با ما همراه باشید با چند آموزش ساده برای تمیز کردن اجاق گاز بهتون بدیم .فقط کافیه بگی اجاق گازت چه جنسیه تا با یه ترکیب راحت بتونی تمیزش کنی.اگر شما هم همیشه با این لکه‌ها دست به یقه هستید و وقتتان دارد در این جدال بی‌پایان به هدر می‌رود خبر خوبی برایتان داریم، ما به شما کمک می‌کنیم تا قوی‌تر از هر زمان دیگری با این لکه‌های سمج روبه‌رو شوید. می‌پرسید چطوری؟ این مقاله جوابتان را خواهد داد.

خمکحخنئ

اجاق گازها ممکن است جنس‌های مختلفی داشته باشند، استیل، لعابی و یا شیشه‌ای. برای تمیز کردن هر کدامشان هم روش خاصی وجود دارد. در ادامه روش مربوط به هر کدام را با هم مرور می‌کنیم.

تهمخهکحت

برای اینکه اجاق گاز استیل‌تان مثل روز اول براق شود، کافی است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

اول از همه ذرات ریز غذا روی گاز را با یک دستمال جمع کنید.

یک پیمانه جوش شیرین را در یک کاسه بریزید و آن را با چند قاشق چای‌خوری آب مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست بیاید.

بعد از نمناک کردن سطح گاز با آب داغ، تمام قسمت‌های گاز را از سطح تا شیشه و داخل فر را به این خمیر سفید معجزه‌گر آغشته کنید.

بعد از ۱۰ دقیقه کمی سرکه روی سطوح آغشته به خمیر اسپری کنید.

در این مرحله بسته به وخامت وضع لکه‌ها لازم است ۱ تا ۸ ساعت صبر کنید. (البته ۸ ساعت برای چربی‌های سوخته و لکه‌هایی است که مدت‌های طولانی رنگ آب و شوینده به خود ندیده‌اند!)

بعد از گذشت زمان کافی با اسکاچ و مایع ظرفشویی لکه‌ها را پاک کنید.

در نهایت با دستمال تمیز و نم‌دار، سطوح مختلف گاز را برق بیاندازید.

از آنجایی که سطوح لعابی علاقه‌ی خاصی به جذب و ماندگار کردن لکه‌ها دارند بهتر است همیشه یک دستمال کنار دستتان باشد تا به محض کثیف شدن گاز، آن را پاک کنید تا به دردسرهای شستشو و ساییدن دچار نشوید!

اما اگر به هر دلیلی لکه‌ها کار خودشان را کردند، ترکیبات زیر تا حد زیادی می‌توانند به شما کمک کند:

ترکیب اول) ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان آب داغ ترکیب کنید.

ترکیب دوم) نصف پیمانه جوش شیرین و ۲ تا قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با کمی آب داغ مخلوط کنید تا حدی که خمیری شکل شود.

هر کدام از این ترکیبات را که برایتان راحت‌تر است آماده کنید و بعد از پخش کردن آن روی سطوح اجاق با یک پلاستیک آن را بپوشانید.

۱تا ۲ ساعت بعد می‌توانید با مسواک به حساب لکه‌ها برسید و در آخر با یک دستمال سطح اجاق لعابی‌تان را برق بیاندازید.

دلاغت

تمیز کردن اجاق گاز لعابی

اغلب اجاق‌های صفحه‌ای از جنس شیشه هستند. برای پاک کردن رسوب چربی و لکه‌های غذا از روی این صفحات شیشه‌ای، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید.

شعله پخش‌کن را از روی اجاق گاز بردارید و تمام سطح اجاق را با جوش شیرین بپوشانید.

دو قاشق غذاخور مایع ظرفشویی را در یک ظرف بزرگ آب داغ حل کنید.

چند حول یا دستمال نخی را درون ظرف بیاندازید تا کاملاً خیس شود.

حوله را از ظرف خارج کنید و آن را فشار دهید تا آب اضافی‌اش خارج شود.

سطح اجاق شیشه‌ای را با حوله بپوشانید.

بعد از نیم ساعت با همان حوله‌ لکه‌ها را پاک کنید. در صورتی که رسوبات سرسختی کردند می‌توانید آن را با کاردک بتراشید. (حواستان باشد که این کار را با سیم ظرفشویی یا چاقو انجام ندهید، چون ممکن است روی سطح اجاق خط بیفتد.)

روشی برای پاکسازی چربی‌های تازه

شما برای تمیز کردن اجاق گاز به‌صورت روزانه می‌توانید کمی سرکه به سر و روی اجاقتان بپاشید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، آن را با دستمال پاک کنید. در صورتی که چربی‌ها سبک و کم‌حجم باشند، اجاق کاملاً تمیز و براق خواهد شد.

روشی برای پاکسازی چربی‌های خشک‌شده

اگر مقدار چربی‌ها زیاد باشد بهتر است با استفاده از آب و جوش شیرین، یک محلول غلیظ تهیه کنید و سرشعله‌ها، قطعات چدنی و میله‌ها را درون آن قرار دهید. بعد از نیم ساعت با یک اسفنج چربی‌ها را پاک کنید.

برای تمیز کردن شیشه‌های هم می‌توانید از پنبه‌آغشته به الکل یا پدهای الکلی استفاده کنید.

نخکخئحن

روشی برای پاکسازی چربی‌های سرسخت

اگر سروکارتان به چربی‌های مقاومی افتاد که به سادگی خیال پاک شدن نداشتند، یعنی وقت آن است که با آمونیاک به سراغشان بروید:

سرشعله‌ها و قطعات چدنی را درون کیسه‌ی پلاستیکی ضخیم بریزید.

به ازای هر قطعه و سرشعله، یک‌چهارم پیمانه آمونیاک رقیق‌شده داخل کیسه بریزید (آمونیاک ماده‌ی خطرناکی است پس حواستان باشد از کیسه نشت نکند).

بعد از یک ساعت، قطعات را کیسه درآوردید و با اسفنج چربی‌ها را از رویشان پاک کنید.

شعله گاز را چطور تمیز کنیم؟

با جدا کردن قطعات چدنی و سرشعله‌ها از اجاق، ممکن است ببینید که در قسمت‌های داخلی مشعل هم لایه‌های چربی کبره بسته‌اند. ناگفته پیداست که تمیز کردن این قسمت با استفاده از دستمال کار چندان آسانی نیست.

بنابراین بهتر است یک مسواک بردارید و آن را به شوینده‌ی موردنظرتان آغشته کنید و به تمام قسمت‌های مشعل بکشید. خواهید دید که قسمت‌های داخلی شعله به‌راحتی با مسواک تمیز می‌شوند. 

معرفی چند ترکیب ساده و خانگی برای تمیز کردن اجاق گاز

به غیر از ترکیبات ساده‌ای که در قسمت‌های‌ قبل برای پاک کردن اجاق معرفی کردیم، شما می‌توانید با استفاده از مواد و خوراکی‌های مختلف موجود در منزل ترکیبات ساده‌ای را تهیه و به‌راحتی لکه‌ها را قلع و قمع کنید.

آب و صابون: مطئمناً آب و صابون دم دست‌ترین ماده‌ای است که در هر خانه‌ای وجود دارد. شما با استفاده از یک پارچه نم‌دار و کمی صابون می‌توانید سطح گاز و همین‌طور شعله‌ها و میله‌ها را تمیز و براق کنید. البته به شرطی که مدت زمان زیادی از ماندگاری چربی‌ها و لکه‌ها نگذشته باشد.

آب و سرکه سفید: اسیدیته‌ی سرکه هم خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و هم به رفع چربی‌ها کمک می‌کند. همان‌طورکه قلا هم اشاره کردیم شما می‌توانید سرکه و آب را به نسبت ۱ به ۲ در یک اسپری بریزید و به سطوح مختلف گاز اسپری کنید.

روغن گیاهی: گاهی برای مقابله با چربی‌ها می‌توانید با ترکیباتی از جنس خودشان به سراغشان بروید. روغن آقتابگردان و روغن زیتون هم که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. فقط کافی است کمی از این روغن گیاهی را پارچه بر سطح گاز بکشید، سپس با اسپری کردن کمی محلول چندمنظوره، سطح اجاق را با یک دستمال نخی برق بیاندازید.

خهکحتخهئ

جوش شیرین و لیموترش: برای پاک کردن چربی‌ها می‌توانید کمی جوش شیرین روی سطوح اجاق بپاشید، یک لیموترش را برش دهید و روی این سطوح بکشید. آخر سر لکه‌ها، جوش شیرین و پرزهای لیمو را یک دستمال کاملاً پاک کنید. این ترکیب برای تمیز کردن شیشه‌ی داخلی فر هم خیلی خوب جواب می‌دهد!

چند راهکار ساده برای اینکه گاز دیرتر کثیف شود

از آنجا که همیشه گفته‌اند: «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد» ما هم چند پیشنهاد به شما می‌دهیم تا اجاقتان کمتر به دردسر لکه‌ها و چربی‌ها گرفتار شوند:

برای اینکه برنج یا ماکارونی موقع جوشیدن سر نرود و گاز را کثیف نکند، یک قاشق چوبی روی قابلمه بگذارید تا خیالتان از این بابت راحت باشد.

در هنگام آشپزی کردن، همیشه یک بشقاب کنار دستتان باشد تا ملاقه یا کف‌گیر را بعد از استفاده، رویش بگذارید. به‌این‌ترتیب دیگر قطره‌ها و ذرات غذا روی گاز نمی‌ریزد.

همیشه بعد از جوش آمدن غذا، ادویه را به آن اضافه کنید تا در صورت سر رفتن، ادویه‌ها سطح اجاقتان را به تابلوی نقاشی تبدیل نکنند!

برای سرخ کردن مواد غذایی آب‌دار در روغن داغ، بهتر است در ظرف را بگذارید تا مانع از پاشیده شدن قطره‌های روغن روی سطح گاز و کابینت شوید.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: