اگر بدنبال طرز تهیه لواشک خونگی هستید با ما همراه باشید تا با انواع میوه ها در منزل بتونید لواشک های سالم و خوشمزه درست کنید . لواشک یکی از انواع خوراکی های بسیار خوشمزه و محبوب ایرانی است که با میوه های بسیار متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه لواشک خوشمزه خانگی در ادامه با ما همراه باشید.

26974369-6397-b__1945

مواد لازم برای تهیه لواشک

آلو شابلون ۱ کیلوگرم

آب نصف لیوان

شکر ۲ قاشق غذاخوری

نمک ۱ قاشق چایخوری

wwwdw-2

طرز تهیه تهیه لواشک

مرحله اول

برای تهیه لواشک می توانید از انواع میوه ها مثل آلو سیاه، هلو، زردآلو، سیب، کیوی و حتی مخلوطی از چند میوه مختلف استفاده کنید. ما در این اموزش از آلو شابلون استفاده کرده ایم ولی اگر از چند میوه مخلوط استفاده کنید لواشک خوشمزه تری خواهید داشت.

مرحله دوم

ابتدا آلوها را داخل آبکش می ریزیم و به خوبی می شوییم، سپس داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و نصف لیوان آب به همراه نصف قاشق چایخوری نمک اضافه می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم تا حدود ۱۵ دقیقه آلوها بپزند و نرم شوند.

11-92-min

مرحله سوم

پس از اینکه آلوها به خوبی آب انداختند و ۱۵ دقیقه تمام شد، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و صبر می کنیم تا کمی خنک شود. حالا روی یک قابلمه مناسب یک آبکش قرار می دهیم و آلوها را داخل آبکش می ریزیم.

مرحله چهارم

حالا با دست آلوها را فشار می دهیم تا عصاره آلو داخل قابلمه بریزید و فقط پوست و هسته های آلوها در آبکش باقی بماند. پس از اتمام این کار قابلمه حاوی عصاره آلوها را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری نمک و شکر اضافه می کنیم.

لواشک-آلو-زرد

مرحله پنجم

مقدار شکر سلیقه ای است، اگر دوستدارید طعم لواشک ها ملس باشد بیشتر شکر بریزید. البته می توانید طعم عصاره آلو را بچشید و در صورت نیاز نم یا شکر بیشتری اضافه کنید. هر چند دقیقه هم کف روی عصاره آلوها را با قاشق جمع کنید و دور بریزید.

مرحله ششم

حدود ۳۰ دقیقه که از پخت عصاره آلو گذشت و غلیظ شد آنرا از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا کمی خنک شود. در ادامه کف یک سینی بزرگ را با سلفون می پوشانیم سپس عصاره آلو را به صورت یکدست کف سینی پخش می کنیم.

مرحله هفتم

توجه داشته باشید که قطر مواد را نباید نازک بگیرید چپون بعد از خشک شدن نازک تر هم می شود و اگر خیلی نازک باشد لواشک شما خشک و سفت می شود. حالا سینی را یک یا دو روز در مقابل نور خورشید قرار می دهیم تا لواشک خشک شود.

lavashak-alo-ghermez-min

مرحله هشتم

در صورتی که شرایط قرار دادن لواشک در آفتاب را ندارید می توانید آنرا جلوی باد کولر یا پنکه قرار دهید. اگر می خواهید لواشک را در هوای آزاد خشک کنید حتما یک دستمال توری روی سینی بیندازید تا گرد و خاک و حشرات روی لواشک نریزد.

مرحله نهم

توجه داشته باشید که حتما لواشک باید به طور کامل خشک شود سپس انرا جمع کنید و برش بزنید. اگر لواشک به طور کامل خشک نشده باشد خیلی سریع کپک می زند و زحمات شما به هدر می رود. در پایان لواشک ها را برش زده و در یخچال نگهداری می کنیم.

لواشک-آلو

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱۷ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: