سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز گذشته (سه‌شنبه) گزارش داد که یک زن بر اثر ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان H۳N۸ در چین جان خود را از دست داده است.

به نقل از ایندیپندنت، این نخستین مورد مرگ شناخته شده انسان بر اثر ابتلا به این نوع آنفلوآنزای پرندگان است.

آنفلوآنزای H۳N۸ از سال ۲۰۰۲ پس از اولین ظهور در پرندگان آبزی آمریکای شمالی شناخته شد و مطالعات علمی نشان می‌دهد که اسب، سگ‌ و فوک‌ هم به آن آلوده می‌شوند. تا پیش از این دو مورد غیرکشنده که هر دو در چین بودند در آوریل و مه سال گذشته در بین انسان‌ها شناسایی شده بود.

زن چینی که بر اثر ابتلا به این نوع آنفلوآنزای پرندگان جان باخت، ۵۶ سال سن داشت و از جنوب شرقی چین بوده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که او در ۲۲ فوریه به این بیماری مبتلا شد و در سه مارس به دلیل ذات‌الریه شدید در بیمارستان بستری شد و در تاریخ ۱۶ مارس نیز درگذشت.

آژانس بهداشت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد که بیماری که در چین جان باخته است، چند بیماری زمینه‌ای داشت و قبل از شروع بیماری سابقه تماس با طیور زنده و سابقه حضور پرندگان وحشی در اطراف خانه‌اش را داشته است.

سازمان جهانی بهداشت گفته است در حالی که قرار گرفتن در معرض یک بازار مرغ زنده ممکن است باعث عفونت شده باشد، هنوز مشخص نیست که منبع دقیق این عفونت چیست و چگونه این ویروس با سایر ویروس‌های آنفلوآنزای پرندگان که در بین حیوانات در گردش است، ارتباط دارد. به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت خواستار تحقیقات بیشتر در ارتباط با انتقال این ویروس در حیوانات و انسان‌ها شده است.

سازمان جهانی بهداشت مستقر در ژنو همچنین گفت که این ویروس توانایی انتقال آسان از فردی به فرد دیگر را ندارد و بنابراین خطر انتشار آن در بین انسان‌ها در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی کم تلقی می‌شود.

با این حال به دلیل ماهیت دائما در حال تکامل ویروس‌های آنفلوآنزا، سازمان جهانی بهداشت بر اهمیت نظارت جهانی برای شناسایی تغییرات ویروسی، اپیدمیولوژیک و بالینی مرتبط با ویروس‌های آنفلوآنزا در گردش که ممکن است بر سلامتی انسان (یا حیوانات) تاثیر بگذارد، تاکید کرده است.

مورد ابتلای انسانی آنفلوآنزای پرندگان معمولا نتیجه تماس مستقیم یا غیرمستقیم با طیور زنده یا مرده آلوده به این ویروس یا محیط‌های آلوده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که عفونت آنفلوآنزای پرندگان می‌تواند منجر به التهاب چشم، علائم خفیف شبه آنفلوآنزا تا بیماری حاد تنفسی شدید یا حتی مرگ شود. همچنین در برخی موارد علائم گوارشی یا عصبی گزارش شده است اما این علائم نادر هستند.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: