تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران درباره تعداد گاو و گوساله موجود در دامداری‌های کشور در زمستان سال گذشته، نشان‌دهنده کاهش تعداد گاو و گوساله زنده و افزایش دام پرواری در دامداری‌های کشور است.

مرکز آمار در گزارشی اعلام کرد در زمستان سال گذشته تعداد گاو و گوساله زنده در دامداری‌های کشور کاهش و در مقابل تعداد گاو و گوساله کشتاری افزایش داشته است. بر این اساس تعداد گاو و گوساله موجود در دامداری‌های کشور در انتهای زمستان سال قبل، ۵.۴ میلیون رأس شامل ۱.۴ میلیون رأس دام اصیل، ۲.۳ میلیون رأس دام آمیخته و ۱.۷ میلیون رأس دام بومی بوده است که نسبت به زمان مشابه سال قبل از آن، ۱۸۰ هزار رأس کمتر شده است.

تعداد گاو و گوساله پروار شده در زمستان ۱۴۰۱ نیز نزدیک به ۵۷۰ هزار رأس برآورد شد که نسبت به زمستان ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۳۱ هزار رأس افزایش داشته است.

تعداد گوساله متولد شده در فصل زمستان ۱۴۰۱ نیز ۳۸۵ هزار رأس گزارش شد که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۸۲ هزار رأس کاهش داشته است. همچنین در زمستان گذشته، ۱.۹ میلیون تن شیر گاو در دامداری‌های کشور تولید شده است.

این آمار می‌تواند به منزله زنگ خطری برای بازار گوشت قرمز باشد. چه آنکه کاهش دام زنده نسبت به دام پرواری به معنای بر هم خوردن تراز ورودی و خروجی دامداری‌ها است که در نهایت نتیجه آن کمبود گوشت و گران‌تر شدن است. افزایش تعداد دام پرواری در کنار گران شدن گوشت در بازار هم محصول تقاضای پایین مصرف‌کننده است. اگر این دام‌های پرواری مانده بر روی دست دامدار، جذب بازار شوند شاید بتوان به کاهش قیمت گوشت امیدوار شد.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: