سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار فعالیت سامانه بارشی در ۳۲ استان از احتمال طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، ریزش سنگ و برخورد صاعقه خبر داد.

بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سامانه بارشی در برخی مناطق غربی، مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز،‌ استان‌های یزد و فارس فعال است. در دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در غرب کشور و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین،‌ البرز و زنجان رگبار،‌ رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد ریزش تگرگ پیش بینی شده است.

امروز همچنین بارش در سواحل دریای خزر آغاز می‌شود. با گذر امواج تراز میانی جو از نوار جنوبی کشور در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید به‌ویژه در ساعات بعدازظهر روی می‌دهد و در جنوب ایلام و نیمه غربی خوزستان وزش باد و نفوذ گردوخاک از مرزهای غربی کشور انتظار می‌رود.

فردا چهارشنبه بارش‌ها در نوار غربی کشور کاهش یافته و فعالیت سامانه بارشی در دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های البرز، تهران، سمنان و استان‌های اصفهان، یزد و کرمان ادامه دارد.

پنجشنبه در شرق سواحل دریای خزر و خراسان شمالی بارش روی می‌دهد و در استان‌های سمنان،‌ اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، نیمه شرقی فارس، کرمان، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان رگبار باران،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد.

جمعه با تداوم بارش در این مناطق گستره فعالیت سامانه بارشی مناطقی از دامنه‌های جنوبی البرز و استان‌های مرکزی، قم و شرق لرستان را در برمی‌گیرد. شنبه هفته آینده علاوه بر این‌که در مرکز، شرق و جنوب شرق کشور رگبار پراکنده روی می‌دهد در برخی مناطق شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز نیز افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش بینی شده است. فردا و روز پنجشنبه خلیج‌فارس مواج است.

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۰۸

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و احتمال بارش تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۵: آذربایجان غربی، قزوین، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، قم، البرز، مرکزی، تهران، سمنان، گیلان، مازندران، اصفهان، یزد، ارتفاعات و دامنه‌ها در کرمان و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۶: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، قزوین، قم، البرز، تهران، سمنان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، کرمان، شمال و شرق هرمزگان، سیستان و بلوچستان و شمال استان‌های مرکزی، زنجان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۷: ارتفاعات و دامنه در استان مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان و شمال شرق در استان‌های تهران و فارس.

جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۰۸: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، شرق یزد، سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی سمنان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، صاعقه، احتمال تگرگ، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب،  طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۵

نوع مخاطره: رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد، گردوخاک و بارش تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۵: آذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل، زنجان، کرمانشاه، همدان، ایلام، شمال خوزستان، لرستان، شمال مرکزی، جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات و دامنه در استانهای قزوین، البرز، تهران، گیلان و مازندران.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، خیزش گرد و خاک محلی در نقاط مستعد.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

 توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج

زمان شروع: صبح چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۶

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۷

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج بین۱ تا ۱/۵ متر در نواحی ساحلی و بین ۱/۵ تا ۲ متردر نواحی دور از ساحل

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۶: نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان.

پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۷: نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک ، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه ، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی ، بویژه غواصی و شنا ،محدودیت در سفرهای دریایی با شناور سبک ،اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی بویژه در فراساحل.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: