همسان سازی حقوق بازنشستگان | اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان

واریز باقی مانده همسان سازی حقوق بازنشستگان از امروز؟ | آغاز پرداخت 25 درصد همسان سازی حقوق بازنشستگان

نماینده مردم فردوس در مجلس یازدهم در تذکری به دولت، گفت: انتظار می‌رود که در سال جاری به بحث معیشت کارکنان دولت به ویژه بازنشستگان توجه جدی شود.

واریز باقی مانده همسان سازی حقوق بازنشستگان از امروز؟ | آغاز پرداخت 25 درصد همسان سازی حقوق بازنشستگان
کدخبر : 16228
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین از وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواست زمان اجرای ۲۵ درصد باقیمانده‌ی همسان سازی حقوق بازنشستگان کارگری را مشخص کنند.او با بیان اینکه چرا باید بازنشستگان کارگری باید برای وصول تک تک مطالباتشان مطالبه‌گری کنند، افزود: در حالی  بازنشستگان کارگری از دو سال پیش در انتظار پرداخت ۲۵ درصد باقیمانده همسان سازی حقوق بازنشستگان خود هستند که همسان سازی حقوق بازنشستگان دولتی از ابتدای هر سال برای جبران تورم و گرانی‌ها اجرایی می‌شود.

مجید نصیرائی در نشست علنی روز (یکشنبه، ۲۷ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی از مردم برای حضور پرشکوه در راهپیمایی روز قدس تشکر کرد و در تذکری به مسئولان جهاد کشاورزی به ویژه سازمان تعاون روستایی، گفت: انتظار داریم نسبت به پرداخت بهای زعفران به زعفران کاران اقدام عاجل شود و تبعیض و ظلمی که در حق آن‌ها در هفته‌های اخیر انجام شده را برطرف کنید.

وی در تذکری به دولت، افزود: انتظار می‌رود که در سال جاری به بحث معیشت کارکنان دولت به ویژه بازنشستگان توجه جدی شود؛ بازنشستگان منتظر اجرای همسان سازی حقوق هستند و با توجه به اینکه ماموریت مجلس مسئله معیشت اقشار مختلف جامعه به ویژه ضعیف است می‌طلبد دولت به این موضوع بپردازد.

سماکچی ضمن تاکید بر لزوم تشکیل کمیته ای خاص جهت رسیدگی به درخواست‌های به حق بازنشستگان صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از جمله خواسته‌های فوری بازنشستگان است.

محمد رسول سماکچی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، ضمن اشاره به جلساتی که با تعدادی از بازنشستگان تامین اجتماعی در کانون کارفرمایی گیلان برگزار شد اظهار داشت: تمام موارد مطروحه در این جلسات را در مکاتبه ای با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در میان گذاشته تا درخواست بازنشستگان به شکل عاجل مورد رسیدگی قرار گیرد.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایی استان گیلان به برخی از درخواست‌های ویژه بازنشستگان اشاره کرد و در تشریح آن ابراز داشت: با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی و تورم افسارگسیخته بازار که شاهد آن هستیم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از جمله خواسته های فوری بازنشستگان است که به شدت بر روی آن تاکید داشته و دارند.   سماکچی تصریح کرد: تنها چند ماه دیگر تا ایام سال نو و عید نوروز باقی مانده است لذا درخواست تعیین عیدی بازنشستگان به مانند کارگران شاغل ۲ ماه حقوق و اجرایی آن درخواست عاجل دیگری بود که امیدواریم با موافقت وزارتخانه و دستگاه‌های ذیربط همراه شود.   

وی یادآور شد: بازنشستگان تامین اجتماعی درخواست دارند در تعیین افزایش حقوق بازنشستگان برای سال ۱۴۰۲ از افزایش پلکانی، جدا خودداری شود زیرا بازنشستگان به ازا هرچه در موقع کار پرداخت کردند در موقع بازنشستگی نیز دریافت نمایند.   رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایی استان گیلان خاطرنشان کرد: با همه تلاشی که معاونت درمان تامین اجتماعی می‌نمایند باز هم خدمات در شأن بازنشستگان ارائه نمی‌شود بنابراین از وزیر و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، تقاضا داریم کمیته خاصی جهت درخواست‌های به حق بازنشستگان صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی تشکیل شود تا رسیدگی عاجل در این زمینه به عمل آید.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

 صندوق بازنشستگی مجری قوانین و مقررات است آنچه که تصویب و ابلاغ می‌شود ما اجرا می‌کنیم. این موضوع افزایشی هم که عرض کردم اول مهر ۱۴۰۱ انجام شد این هم در واقع در تطبیق حقوقی بود که برای شاغلان دولت در نظر گرفته بود که برای بازنشستگان هم انجام شد، ولی عنوان متناسب سازی برایش در نظر نگرفته بودند، ولی به نوعی همسان سازی بود.

دکتر شیرمحمدی ، معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری در گفتگو با برنامه روزی نو رادیو اقتصاد به موضوع همسان سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۲ پرداخت.این گفتگوبه شرح ذیل است:

می‌دانید که صندوق‌ها پشتوانه اصلی برای تامین بیمه مورد نیاز شهروندان در حوزه‌های مختلف هستند بیمه‌ها جنبه‌های گوناگونی را در بر می‌گیرند در تمام دنیا و ایران عزیز ما آن را بعنوان یک صنعت می‌شناسیم حالا صحبت از همسان سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۲ مطرح می‌شود چالشی که دولت‌ها در چند سال گذشته تلاش کردند به صورتی به سمت متعادل کردن این مسئله بروند و از یک سو هم مشکل بزرگی مطرح شده که همچنان جای سوال و پرسش است و آن هم توان و قدرت نظام بیمه‌ای برای پاسخ به این نیازهاست.

سوال: همسان سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشسته‌هاچه شد ؟ امسال دیگر هیچ امیدی به آن نیست و باید به ۱۴۰۲ امیدوار بود؟

شیرمحمدی: بحث همسان سازی یعنی در واقع یک افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با افزایشی که برای شاغلان در نظر گرفته می‌شود. ما امسال ، ابتدای سال یک افزایش داشتیم، یک افزایش هم اول مهر ۱۴۰۱ داشتیم که قانون اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشگری بود که ۵ درصد به حقوق شهریورماه به علاوه مبلغ ثابت ۹۰۰ هزار تومان را که معادل ۲/۱۶ درصد بود حقوق بازنشستگان عزیز افزایش پیدا کرد.

همانطور که مستحضرید صندوق بازنشستگی مجری قوانین و مقررات است آنچه که تصویب و ابلاغ می‌شود ما اجرا می‌کنیم. این موضوع افزایشی هم که عرض کردم اول مهر ۱۴۰۱ انجام شد این هم در واقع در تطبیق حقوقی بود که برای شاغلان دولت در نظر گرفته بود که برای بازنشستگان هم انجام شد، ولی عنوان متناسب سازی برایش در نظر نگرفته بودند، ولی به نوعی همسان سازی بود.

سوال: منابع و ذخایر کافی که برای این موارد مطرح می‌شود ، می‌دانیم که متاسفانه سطح بیمه پردازها به شدت پایین آمده یعنی پوشش حمایتی از عدد قابل توجهی که ۸ و خرده ای بوده و الان شده ۴ و دو دهم و در همین حوزه دارد می‌چرخد و این عدد جالب نیست آیا با این وضعیتی که پیدا کردیم صندوق بازنشستگی ورشکست شده است؟

شیرمحمدی: ورشکستگی برای صندوق‌های بازنشستگی دولتی وجود ندارد، ولی پوشش حمایتی برای ادامه حیات وتامین منابع آتی صندوق‌هاخیلی مهم هست، که حالا آن تعدادی که فرمودید ۸ به ۴ در تامین اجتماعی و صندوق کشوری الان کمتر از یک است به ازای تعداد بازنشستگان که یک میلیون و ۶۳۰ هزار نفر هستند ما ۸۰۰ هزار نفر مشترک داریم که طبیعتا خیلی عدد پایین است.

سوال: به عبارتی می‌توان گفت وضعیت بدتر است؟

شیرمحمدی: بدتر است، ولی خب این وضعیت خیلی تاثیر آنچنانی در پرداختی‌های صندوق ندارد، چون ما بیش از هفتاد درصد پرداختی هایمان به بودجه عمومی اتکا دارد.

سوال: خود این ،افزایش هزینه دولت است ؟

شیرمحمدی: هزینه دولت است بله، هر آنچه که برای حقوق شاغلان افزایش پیدا می‌کند، طبیعتا در بازنشستگی هم تاثیر خودش را می‌گذارد و بودجه عمومی است که تامین کننده پرداخت حقوق بازنشستگان است و ما در بحث پوشش حمایتی مان تعداد مشترکان الان در موقعیتی هستیم که حتی اگر اشتراک جدید هم داشته باشیم، چون صندوق در وضعیت اینچنینی قرار دارد به ضرر بودجه عمومی هست حتی مشترکان جدید هم به نفع صندوق نیست. در صورتی که در سال بیش از صد هزار نفر مشترک صندوق باشند در طی چند سال آینده، می‌توانیم امیدوار باشیم که این هم جزو محالات است و استخدام محدودیت زیادی دارد به همین خاطر ما به دنبال پوشش حمایتی هم نیستیم.

سوال: به نظر شما بهتر است کسی در صندوق بازنشستگی یا در تامین اجتماعی عضو شود؟

شیرمحمدی: در دنیا به سمت یک صندوق بزرگ متکی به منابع داخلی می‌روند و به نظر می‌رسد که در دنیا این اتفاق جواب مثبتی را داده است، صندوق تامین اجتماعی بزرگ می‌تواند کمک کند صندوق‌های ریز و کوچک را پوشش بدهد، به نظر می‌رسد که ما به این جمع بندی هم رسیدیم در دیدگاه بیمه‌ای که کارشناسان به این دیدگاه رسیدند که صندوق بزرگ تامین اجتماعی بتواند آینده بهتری داشته باشد.

سوال: پس صبر کنیم ۱۴۰۲ همسان سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان که اتفاق می‌افتد شاید یک وضعیت بهتری را رقم بزند.

شیرمحمدی: انشاالله امیدواریم. ۱۴۰۲ را هم عرض کنم بهرحال حقوق بازنشستگان متاثر از حقوق شاغلان هست، دولت ساماندهی حقوق شاغلان را مدنظر قرار داده است امیدواریم که با اصلاح حقوق شاغلان حقوق بازنشستگان هم به تبع آن در مسیر بهتری قرار بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    0

    نظر ما اینکه چرا ۳ ساله ۲۵ درصد اجرا نمیشه علت چیه چرا رسیدگی نمیکنید

  • علیال
    1

    همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری با شاغل همتراز با توجه به تصویب بودجه آن اجرا نمی شود صدای ما به هیچ مسئولی نمی رسد

  • ناشناس
    1

    متناسب سازی افزایش حقوق بازنشستگان لشکری ارتش را در سال ۱۴۰۲ بطور کامل توسط دولت اجرایی گردد بازنشستگان ارتش چشم انتظارند....

  • بازنشسته
    2

    چرا همسان‌سازی بازنشستگان کشوری انجام نمی شود طبق قانون باید مثل رتبه‌بندی از سال ۱۴۰۰ اجرا و پرداخت شود چرا کسی پیگیری نمی کند ۱۲ همت سال قبل چی شد

  • ناشناس
    1

    پس تکلیف بازنشستگان تامین اجتماعی که قبل از اسفندماه سال گذشته(۱۴۰۰) بازنشسته شدند و طبق قانون باید همسان سازی حقوق شان انجام شود چه میشود خواهشاً به اطلاع مسیولین ذیربط برسانید تا نسبت به این امر مهم اقدام بفرمایند چون اختلاف حقوق آنها با بازنشستگان سالهای گذشته خیلی زیاد است و دریافتی آنها آز ما خیلی زیاد

    • نرگس
      1

      متأسفانه برای بازنشستگان کشوری هیچ کاری انجام نمیشه،🤔
      اونم با هزینه های گزاف کنونی و اینهمه تورمی که توی جامعه ما هست.
      توی کشور های دیگه تورم رو کنترل میکنند.
      بهترین خودرو های با کیفیت
      خیلی از پراید بی کیفیت ایران ارزونتره

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه