حقوق بازنشستگان | واریز حقوق بازنشستگان

خبر خوش برای کسانیکه در شرف بازنشستگی هستند | تغییر نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان

رئیس سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد: تغییر در نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان و تاثیر حقوق سه سال پایانی خدمت آن‌ها روی حقوق بازنشستگی در برنامه هفتم آمده است اما بر اساس پیشنهاد وزارت کار قرار بود تغییراتی در این زمینه اعمال شود.

خبر خوش برای کسانیکه در شرف بازنشستگی هستند | تغییر نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان
کدخبر : 17033
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

میثم لطیفی  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فرمول و نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان تغییری پیدا خواهد کرد یا خیر؟ اظهار کرد: پیشنهاد اعمال این تغییرات از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شده است و صحبت‌هایی در این زمینه شده بود.

وی افزود: البته روش منطقی و درست آن این است که متوسط ۳۰ سال حقوق یا دستمزد مبنای محاسبه حقوق بازنشستگان و البته بر مبنای نرخ روز باشد. در گذشته به دلیل اینکه محاسبه این عدد برای همه بازنشستگان از نظر فنی سخت و دشوار بود متوسط دو یا سه سال آخر در نظر گرفته می‌شد. اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی می‌توان این کار را به راحتی انجام داد که البته باید دید قانون چنین اجازه‌ای را می‌دهد؟

رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: قرار بود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهادی را در این زمینه ارائه دهد و در برنامه هفتم نیز آورده شود.

در ماده «۶۷» لایحه برنامه هفتم توسعه که اخیرا رونمایی شد، آمده است: «میزان مستمری بازنشستگی در تمامی صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی از سال اول برنامه عبارت است از یک سی‌ام متوسط حقوق یا دستمزد ماهیانه مشمول کسور فرد در پنج سال آخر بیمه پردازی ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه مشروط بر آنکه سی و پنج سی‌ام متوسط مذکور بیشتر نباشد. معادل یک دوم جمع قدر مطلق درصد افزایش ضریب سالانه حقوق یا دستمزد طی سه سال آخر به حقوق یا مستمری محاسبه شده فوق اضافه می‌گردد.»

در صورت تصویب این ماده از برنامه هفتم توسعه، حقوق بازنشستگان بر اساس متوسط حقوق در پنج سال آخر محاسبه خواهد شدو البته درصد افزایش ضریب سالانه در سه سال آخر نیز به آن اضافه می‌شود. این درحالی است که نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان در ماده «۸۲» قانون برنامه ششم توسعه میانگین دو سال آخر دریافتی دارای کسور بازنشستگی است.

حقوق بازنشستگان

افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران برای سال ۱۴۰۲ تصویب شد. در همین زمینه در میانه ماه اردیبهشت میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی اظهار کرده بود که مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین همزمان با حقوق اردیبهشت به بازنشستگان و مستمری‌بگیران عزیز پرداخت می‌شود

آنطور که موسوی خبر داده بود، برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری، میزان افزایش سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۱ درصد مستمری آنان در پایان اسفند ۱۴۰۱ به‌علاوه مبلغ ثابت دو میلیون و ۵۰۷ هزار و ۸۸۰ ریال خواهد بود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفته بود که برای کمک به معیشت بازنشستگان، در سال جاری کمک‌های جنبی مستمری‌بگیران افزایش بسیار خوبی دارد و مبلغ بن مستمری‌بگیران و کمک هزینه مسکن بازنشستگان و مستمری‌بگیران به میزان ۲۱ درصد افزایش یافته است.

این در حالیست که حقوق پایه کارگران برای سال ۱۴۰۲ در آخرین نشست شورای عالی کار در سال ۱۴۰۱ بدون در نظر گرفتن مزایا و بدون سابقه کار حداقل پنج میلیون و ۳۰۸ تومان تعیین شد.

در حالی که در روزهای گذشته سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده بود که فرایند پرداخت حقوق ماه اردیبهشت‌ بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان مطابق روال معمول و اعلام قبلی، از بیستم اردیبهشت با اعمال افزایش حقوق آغاز شده امروز در خبری پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از ابلاغ افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی توسط معاون اول خبر داده است.

آنطور که اعلام شده، از تاریخ ۱۴۰۲/۱/۱ کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان مشمولین قانون تامین اجتماعی که تا پایان سال ۱۴۰۱ برقرار شده است برای دریافت کنندگان حداقل مستمری به میزان چهل و یک میلیون و هفتصد و نود و هفت هزار و پانصد (۴۱.۷۹۷.۵۰۰) ریال و مشمولین از کارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده، به میزان ۲۷ درصد مستمری آنان در پایان اسفند ماه ۱۴۰۱ افزایش پیدا می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه