قیمت گوشت از اواخر دی ماه ۱۴۰۱ با نوساناتی در بازار روبرو شد که هریک از مسئولان دلایلی برای این موضوع مطرح کردند، اما از آن سو بارها تاکید کردند که از اواخر اسفند و اوایل فروردین همزمان با ازدیاد عرضه دام ناشی از زایش های مناسب و شرایط مساعد مرتع، قیمت گوشت کاهش می یابد که متاسفانه به رغم افت محسوس قیمت دام، نرخ گوشت تغییر چندانی نداشته است.

بررسی های میدانی حاکی از آن است که قیمت هرکیلو شقه گوسفندی ۳۵۰ تا ۳۸۰ هزارتومان، ران گوسفندی ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزارتومان، راسته گوسفندی ۵۰۰ هزارتومان، سردست گوسفندی ۴۰۰ تا ۴۳۰ هزارتومان، شقه گوساله ۳۴۰ تا ۳۷۰ هزارتومان، ران گوساله ۳۷۰ تا ۴۰۰ هزارتومان و گوشت چرخ کرده مخلوط ۴۲۰ هزارتومان است.

مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد گفت: با توجه به نحوه مدیریت توزیع گوشت در سطح کشور، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در روز ۲۳ فروردین استفاده از ظرفیت بازرسان در تمامی استان ها برای نظارت بر بازار را به دفتر بازرسی وزارتخانه ابلاغ کرد که براین اساس تمامی بازرسان در تمامی استان ها مکلف هستند با برنامه ریزی، اقدامات لازم برای نظارت بر زنجیره تولید تا مصرف را اجرایی کنند.

بنابر اعلام مرکز آمار در فصل زمستان ۱۴۰۱ بیش از ۳.۴ میلیون راس گوسفند و بره و نزدیک به ١.٢ میلیون رأس بز و بزغاله پروار شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش داشته است.

بسیاری از فعالان بازار گوشت بر این باورند که با وجود واردات گسترده گوشت و حجم دام داخل، قیمت گوشت کماکان بالاست به طوریکه با نرخ دام سنخیتی ندارد. بنابراین انتظار می رود که مسئولان با تشدید رصد و نظارت بر بازار از سوء استفاده و گرانی جلوگیری کنند.

کاهش قیمت هرکیلو دام زنده

افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک از روند کاهشی قیمت دام زنده در بازار خبر داد و گفت: علی رغم افت قیمت دام زنده، نرخ گوشت در بازار تغییر محسوسی نداشته است.

به گفته او، طبق سنوات گذشته در ۶ ماهه نخست سال، قیمت دام زنده به سبب ازدیاد عرضه کاهش می یابد که اگر مسئولان در بحث خرید تضمینی و صادرات حمایت نکنند، در نهایت دامدار مجبور به کشتار دام است.

صدردادرس ادامه داد: علی رغم آنکه مسئولان‌ حاضرند هزینه ارزی را صرف واردات کنند، اما تمایل چندانی به حمایت دام داخل ندارند. این در حالی است که قیمت تمام شده دام داخل به مراتب کمتر است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک از کاهش ۳۰ تا ۴۰ هزارتومانی قیمت دام نسبت به ایام قبل از عید خبر داد و گفت: بنابر آمار قیمت هرکیلو دام در اسفندماه ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزارتومان بود، درحالیکه اکنون به سبب ازدیاد عرضه به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزارتومان رسیده است.

او گفت: با توجه به نرخ کنونی هرکیلو دام زنده، لاشه با قیمت ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزارتومان باید در بازار عرضه شود، هرچند گوشت قطعه بندی نرخ بیشتری دارد. اما اکنون قیمت لاشه بالاتر از این رقم است که با این وجود مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا به رغم کاهش قیمت دام، نرخ گوشت تغییری نداشته است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: اگر مسئولان نسبت به کنترل و مهار تورم و حمایت از تولید اقدام نکنند، بی شک باید هزینه های مضاعفی را برای واردات گوشت پرداخت کنند.

عرضه هرکیلو لاشه بالاتر از ۳۱۰ هزارتومان گرانفروشی است

با توجه به فراوانی عرضه دام ناشی از زایش های مناسب و شرایط اقتصادی مردم، احتمال جذب دام در بازار کم است که در نهایت انباشتگی دام منجر به متضرر شدن دامداران می شود که با این وجود حمایت مستقیم از تولیدکنندگان امری ضروری است.

در همین رابطه منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با گرم شدن هوا و استمرار افزایش عرضه، قیمت دام سبک با کاهش چشمگیر به ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار تومان رسیده است.

او از رکود چشمگیر دام در بازار خبر داد و گفت: با توجه به افزایش عرضه دام داخل و عرضه گسترده گوشت‌های وارداتی انتظار می‌رود که برنامه ریزی در راستای خرید تضمینی یا صادرات دام اندیشیده شود تا دامداران دچار مشکل نشوند.

پوریان ادامه داد: با توجه به کاهش نرخ دام، قیمت منطقی هرکیلو لاشه ۳۱۰ هزارتومان است و عرضه با نرخ‌های بالاتر گرانفروشی است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با توجه به حجم گسترده گوشت‌های وارداتی و تولید داخل باید اهرم‌حمایتی در دستور کار قرار گیرد.

با توجه به التهابات ماه های اخیر بازار گوشت، مسئولان وزارت جهاد برآورد کرده بودند که از اوایل فروردین با عرضه انبوه دام تولید داخل، قیمت گوشت کاهش می یابد که تاکنون به رغم افت قیمت دام، وعده ارزانی گوشت محقق نشده است. این درحالی است که نرخ دام به سبب انباشتگی و عدم جذب در بازار داخل ناشی از شرایط اقتصادی بازهم احتمال کاهش وجود دارد.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: