمت نیم‌شقه سردست گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازار با قیمت۲۷۸ هزار تومان و نیم‌شقه ران گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازار با قیمت ۲۸۶ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. در همین خصوص شهیاد آبنار، مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی اعلام کرد: با توجه به برنامه‌ریزی منسجم توسط کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی و تأمین گوشت قرمز، رصد و پایش بازار نشان می‌دهد روند قیمت گوشت گرم گوساله و گوسفندی در کشور رو به کاهش است.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: