اگرچه هیچ مطالعه‌ای پشتیبان این ایده نیست که آب کرفس آکنه را درمان می‌کند، اما ممکن است به دلایل دیگر علائم آکنه را تسکین دهد.

آب کرفس طی سالیان اخیر شاهد افزایش محبوبیت خود بوده است. فواید مطرح شده آب کرفس برای سلامت پوست از جمله دلایل روند افزایشی محبوبیت آن بوده و برخی افراد حتی مدعی هستند که این نوشیدنی به درمان آکنه کمک می کند. اما ممکن است برخی از این ادعاها از پشتوانه علمی برخوردار نباشند. در ادامه با این که آیا آب کرفس برای پوست انسان مفید است یا خیر بیشتر آشنا می شویم.

آیا آب کرفس آکنه را درمان می کند؟

اگرچه افراد بسیاری مدعی هستند که آب کرفس می تواند آکنه را درمان کند، اما هیچ مطالعه ای که این مساله را اثبات کرده باشد، وجود ندارد. آکنه یک بیماری التهابی پوست است که به مسدود شدن منافذ پوست منجر می شود. دلایل اصلی آن شامل سن، ژنتیک، هورمون ها، رژیم غذایی و برخی سویه های باکتریایی Cutibacterium acnes می‌شوند.

ادعاهای نادرست

اگرچه آکنه به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است، برخی افراد مدعی هستند که تولید بیش از حد سبوم یا چربی پوست به واسطه میزان بیش از حد باکتری استرپتوکوک دلیل آن است. گفته شده است که نمک موجود در آب کرفس استرپتوکوک را نابود می کند و از این رو، آکنه کاهش می یابد.

با این وجود، این ادعاها پیچیدگی آکنه را بیش از حد ساده کرده و این حقیقت که این باکتری ها می توانند هم به سلامت انسان آسیب رسانده و هم به آن کمک کنند را نادیده می گیرند. افزون بر این، پژوهش های محدود از این ایده که کرفس موجب نابودی استرپتوکوک می شود، پشتیبانی می کنند.

در شرایطی که یک مطالعه نشان داد که برگ های کرفس عملکرد ضد باکتریایی علیه استرپتوکوک موتانس دارد، اما در آن از یک فرمول خمیردندانی استفاده شده بود.

افزون بر این، اگر بدن شما دارای میزان بیش از باکتری های مضر استرپتوکوک باشد، ممکن است به مصرف آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید و باید همواره با یک پزشک در این زمینه مشورت کنید.

همچنین، اگرچه نمک دارای خواص ضد باکتریایی برای حفظ مواد غذایی و سلامت دندان است، هیچ پژوهشی از این ایده که محتوای سدیم آب کرفس عفونت های باکتریایی یا ظهور آکنه را کاهش می دهد، پشتیبانی نمی کند.

فواید بالقوه آب کرفس برای آکنه

اگرچه هیچ مطالعه ای پشتیبان این ایده نیست که آب کرفس آکنه را درمان می کند، اما ممکن است به دلایل دیگر علائم آکنه را تسکین دهد.

آب کرفس قند کمی دارد و جایگزینی خوب برای نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه، قهوه های شیرین شده و نوشیدنی های انرژی‌زا است. پژوهش ها رژیم های غذایی حاوی قند زیاد را با افزایش آکنه و رژیم های غذایی با گلیسمی پایین را با کاهش آکنه پیوند داده اند.

یک رژیم غذایی با گلیسمی پایین حاوی مواد غذایی است که سطوح قند خون را به سرعت افزایش نمی دهند. از جمله آنها می توان به غذاهای سرشار از فیبر مانند سبزیجات، غلات کامل، عدس، لوبیا، و برخی میوه ها مانند توت ها، سیب و گلابی اشاره کرد.

اگر آب کرفس را جایگزین نوشیدنی های شیرین کنید، ممکن است کاهش آکنه به واسطه مصرف قند کمتر و فیبر بیشتر در رژیم غذایی خود را شاهد باشید.

افزون بر این، آب کرفس سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است که ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند.

با توجه به این که آکنه یک بیماری التهابی است، مصرف مواد غذایی ضد التهاب ممکن است استرس اکسیداتیو و سطوح هورمون هایی مانند فاکتور رشد شبه انسولین-1 (IGF-1) که به آکنه منجر می شود را کاهش دهد.

به طور کلی، به پژوهش های بیشتر در این زمینه نیاز است.

آب کرفس همانگونه که مشخص است بیشتر از آب تشکیل شده و ممکن است به آبرسانی پوست شما کمک کند.

نوشیدن مایعات به اندازه کافی در طول روز به آبرسانی به بدن و حفظ سلول های پوست در وضعیتی مناسب کمک می کند. زمانی که با کم آبی بدن مواجه هستید، پوست ممکن است کدر به نظر برسد و همچنین خطوط و چین و چروک های پوست هرچه بیشتر مشخص شوند.

با این وجود، نوشیدن مایعات با بهبود پوست خشک مرتبط نیست. پوست خشک به واسطه کاهش سطوح چربی در پوست شکل می گیرد و معمولا با استفاده از مرطوب کننده ها برای حفظ آب در لایه اپیدرم پوست درمان می شود.

اقدامات پیشگیرانه دیگری مانند تغییر صابون، استفاده از آب گرم و نه داغ، و استفاده از کرم پس از استحمام نیز توصیه شده است.

با این وجود، آبرسانی مداوم به بدن برای سلامت کلی انسان اهمیت دارد و به حفظ ظاهر شاداب و درخشان پوست کمک می کند.

افزایش دسترسی به مواد مغذی در پوست

آب کرفس ممکن است مقدار مواد مغذی ارسالی به پوست شما را افزایش دهد. آثار آبرسانی آن ممکن است به ارسال مواد مغذی و حذف مواد زائد در سراسر بدن از جمله پوست شما کمک کند.

افزون بر این، آب کرفس حاوی مواد مغذی مختلف است که از سلامت پوست پشتیبانی می کنند که از آن جمله می توان به فیبر، منیزیم، روی، و ویتامین های A، B، C، و K اشاره کرد.

به عنوان مثال، ویتامین C نقشی کلیدی در تولید کلاژن دارد، در شرایطی که روی برای بهبود زخم مهم است.

در نهایت، آنتی اکسیدان های موجود در آب کرفس ممکن است به محافظت از پوست و جوان سازی سریع‌تر و موثرتر آن کمک کنند.

محتوای قند کم

انتخاب آب کرفس به جای نوشیدنی های شیرین می تواند برای پوست شما مفید باشد. یک رژیم غذایی حاوی قند زیاد با افزایش پیری پوست از طریق فرایندی به نام گلیکاسیون پیوند خورده است.

گلکاسیون زمانی رخ می دهد که قندها با فیبرهای کلاژن و الاستین تعامل داشته و ترکیباتی به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) شکل بگیرند. کلاژن و الاستین پروتئین های کلیدی مسئول ساختار و نرمی پوست هستند.

با گذشت زمان، محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته می تواند به پژمردگی پوست و افزایش ظهور خطوط و چین و چروک ها منجر شود.

از این رو، انتخاب نوشیدنی های کم قند مانند آب کرفس ممکن است میزان مصرف کلی قند شما را کاهش داده و سلامت پوست را تقویت کند.

مواد مغذی آب کرفس

آب کرفس سرشار از مواد مغذی است و یک افزودنی عالی به رژیم غذایی شما محسوب می شود. یک پیمانه (240 میلی لیتر) آب کرفس حاوی موارد زیر است:

کالری: 42.5

پروتئین: 2 گرم

کربوهیدرات: 9.5 گرم

فیبر: 4 گرم

قند: 5 گرم

کلسیم: 8 درصد ارزش روزانه

منیزیم: 7 درصد ارزش روزانه

فسفر: 5 درصد ارزش روزانه

پتاسیم: 14 درصد ارزش روزانه

سدیم: 9 درصد ارزش روزانه

ویتامین A: 7 درصد ارزش روزانه

ویتامین C: 16 درصد ارزش روزانه

ویتاین K: 74 درصد ارزش روزانه

افزون بر این، آب کرفس مقادیر کم از ریزمغذی هایی مانند مس، روی، فولات، بیوتین و مقدار زیاد از ویتامین های B را ارائه می کند. همچنین، آب کرفس سرشار از آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است که ممکن است به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن کمک کنند.

در نهایت، آب کرفس این امکان را فراهم می کند تا مقدار بیشتری کرفس را در یک لیوان مصرف کنید.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱۵ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: