امشب شام چی بپزم ؟ این سوالی که بیشتر خانم ها از اعضای خانوادشون میپرسند تا بتونن غذای خوشمزه و مورد علاقه اعضای خانواده رو بپزند.حالا ما به شما میگیم امشب شام خورشت کنگر بپزین تا با خوردنش کلی به بدنتون پتاسیم و مواد مغذی دیگه برسونین .کنگر یک گیاه سرشار از پتاسیم است .کنگر طبیعتی گرم و خشک دارد و به همین علت آن را با ماست نیز می‌خورند و در ضمن برای آن دسته از افرادی که گرم‌مزاج هستند، خوردن آن توصیه می‌شود.

Speerdistel-

مواد لازم برای تهیه خورشت کنگر:

کنگر …. ۲ کیلو

گوشت خورشتی(ترجیحا گوسفندی) یا مرغ..... ا کیلو

نعنا و جعفری …. ۵۰۰ گرم

(جعفری … ۳۵۰/ ننعنا … ۱۵۰)

پیاز متوسط …. ۲ عدد

زعفران آب زده …. ۲ ق غ

نمک و فلفل و زردچوبه

آب لیمو یا آب نارنج …. ۳ ق غ

18333367-1420-b__7578

طرز تهیه خورشت کنگر:

۱ – پیاز را خلالی خرد کرده و در روغن تفت میدهیم. سپس گوشت خورشتی را به پیاز اضافه کرده تفت میدهیم تا آب گوشت کشیده شود . کمی زردچوبه و فلفل به آن زده و به همراه ۴ لیوان آب قرار دهید تا بپزد.

۲ – کنگر را پاک کنید (دقت کنید که کنگر بسیار تیغ دارد پس مراقب باشید که دستتان آسیب نبیند ) سپس تمیز کنگر را شسته و چند بار آب آن را عوض کنید تا اگر داخل بافت آن گل و خاک است خارج شود.

CxtcnyOfLm

۳ – کنگر ها را به اندازه دو بند انگشت خرد کرده و در روغن تفت دهید. سپس در همان روغن نعنا و جعفری خرد شده را تفت داده و کنار بگذارید .

۴ – پس از ۴۰ دقیقه که گوشت نیم پز شد کنگر و نعنا و جعفری را به خورشت اضافه کرده و نمک و آب لیمو یا نارنج به خورشت بزنید و ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم قرار داده تا خورشت جا بیفتد یا به اصطلاح قدیمی ها تنگ آب شود.

۵ – کمی قبل از اینکه خورشت را از روی حرارت بر دارید زعفران آب زده را به به آن افزوده و خورشت شما آماده سرو است.

1b08ebad-efd6-4118-b4e7-6d57f201ade5

نکات پخت خورشت کنگر:

۱ – در بعضی از دستورات از نعنا و جعفری در این خورشت استفاده نشده است. و فقط از کنگر استفاده کرده اند که البته با نعنا و جعفری خوشمزه تر میشود . در صورتی که از کنگر بدون نعنا و جعفری استفاده نمایید مقدار آن را اضافه نمایید .

۲ – در بعضی از دستورات از ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی نیز در این خورشت استفاده می کنند.

طرز-تهیه-خورشت-کنگر-شیرازی-1

بیشتر بدانید از خواص کنگر

فصل بهار پر از نوبرانه است، از جمله نوبرانه‌های فصل بهار کنگر است که دارای خواص درمانی زیادی است.

عصاره برگ و ریشه کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ‌ها مفید بوده و در درمان یرقان، سوءهاضمه، احساس ناراحتی در معده، نفخ، بی‌اشتهایی، تهوع، اسهال خفیف یا یبوست، نارسایی کبد، دفع مزمن آلبومین و کم‌خونی بعد از جراحی موثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌کند.

کنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به صورت خام در سالاد استفاده می‌کنند.

البته با توجه به اینکه برگ‌های آن تیغ‌های ریز و تیزی دارند، هنگام پاک کردن مراقب دستان خود باشید؛ پس بهتر است از دستکش استفاده کنید.

کنگر طبیعتی گرم و خشک دارد و به همین علت آن را با ماست نیز می‌خورند و در ضمن برای آن دسته از افرادی که گرم‌مزاج هستند، خوردن آن توصیه می‌شود. علاوه بر این، کنگر منبع غنی پتاسیم است.

images (4)

کنگر ضدعفونی‌کننده، اشتهاآور، تب‌بر و هضم‌کننده غذاست و در ضمن، مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود

خواص کنگر نظیر خاصیت آنتی‌اکسیدانی و کاهندگی کلسترول می شود. بنابراین احتمال بروز سرطان را کاهش می‌دهد، خنثی‌کننده سموم کبدی و محافظ کبد است و به همین دلیل از دانه‌های آن داروهایی برای درمان بیماری‌های کبدی به بازار عرضه شده است. در ضمن، عادت به خوردن آن به هضم غذا کمک کرده و اشتها را افزایش می‌دهد.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: