طرح رتبه‌بندی معلمان که در سال‌های اخیر حرف و حدیث بسیاری درباره‌اش شنیده شد، بالاخره به مراحل پایانی تصویب در مجلس رسید. این طرح که در ماه‌های اخیر هم چندبار در مجلس مطرح شده بود، پس از رفع نقص‌ها و چند رفت و برگشت، برای اجرا آماده شده است.

حالا علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره جزییات این طرح به توضیح داده است. او نمای کلی طرح را اینگونه تعریف می‌کند: «براساس طرح رتبه‌‎بندی که اجرای آن از ۳۱شهریورماه۱۴۰۰ خواهد بود، پایین‌ترین و حداقل دریافتی معلمان براساس طرح رتبه‌بندی مبلغ ۸میلیون و ۲۰هزار تومان خواهد بود. معلمان براساس طرح رتبه‌بندی ۸۰درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران را دریافتی خواهند داشت.»

حقوق هیچ معلمی کمتر از ۸میلیون و ۲۰هزار تومان نیست

به‌گفته رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، هدف از اجرای طرح رتبه‌بندی افزایش کیفیت و منزلت معلمان است. او توضیح می‌دهد: «براساس طرح رتبه‌بندی هیچ معلمی از این پس کمتر از ۸میلیون و ۲۰هزار تومان دریافتی نخواهد داشت. افزایش حقوق معلمان علاوه بر این حقوق براساس جایگاه آنها در رتبه‌بندی معلمان تا رتبه پنجم خواهد بود.»

منادی سفیدان توضیحاتی هم درباره تغییراتی دارد که اجرای این طرح در ساختار نیروی انسانی آموزش و پرورش به‌وجود می‌آورد. او می‌گوید: «پیش از این کارمندان حوزه ستادی و اجرایی آموزش و پرورش در طرح رتبه‌بندی جایی نداشتند. افرادی که در آموزش و پرورش معلم هستند و کار اداری انجام می‌دهند اما حکم آنها معلمی است نیز شامل طرح رتبه‌بندی خواهند شد. به‌طوری که هم‌اکنون مشمولان طرح رتبه‌بندی از ۵۰۳هزار نفر به ۷۶۰هزار نفر افزایش یافته است.»

نحوه تعیین حقوق در طرح رتبه‌بندی معلمان

حقوق و دریافتی‌های معلمان همواره مورد بحث بوده و این موضوع به‌ویژه در سال‌های اخیر بیشتر به چشم آمده است. رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به روشی که پیش از این اجرا می‌شده، درباره دریافتی معلمان می‌گوید: معلمان هر سال از افزایش حقوق و مزایای فصل دهم قانون خدمات کشوری و فوق‌العاده ویژه بهره‌مند می‌شوند. براساس طرح رتبه‌بندی جدید، معلمان براساس رتبه و جایگاه خود نیز در این طرح افزایش حقوق خواهند داشت.

در طرح رتبه‌بندی معلمان هر ۶سال یک‌بار طبق ارزیابی‌های انجام شده حائز رتبه بالاتر خواهند شد. یک معلم با رتبه۵ درحال‌حاضر ۱۰میلیون دریافتی دارد که با اجرای طرح رتبه‌بندی جدید، حقوق این افراد به حدود ۱۵میلیون تومان افزایش خواهد یافت.»

طرح رتبه‌بندی معلمان براساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آذر‌ماه سال۱۳۹۰ به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس‌جمهوری وقت ابلاغ شد. این طرح از آن زمان تاکنون، بارها در صحن علنی مجلس مطرح شد ولی هربار به دلایلی از دستور کار خارج شد. در ماه‌های اخیر روند بررسی طرح رتبه‌بندی معلمان سرعت بیشتری به‌خود گرفت و امیدواری‌هایی برای اجرای آن به‌وجود آمد. در نهایت جلسه دیروز مجلس به بررسی نهایی این طرح اختصاص داشت و براساس گفته‌های علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، معلمان می‌توانند سال تحصیلی۱۴۰۱-۱۴۰۰را حقوق و مزایای جدید و براساس آنچه در طرح رتبه‌بندی معلمان آمده دریافت کنند.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: