وام فوری دریافت آن یکی از معظلاتی است که متقاضیان تسهیلات بانکی با آن مواجه هستند. وام‌ فوری معمولا در فاصله دو یا سه روز پرداخت می‌شوند و نرخ سود و شرایط بازپرداخت متفاوتی دارند. وام فوری از جمله وام هایی است که برخی بانک ها طرح هایی برای اعطای آن دارند. وام فوری میتواند وام ازدواج ،وام مسکن ، وام قرض الحسنه یا هر وام دیگری باشد. وام فوری و شرایط گرفتن آن در بانک های مختلف میتواند متفاوت باشد.

آن دسته از متقاضیان وام بدون ضامن بانک ملی که مایل به دریافت این تسهیلات هستند باید نامه کسر از حقوق تسهیلات کارت اعتباری را داشته باشند. متقاضیان باید در یکی از شعب بانک ملی سپرده قرض الحسنه تشکیل بدهند. ضمنا افراد به منظور درخواست این تسهیلات باید 1 میلیون و 100 هزار تومان هزینه تشکیل پرونده و آبونمان سالیانه را بپردازند. این تسهیلات به ارائه ضامن رسمی احتیاجی ندارند اما فرد متقاضی باید رتبه اعتباری آ یا بی یا سی از بانک مرکزی داشته باشد. سود این تسهیلات 18 درصد بوده و حداکثر مدت زمان بازپرداخت آن به 48 ماه می‌رسد.

با توجه به مبلغ وام، نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت، مبلغ هر قسط 2 میلیون و 937 هزار و 500 تومان است. کل سود تسهیلات، 40 میلیون و 999 هزار و 998 تومان و مجموع رقم وام و سود آن 141 میلیون و 49 هزار و 998 تومان خواهد بود.

برخی از خدمات بانک ملی و دستاوردهای این مجموعه را بشناسید

بانک ملی ایران نخستین بانک ایرانی است که انواع خدمات بانکی و الکترونیک اعم از صندوق‌های اجاره‌ای، سوئیفت، سامانه بام سازمانی، سامانه بام شرکتی و … را به مشتریان واجد شرایط خود ارائه می‌دهد.

این مجموعه طی سال‌های فعالیت خود توانسته تندیس اجلاس سراسری مدیران ارزش آفرین در تحول توسعه کسب و کارهای ایران 1400، تندیس سپاس از حمایت‌های دلسوزانه از زلزله زدگان کرمانشاه، عنوان خط مشی سیستم مدیریت کیفیت آموزش و یادگیری و … را به دست آورد.

وام فوریآنچه در مورد این خبر درخور توجه است، بسیاری از وعده های قبلی هنوز‌عملی نشده و افراد تحت پوشش این سازمان با مشکلات فراوانی ازجمله دریافت وام مواجه هستند. حال باید دید با اظهار نظر جدید سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی، این وعده ها و کمک های مالی به صورت تسهیلات خود اشتغالی به مبلغ 50 میلیون تومان و کمک هزینه ودیعه مسکن به مبلغ 100 میلیون تومان که فقط در غالب پیشنهاد ارائه شده عملی و میسر خواهد شد.

افرادی که مشتریان بانک آینده هستند و برای خرید کالا کمبود نقدینگی دارند، می‌توانند برای «وام خرید کالا» این بانک درخواست دهند. این تسهیلات ۲۰۰ میلیونی در قالب کارت اعتباری به مشتریان واجد شرایط پرداخت می‌شود.

کسانی که امکان دریافت وام ۲۰۰ میلیونی بانک آینده را دارند که در یکی از شعب این مجموعه سپرده قرض الحسنه افتتاح کنند. سود این وام ۱۸ درصد و حداکثر مدت زمان بازپرداخت آن ۶۰ ماه است. این تسهیلات به افرادی اعطا می‌شود که در یکی از شعب بانک آینده سپرده قرض الحسنه داشته باشند. لازم به ذکر است افرادی امکان درخواست این وام را دارند که قبلا از تسهیلات کارت اعتباری استفاده نکرده باشند. ضمنا پرداخت این وام باعث مسدودی سپرده خواهد شد و افراد امکان استفاده حساب خود را ندارند.

با توجه به نرخ  تسهیلات، سود و مدت زمان بازپرداخت، میزان هر قسط ۵ میلیون و ۷۸ هزار و ۶۸۵ تومان است. کل سود وام ۱۰۴ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۱۲۹ تومان و مجموع رقم تسهیلات و سود آن ۳۰۶ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۱۲۹ تومان خواهد بود.

بانک آینده چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

بانک آینده سال ۱۳۹۳ فعالیت خود راشروع کرد و در قالب بانکداری شرکتی، اختصاصی و الکترونیکی به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهد. این بانک انواع تسهیلات خرید کالا و وام‌های دیگر را هم به مشتریان واجد شرایط می‌پردازد. این بانک در تیرماه امسال بالغ بر هزار و ۲۳۰ فقره تسهیلات ازدواج به متقاضیان پرداخت کرد.

همواره بانک آینده در جهت گسترش بسترهای مناسب بانکی برای مشتریان، کارآفرینی و … تلاش می‌کند. اخیرا در راستای این مهم، بانک آینده و شرکت پژوهش و توسعه ناجی تفاهم نامه‌ای امضا کردند.

خانواده‌های فاقد مسکن که تاکنون تسهیلات مسکن دریافت نکرده‌اند می‌توانند به شش بانک عامل برای دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن مراجعه کنند.

تمامی خانواده‌هایی که دارای فرزند سوم متولد سال ۱۳۹۹ به بعد هستند و صاحب خانه نیستند، واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله و کارمزد حداکثر ۴ درصد ‌هستند.

تقاضای دریافت وام باید توسط سرپرست خانوار یا نماینده قانونی آن به بانک اعلام شود و احراز ولادت فرزند متقاضی باید با مشاهده اصل شناسنامه زوجین، شناسنامه فرزند متولد شده و استعلام از سامانه‌های ثبت احوال توسط بانک انجام می‌شود.

صحابی ، معاون اعتبارات بانک مرکزی در رابطه با بررسی صحت نداشتن مسکن توسط افراد متقاضی پیشتر گفت: وقتی متقاضی به شعبه مراجعه می‌کند، بانک نمی‌تواند تشخیص دهد که متقاضی فاقد خانه هست یا خیر که در حال رایزنی با وزارت راه و شهرسازی هستیم که این امکان را به صورت یک لینک در اختیار شعب قرار دهند. 

وی در ادامه بیان کرد که منتظر این لینک نماندیم و از بانک‌ها خواستیم که برای این که قانون لازم الاجراست، وضعیت متقاضی را در سامانه سمات بانک مرکزی رصد کنند و اگر متقاضی تسهیلات مسکن یا جعاله فعالی نداشت، این تسهیلات را به آنها پرداخت کنند.

به این بانک‌ها بروید و وام بگیرید

افراد متقاضی دارای شرایط میتوانند برای دریافت وام مذکور به یکی از ۶ بانک مسکن، تجارت، صادرات، کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک مراجعه کنند.

در این رابطه بانک‌ها مکلفند علاوه بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. مسئولیت حسن اجرای حکم این بند به‌عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و همه مدیران و کارکنان ذی‌ربط است. عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی‌صلاح است.

گویا دولت سیزدهم سامانه جدیدی با نام سامانه ۱۱۱ راه‌اندازی کرده و در این سامانه به مردم خدماتی را ارائه می‌دهد. یکی از مهم‌ترین این خدمات، ثبت‌نام وام ریاست جمهوری است. اما شرایط ثبت‌نام این وام چیست؟

دور اول سفرهای استانی ابراهیم رئیسی به تازگی به پایان رسیده و حاصل بسیاری از این سفرها تخصیص سهمیه وام قرض‌الحسنه به مردم هر استان است.  از آن جمله اینکه ۱۲ هزار و ۷۰۰ سهمیه وام قرض‌الحسنه به مردم سمنان تعلق گرفته که به گفته استاندار این استان پرداخت آن به بانک‌های عامل ابلاغ شده است.

در دیگر استان‌ها هم شرایط همینگونه است و گویا سهمیه وام قرض‌الحسنه ریاست جمهوری وجود دارد که در هر سفر به مردم آن استان تعلق می‌گیرد. اما وام ریاست جمهوری تنها مربوط به سفرهای استانی نیست.

ثبت‌نام وام ریاست جمهوری چگونه است؟

آنگونه که در گزارش‌ها آمده دولت سیزدهم سامانه ۱۱۱ را راه‌اندازی کرده که در آن خدمات متعددی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و یکی از این خدمات پرداخت وام است.

متقاضی با مراجعه و ثبت‌نام در این سامانه می‌تواند درخواست‌های متعددی را ثبت کند که یکی از آنها مربوط به دریافت انواع وام است. از وام ازدواج و اشتغال‌زایی گرفته تا وام‌های دیگر.

یکی از انواع وام‌هایی که می‌توان در این سامانه ثبت‌نام کرد، وام اشتغال‌زایی ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی است. بخشودگی وام‌ها، تعویق اقساط وام و … از دیگر درخواست‌هایی است که در این سامانه می‌توان پیگیری کرد.

اما به نظر می‌رسد که مهم‌ترین کارکرد این سامانه، برای ثبت‌نام وامی است که به وام ریاست جمهوری معروف شده است. به نظر می‌رسد که این وام، همان وام قرض‌الحسنه اشتغال است.

بر اساس آنچه در این سامانه آمده مدت زمان بازپرداخت وام اشتغال، ۶۰ ماه است و نرخ کارمزد آن تنها ۴ درصد است. اما این وام تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که از کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت تعاون،  کار و رفاه اجتماعی معرفی شده باشند.

قابل ذکر است که سامانه ۱۱۱ یک سامانه پرداخت وام نیست. بلکه سامانه ثبت‌نام وام است و قرار است آنگونه که دولت وعده داده، مسئولان از طریق این سایت درخواست‌های مردم را رسیدگی کنند.

وام ۲۰۰ میلیون تومانی فرزند سوم به بانک‌ها ابلاغ شد. وامی که بر اساس آن خانوارهای فاقد مسکن که سه فرزند و بیشتر دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند. اما شرایط این وام چیست و به چه کسانی پرداخت می‌شود؟

دو روز قبل بود که معاون اعتبارات بانک مرکزی جزئیات نحوه ثبت‌نام وام مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی فرزند سوم را اعلام کرد.

بر اساس گفته معاون بانک مرکزی تنها ۶ بانک این وام فرزندآوری را می‌پردازند.

مشمولان وام ۲۰۰ میلیونی فرزندآوری

بر اساس قانون، خانوارهایی که فرزند سوم و یا بیشتر آنها از سال ۹۹ به بعد متولد شده‌است، مشمول وام ۲۰۰ میلیونی خرید یا ودیعه مسکن می‌شوند. اما این تنها شرط پرداخت این وام نیست. خانوار مشمول وام نباید صاحب مسکن باشد و این خانواده‌‌ها می‌‌توانند صرفاً برای بار دوم از تمام امکانات دولتی در این خصوص استفاده کنند.

اما شرط دیگری که برای پرداخت انواع وام‌های فرزندآوری اعلام شده این است نرخ زاد و ولد فرزند و پدر نباید بیشتر از ۲٫۵ باشد. در غیر اینصورت هیچ وامی به خانوار دارای فرزند پرداخت نمی‌شود.

شرایط وام فرزند سوم چیست؟

مبلغ این وام ۲۰۰ میلیون تومان و مدت بازپرداخت آن ۲۰ سال است. همچنین بانک‌ها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

این شرط در حالی است که پیش از این هم شرط پرداخت وام ۵۰ و ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن و یا با یک ضامن مطرح شده بود که بانک‌ها این شرط را نپذیرفتند. از طرف دیگر هنوز مشخص نیست که کارمزد و مبلغ اقساط این وام چقدر است.

چند نفر وام فرزندآوری می‌گیرند؟

معاون بانک مرکزی گفته ۶ بانک تسهیلات فرزندآوری می‌دهند و اعتبار هر بانک برای پرداخت این وام، ۱۵۰ میلیارد تومان است. با این حساب تنها برای ۴۵۰۰ متقاضی دریافت، اعتبار دریافت وام ۲۰۰ میلیونی فرزندآوری وجود دارد و اعتبار بیشتری در دسترس نیست.

کدام بانک‌ها وام فرزندآوری می‌دهند؟

به گفته معاون بانک مرکزی، بخشنامه پرداخت وام مسکن به شش بانک مسکن، تجارت، صادرات، کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک ابلاغ شده است.

اما به نظر می‌رسد که هنوز نمی‌توان برای دریافت این وام اقدام کرد. چون شبکه بانکی در زمان حاضر این ابزار را ندارد که تشخیص دهد متقاضی فاقد خانه است یا خیر.

وام فوریالبته این مقام مسئول گفته از بانک‌ها خواستیم برای این که قانون نباید زمین بماند و لازم الاجراست اکتفا کنند به این که وضعیت متقاضی را در سامانه سمات بانک مرکزی رصد کنند و اگر متقاضی تسهیلات مسکن یا جعاله فعالی نداشت، این را بیانگر این بدانند که این متقاضی فاقد مسکن است و این تسهیلات را به آنها پرداخت کنند.

اعلام مسئولان بانک مرکزی حاکی از آغاز پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن برای فرزند سوم است که سرپرست خانوارهای فاقد مسکن که تاکنون تسهیلات مسکن دریافت نکرده‌اند می‌توانند به شش بانک عامل در این زمینه مراجعه کنند.

تمامی خانواده‌هایی که دارای فرزند سوم متولد سال ۱۳۹۹ به بعد هستند و صاحب خانه نیستند، می‌توانند جهت دریافت وام ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی اقدام کنند. 

در این زمینه، مسئولان بانک مرکزی از ابلاغ بخشنامه مربوطه به بانک‌ها و اجرای آن خبر داده‌اند که متقاضیان برای دریافت این وام باید با در دست داشتن مدارک لازم به یکی از شعب بانک‌های عامل مسکن، تجارت، صادرات، کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک مراجعه کنند.

همچنین، برای دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله و کارمزد حداکثر ۴ درصد به صورت سالانه، باید سفته و یا یک ضامن معتبر به بانک ارائه کنند.

البته، تقاضای دریافت وام باید توسط سرپرست خانوار یا نماینده قانونی آن به بانک اعلام شود و احراز ولادت فرزند متقاضی باید با مشاهده اصل شناسنامه زوجین، فرزند متولد شده و استعلام از سامانه‌های ثبت احوال توسط بانک نیز انجام شود.

در این بین، وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن به فرزند سوم خانواری تعلق می‌گیرد که فاقد مسکن باشند که در این زمینه، معاون اعتبارات بانک مرکزی می‌گوید: وقتی متقاضی به شعبه مراجعه می‌کند، بانک نمی‌تواند تشخیص دهد که متقاضی فاقد خانه هست یا خیر که در حال رایزنی با وزارت راه و شهرسازی هستیم که این امکان را به صورت یک لینک در اختیار شعب قرار دهند. 

صحابی در ادامه بیان کرده که منتظر این لینک نماندیم و از بانک‌ها خواستیم که برای این که قانون روی زمین نماند و لازم الاجراست، به این که وضعیت متقاضی را در سامانه سمات بانک مرکزی رصد کنند و اگر متقاضی تسهیلات مسکن یا جعاله فعالی نداشت، اکتفا و این تسهیلات را به آنها پرداخت کنند

یکی از طرح‌های تسهیلاتی بانک آینده «طراوت» نام دارد که متقاضیان وام خرید کالا امکان دریافت آن را دارند. وام ۷۰ میلیونی این طرح به دارندگان سپرده بلندمدت تعلق می‌گیرد.

افرادی که برای خرید کالا کمبود نقدینگی دارند و مشتری بانک آینده هستند، می‌توانند برای وام ۷۰ میلیونی این بانک درخواست دهند. ضمانت این تسهیلات مسدودی سپرده یا ضامن رسمی است. در صورتی که فرد برای دریافت وام به بانک ضامن رسمی ارائه دهد، سپرده وی مسدود نخواهد شد. در غیر این صورت سپرده فرد تا پایان پرداخت اقساط تسهیلات مسدود خواهد ماند و امکان استفاده از آن وجود ندارد. حداکثر نرخ سود این وام ۱۸ درصد و مدت زمان بازپرداخت ۳۶ ماه است.

سایر شرایط وام ۷۰ میلیونی طراوت

افرادی که این تسهیلات را دریافت می‌کنند تا مدت ۳۰ روزه امکان استفاده از آن را دارند. اولین قسط این وام یک ماه بعد از پایان مهلت ۳۰ روزه خرید دریافت خواهد شد.

با توجه به میزان وام، نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت، مبلغ هر قسط ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۶۶۸ تومان است. کل سود وام ۲۱ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۳۷ تومان و مجموع رقم تسهیلات و سود آن ۹۱ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۳۷ تومان خواهد بود.

قانون بودجه ۱۴۰۱، شش بانک عامل مسکن، تجارت، صادرات، کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک را مکلف کرده است که تسهیلات ویژه مسکن به برخی خانواده‌های واجد شرایط اعطا کنند.

طبق بخشنامه بانک مرکزی در رابطه با تسهیلات قرض الحسنه «ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن» خانواده‌هایی که مسکن ندارند و از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند، وام ۲۰۰ میلیون تومانی تعلق می‌گیرد.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: