قیمت سکه در سال های اخیر نوسان های زیادی داشته است. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم از ۷۰ هزار تومان در سال ۱۳۸۱ به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا پایان مهرماه سال جاری رسیده که ۱۵۰ برابر شده است. قیمت سکه از سال 97 تا سال جاری نوساناتی داشته که  که این نوسانات  بیشترین عامل مؤثر در  تحریم‌ها و نوسانات شدید بوده است. قیمت سکه و تغییرات آن به عوامل گوناگونی بستگی دارد. قیمت سکه به عو املی از جمله قیمت دلار، قیمت اونس جهانی طلا و نرخ بهره بانکی، وضعیت بازارهای مالی موازی، اتفاقات سیاسی در سطح ملی و کلان و … همگی جزو عوامل موثر بر قیمت سکه هستند.

روز گذشته قیمت طلا و سکه روند نامتوازنی داشت. طلا از کاهش محدود دلار تبعیت کرد و سکه در مسیر انس جهانی قرار گرفت. آیا روند صعودی سکه آغاز شده است؟

روز گذشته قیمت طلا و سکه با روند متناقضی کار کردند. قیمت طلا در مسیر نزولی قرار گرفت اما سکه افزایشی شد. با وجودی که روند قیمت طلا و سکه صبح دیروز متوازن بود اما در میانه روز این روند تغییر کرد. قیمت سکه با افزایش انس جهانی همراه شد و طلا با کاهش محدود دلار در روند کاهش قیمت قرار گرفت.

قیمت طلا و سکه 6 اردیبهشت 1402

قیمت طلا و سکه در فروردین‌ماه با ثبات نسبی همراه بود. بازار آرام بود و از موج‌های صعودی ماه‌های پایانی سال گذشته خبری نبود. دیروز نیز قیمت بازار سکه در روند افزایشی آغاز به کار کرد. این در حالی بود که قیمت طلا و سکه روز دوشنبه با وجود افزیش محدود قیمت دلار، در مسیر نزولی قرار گرفت.

دیروز قیمت دلار با کاهش ۲۰۰ تومانی باز شد. اما قیمت طلا و سکه از افزایش قیمت انس جهانی طلا تبعیت کرد و رشد داشت. گفتنی است انس جهانی طلا بار دیگر به محدوده ۲۰۰۰ هزار دلاری نزدیک شده است و در لحظه نگارش این گزارش با قیمت ۱۹۸۷ دلار معامله می‌شود.

تحلیلگران اقتصادی همواره بر همگرایی قیمت طلا و سکه بر قیمت دلار تاکید دارند. هر چند انس جهانی طلا نیز دیگر فاکتور تاثیرگذار بر این بازار است اما در ماه‌های گذشته بازیگر فعالی برای طلای داخلی نبوده است. با این وجود باید در نظر داشت در زمان‌های افزایش قیمت و سقف‌شکنی‌ طلای جهانی قیمت در بازار داخلی همواره از روند افزایشی تبعیت می‌کند.

فعلا افزایشی‌های بازار فلز گرانبها چشم به رشد انس جهانی طلا دارند که بیش از هشت روز است محدوده ۲۰۰۰ دلاری را از دست داده است.

با توجه به پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر شانس قیمت طلا و سکه برای رشد، متاثر از قیمت دلار، بازیگران بازار ارز اما این بازار را فعلا کم‌رمق توصیف می‌کنند. آنها معتقدند بازارهای همسایه در تعطیلات عید فطر هستند و این موضوع بازار معاملات تهران را تحت تاثیر قرار داده است.

سکه امامی روز گذشته با کاهش ۱۱۴ هزار تومانی به کار خود پایان داد و با قیمت ۳۱ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان معامله شد.

سرپیچی سکه بهار از خانواده سکه‌ها نزدیک به یک هفته است ادامه دارد. این قطعه روز گذشته با کاهش محدود ۱۱ هزار تومانی و با قیمت ۲۸ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان معامله شد.

روز گذشته قطعات کم‌ وزن‌تر سکه نیز افزایش قیمت داشتند.  نیم سکه با قیمت ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومانی معامله شد و  افزایش ۸۰ هزار تومانی داشت. ربع سکه، با ۳۵ هزار تومان افزایش قیمت با رقم ۱۱ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان مبادله شد.

سکه گرمی که روز دوشنبه با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی قیمت پرچمدار بیشترین کاهش در خانواده سکه‌ها بود دیروز  ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت و با رقم ۶ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان معامله شد.

روز گذشته حباب سکه بهار کاهش ۷۸ هزار تومانی داشت و تنها قطعه‌ای بود که حباب کاهشی داشت. حباب سکه گرمی تغییر نداشت و سایر قطعات سکه نیز از ۱۴ تا ۴۰ هزار تومان افزایش حباب داشتند.

قیمت سکهلیست قیمت سکه و طلا منتشر شد

اتحادیه طلا و جواهر تهران قیمت سکه و طلا در بازار امروز ۱۴۰۱/۸/۱۶ را به شرح زیر اعلام کرد:

سکه امامی امروز با  قیمت ۱۶۳/۹۸۰/۰۰۰ ریال به فروش رسید . این قیمت در مقایسه با روز گذشته۱۰/۰۰۰ ریال افزایش قیمت داشته است.

نیم سکه نیز در بازار امروز به قیمت ۸۸/۷۵۰/۰۰۰ ریال به فروش رسید .

ربع سکه در بازار امروز با قیمت۵۸/۶۰۰/۰۰۰ ریال معامله شد و سکه گرمی نیز در بازار در محدوده۳۳/۰۵۰/۰۰۰ ریال به فروش رسید.

گفتنی است در بازار امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار با قیمت ۱۴/۸۰۱/۰۰۰ ریال، طلای ۲۴ عیار با قیمت۱۹/۸۰۵/۰۰۰ ریال و هر مثقال طلا با قیمت ۶۴/۳۷۰/۰۰۰ ریال به فروش رفت.

کاهش حباب سکه با رکود در بازار

افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه، از قدرت خرید و رغبت برای خرید و فروش کاسته است. بازار طلا بر خلاف بازار ارز از تکاپو افتاده و در حالت راکد مانده است.

فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی نیز فروش طلا را کم کرده است. همه این موارد منجر به رکود در بازار عرضه و تقاضای این فلز گران‌بهار شده است.

البته این موضوع مزیت‌هایی را نیز داشته است که کاهش حباب سکه یکی از آنهاست. روز گذشته حباب سکه دو میلیون تومان را رد کرد اما امروز حباب سکه ۴۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. اکنون حباب سکه نیز به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

اتحادیه طلا و جواهر تهران قیمت سکه و طلا در بازار امروز ۱۴۰۱/۸/۱۴ را به شرح ذیل اعلام کرد:

سکه امامی امروز با  قیمت ۱۶۲/۰۳۰/۰۰۰ ریال به فروش رسید. این قیمت در مقایسه با روز گذشته۱/۹۹۰/۰۰۰ ریال افزایش داشته است.

نیم سکه نیز در بازار امروز به قیمت ۸۶/۵۰۰/۰۰۰ ریال به فروش رسید.

ربع سکه در بازار امروز با قیمت۵۶/۳۰۰/۰۰۰ ریال معامله شد و سکه گرمی نیز در بازار در محدوده۳۲/۰۵۷/۰۰۰ ریال به فروش رسید.

گفتنی است در بازار امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار با قیمت ۱۴/۴۴۵/۰۰۰ ریال، طلای ۲۴ عیار با قیمت۱۹/۳۰۶/۰۰۰ ریال و هر مثقال طلا با قیمت ۶۲/۶۹۰/۰۰۰ ریال به فروش رفت.

مهار قیمت سکه در دستور کار دولت

قیمت دلار در هفته گذشته مانند دلار روند صعودی داشت و به کانال ۱۶ میلیون تومان رسید. امروز نیز سکه از کانال جدید عبور و به محدوده ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. واضح است که قیمت سکه و طلا دنباله‌روی نرخ دلار هستند. البته قیمت انس جهانی طلا نیز هفته گذشته  به یک هزار و ۶۲۲ دلار رسید که نسبت به ابتدای هفته ۲۴ دلار کاهش قیمت را  شاهد بودیم.

افزایش قیمت طلا و سکه در حالی است که پیش از این بسیاری از کارشناسان اعلام کرده بودند که با توجه به ثبات قیمت دلار، بازار طلا و سکه هم بازار با ثباتی است و فعلا نباید چشم انتظار افزایش قیمت طلا بود.

هر چند که ثبات بازار دلار توسط بازارساز و با سیاست‌های بانک مرکزی بر مدار آرامش بود اما به نظر می‌رسد دولت برای مهار قیمت طلا و سکه و همچنین کاهش حباب سکه راهکار انتشار اوراق سکه با سررسید شش ماهه را در دستور کار قرار داده است.

هر مثقال طلا با افزایش حدودی ۱۴۰ هزار تومانی وارد کانال ۶ میلیون تومانی شد. هر گرم طلا ۳۲۸ هزار تومان افزایش قیمت داشت و به یک میلیون و ۴۰۷ هزار تومان رسید. قیمت‌ها در لحظه نگارش این گزارش با نوسان حدودی ۱۰ هزار تومانی همراه بود اما کانال‌های ذکر شده برای انواع سکه تغییری نکرد.

قیمت سکهاحتمال انس ۱۶۹۰ دلاری برای هفته آینده

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی درباره رشد قیمت طلا و سکه به تجارت‌نیوز می‌گوید: غالب تصمیم‌گیری برای بازار طلا از سوی دلار است و این موضوع به طور سنتی در بازار طلا تاثیر‌گذار است.

او با اشاره به این‌که در قیمت انس جهانی طلا شاهد حرکات شارپی طی هفته‌های گذشته نبودیم درباره قیمت طلا در هفته‌ آینده می‌‌گوید: بر اساس ‌پیش‌بینی‌های صورت گرفته احتمال این‌که در هفته آینده قیمت انس جهانی طلا به ۱۶۹۰ دلار برسد وجود دارد اما درباره قیمت دلار باید دید چه اتفاقی رخ می‌دهد.

اگر  محدوده ۳۳ هزار تومان برای قیمت دلار در هفته آینده حفظ شود رشد بازار طلا را شاهد خواهیم بود. بنابراین دو عامل افزایش قیمت انس بالای ۱۶۸۵ و حفظ عدد ۳۳ هزار تومان برای دلار می‌تواند طلای داخلی را با ریتم صعودی همراه سازد.

با وجود اینکه برخی فعالان اعتقاد دارند که انتظارات صعودی در بازار فلز گران بهای داخلی کمرنگ شده است، دسته دیگری باور دارند که سکه به تدریج به حرکت در مسیر صعودی بازخواهد گشت.

سکه امامی برای دومین روز متوالی زیر مرز ۱۵ میلیون تومانی نوسان کرد. این اتفاق موجب شده است که برخی فعالان از کاهش انتظارات صعودی بازیگران فلز گران بهای داخلی سخن بگویند. آن ها عنوان می کنند که افزایشی های بازار سکه بدون عبور از مرز ۱۵ میلیون تومان و گذر از محدوده مقاومتی ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، شانسی برای قدرت نمایی در بازار نخواهند داشت 

با وجود اینکه برخی فعالان اعتقاد دارند که انتظارات صعودی در بازار فلز گران بهای داخلی کمرنگ شده است، دسته دیگری باور دارند که سکه به تدریج به حرکت در مسیر صعودی بازخواهد گشت. از نگاه آن ها، ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی تا حدی رشد پیدا کرده است و این موضوع را نشانه ای از تقویت جزیی وضعیت بنیادی سکه تلقی می کنند.

روز سه شنبه ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی در نزدیکی محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار گرفت و این موضوع افزایشی ها را تا حدی امیدوار کرد. در کنار این ماندن دلار بالای محدوده ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان دیگر متغیری است که بازیگران سکه امامی را به رشد قیمت امیدوار کرده است. با این حال تا در بازار، سکه امامی بالای محدوده ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش نشود، خبری از ورود بازیگران بزرگ به بازار نخواهد بود.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (دوشنبه) در بازار آزاد تهران به ۱۴میلیون و ۱۵۷ هزار تومان رسید.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدیدامروز(دوشنبه، ۲۱شهریورماه) در بازار آزاد تهران به ۱۴میلیون و ۱۵۷هزارتومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به ۱۳ میلیون و ۳۶۹هزار تومان رسید.

قیمت هر قطعه نیم سکه۷ میلیون و ۹۹۵ هزارتومان و، ربع سکه ۴ میلیون و ۹۹۳ هزارتومان و سکه یک گرمی ۳ میلیون تومان است.

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۱۲دلار و۵۱ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران یک میلیون ۲۹۸هزار تومان است.

به باور تحلیل گران فنی در صورتی که سکه زیر محدوده ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باقی بماند، به احتمال زیاد معامله گران بیشتری ترجیح خواهند داد که در موقعیت فروش قرار بگیرند و احتمال افت به سوی سطح ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تقویت خواهد شد.

سکه امامی حمایت حیاتی ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد تا فروشندگان قدرت بیشتری در بازار فلز گران بهای داخلی بگیرند. شدت فروش در بازار سکه به اندازه ای بود که این فلز گران بها روز سه شنبه تا محدوده ۱۳میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افت کرد.

به باور تحلیل گران فنی در صورتی که سکه زیر محدوده ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باقی بماند، به احتمال زیاد معامله گران بیشتری ترجیح خواهند داد که در موقعیت فروش قرار بگیرند و احتمال افت به سوی سطح ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تقویت خواهد شد.

افت بهای اونس طلا در بازارهای جهانی یکی از عوامل مهمی است که انتظارات نزولی در بازار سکه را بالا برده است. دیروز بهای طلا در بازارهای جهانی به محدوده هزار و ۷۲۰ دلار ریزش کرد و فاصله این فلز ارزشمند با سطح حساس هزار و ۷۵۰ دلار بیشتر شد. در صورتی که اونس طلا به زیر محدوده هزار و ۷۲۰ دلار برود، احتمال افت به کانال هزار و ۶۰۰ دلار تقویت خواهد شد.

در وضعیت نزولی اونس طلا، سکه بازان امیدوارند که دلار روند افزایشی سریع تری بگیرد و این ارز وارد کانال ۳۰ هزار تومان شود. به باور برخی فعالان بدون صعود دلار به کانال بالاتر، افت سکه ادامه خواهد یافت.

تحلیل گران فنی باور دارند در صورتی که سکه محدوده حمایتی ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان را از دست بدهد، احتمال افت تا محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان وجود خواهد داشت.

قیمت سکهسکه امامی کانال ۱۳ میلیون تومانی را از دست داد و وارد کانال ۱۲ میلیون تومانی شد. دیشب در بازار پشت خطی، فلز گران بهای داخلی تا محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افت کرد و این موضوع موجب شد که انتظارات نزولی در بازار سکه تقویت شود.

به نظر می رسد، سکه بازان تحت تاثیر شوک نزولی دلار قرار گرفتند و سعی کردند به سرعت دارایی خود را تبدیل به ریال کنند. تلاش برای فروش در بازار فلز گران بهای داخلی به اندازه ای زیاد بود که حباب سکه نیز مرز ۱۰ درصدی را از دست داد و وارد کانال ۸ درصدی بود.

حدود ساعت ۹ شب گذشته، ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی در حدود ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که فاصله یک میلیون تومانی با قیمت بازار داشت. با توجه به روند نزولی دلار و حباب ۸.۶ درصدی در بازار سکه می توان گفت که هم چنان احتمال افت فلز گران بهای داخلی وجود دارد.

تحلیل گران فنی باور دارند در صورتی که سکه محدوده حمایتی ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان را از دست بدهد، احتمال افت تا محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان وجود خواهد داشت. با وجود احتمال های کاهشی، در صورتی که دلار بتواند راه خود را به کانال ۲۹ هزار تومانی باز کند، سکه امامی نیز از فاز نزولی خارج خواهد شد.

افت اونس طلا عاملی است که سکه امامی را می تواند تحت فشار بیشتری قرار دهد و زمینه ساز نزول این فلز گران بها به زیر سطح ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شود.

سکه در مدار نزولی قرار گرفته است و روز به روز از کانال ۱۴ میلیون تومانی دورتر می شود. فلز گران بهای داخلی که در تابستان توانسته بود محدوه ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را به عنوان یک نقطه اتکا قوی برای خود تعریف کند، با انتشار اخبار مربوط به بالا رفتن احتمال احیای برجام در ابتدا کانال ۱۴ میلیون تومانی را از دست داد و در مرحله بعد به زیر حمایت ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رفت.

با شکست حمایت ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، میزان فروش ها در بازار پشت خطی به اندازه ای زیاد شد که دیشب فلزگران بهای داخلی در محدوده ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان مورد معامله قرار گرفت.

به باور تحلیل گران، در حالتی که دلار در بازار داخلی بتواند رشد کند، موج فروش نیز در بازار داخلی سکه متوقف خواهد شد. با این حال، دیشب دلاری ها تمایل زیادی برای خروج از موقعیت فروش نداشتند. از آن سو،‌ در بازارهای جهانی، اونس طلا گرفتار فعالیت بازیگران نزولی شده بود و به سوی مرز هزار و ۷۵۰ دلاری حرکت می کرد. افت اونس طلا دیگر عاملی است که سکه امامی را می تواند تحت فشار بیشتری قرار دهد و زمینه ساز نزول این فلز گران بها به زیر سطح ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شود.

برخی از تحلیلگران فنی بازار سکه معتقدند در شرایط فعلی شرط مهم‌ برای صعود سکه افزایش قیمت دلار و عبور آن از مرز مقاومتی است.

 سکه بازان روز گذشته توانستند فلز زرد رنگ داخلی را به بالای کانال ۱۴ میلیون تومان برسانند.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: