خرید خانه تنها دغدغه جوانان است.جوانان برای خرید خانه وام بسیار دریافت می کنند.خرید خانه در این روزها برای خیلی ها آرزو شده است. برای خرید خانه باید پول زیادی داششته باشی.

علی‌ آقامحمدی در جلسه «ستاد توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله» با بیان این که باید روح زندگی را به محلات دارای بافت فرسوده بازگردانیم، اظهار کرد: انجام این کار در شمال شهر تهران غیرممکن است زیرا شمال شهر مرده است و ساختار آن انفرادی است. اما در محلات بافت فرسوده روح جمعی حاکم است و می‌توان این کار را انجام داد. لازمه آن این است که به شرایط، نوع فرهنگ و اقوام ساکن در محلات توجه کرد حتی در جزییات هم باید به این موارد پرداخت.

قائم مقام  وزیر کشور درامور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور در این باره توضیح داد: باید تفاوت فرهنگی در همه چیز حتی در رنگ ساختمان‌ها لحاظ شود در واقع نباید تولید انبوه به شکل یکنواخت را ادامه دهیم بلکه باید تولید انبوه متناسب با نوع فرهنگ و قومیت مردم محله شکل گیرد.

آقامحمدی با اشاره به این که باید از ظرفیت ساکنان در ساخت و نوسازی محلات بهره ببریم، اضافه کرد: نکته مهم دیگر این است که باید به محلات «هویت » بدهیم. اکنون محلات پهنه‌بندی شده‌اند و ممکن است این پهنه‌بندی بر اساس هویت محلات شکل نگرفته باشد. همچنین کار بازآفرینی محلات باید بر اساس آمار نفوس و مسکن انجام گیرد تا به هویت محله بیشتر نزدیک شویم.

وی با بیان این که با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌توان به سمت و سوی انتخاب شغل ساکنان این محلات کمک کرد، افزود: برای مثال می‌توان به دانش‌آموزان ساکن در این محلات بورس تحصیلی اعطا کرد و در رشته‌های مرتبط با ساختمان‌سازی آن‌ها را آموزش داد.

عضو مجمع تشخیص مصلت نظام با اشاره به ساخت مسکن برای جوانان اظهار کرد: می‌توان جوانان را کاندید اول مسکن کنیم و «سازمان داوطلبان زندگی آینده» را تشکیل دهیم، باید کاری کنیم تا جوان بدون خانه در کشور وجود نداشته باشد.

عضو مجمع تشخصیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به اعطای سند مالکیت مشروط به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی گفت: در این خصوص باید از کاداستر استفاده کنیم و در این راه از مجلس و شهرداری‌ها نیز کمک بگیریم . از سوی دیگر تجمیع ریزدانه‌ها نیاز به یک سیستم حقوقی محکم دارد تا مردم مطمئن شوند در موعد مقرر به آنچه به آن‌ها وعده داده شده است، می‌رسند.

آقامحمدی با اشاره به بازآفرینی شهری ۲۰۲۰ محله گفت: باید طرح این محلات را مشخص کرده و آن‌ها را دسته بندی کنیم  و در هر محله یک پروژه به عنوان پایلوت آغاز به کار کند. همان طور که عنوان کردم باید بازآفرینی با توجه به شرایط فرهنگی آن محله انجام شود.

وی همچنین با اشاره به ساخت مسکن برای مجردان و سرپناه برای معتادان متجاهر افزود: حدود ۶۰ هزار معتاد متجاهر وجود دارد که باید برای اسکان آن‌ها فکری کرد. می‌توان روی ساخت شهرک‌های سلامت فکر کرد، اعتبار آن هم قابل تامین است و خیرین بسیاری نیز حاضرند در این راه به دولت کمک کنند. در خصوص ساخت مسکن برای مجردان نیز می‌توان از کشوری مانند ژاپن الگو برداری کرد.

وی  با بیان این که متولی نوسازی و بهسازی ۲۰۲۰ محله مشخص شده است، اظهار کرد: کار نوسازی ۲۰۵ محله توسط وزارت کشور،۳۱۸  محله کمیته امداد،۲۲۰ محله توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، ۲۱۵ محله توسط هلال احمر، ۹۲۲ محله توسط سازمان بهزیستی، ۱۶۰ محله توسط شهرداری‌ها و ۶۵ محله توسط سازمان اوقاف و ۵۰ محله توسط آستان قدس رضوی  عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان این که آموزش‌های لازم در این زمینه به تمام سازمان‌ها داده خواهد شد، مثالی زد وگفت: سازمان جوانان هلال احمر از اعضای این ستاد در اولین گام تحت عنوان « پیشگامان پیشرفت» هزار نفر از سنین ۴ تا ۱۸ سال را آموزش داده و سازماندهی می‌کند. روز ۲۲ بهمن در دروازه غار شاهد رونمایی از این افراد خواهیم بود که درطول ۳ سال آموزش خواهند دید.اکنون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز مدرسه‌ای را به شکل پایلوت انتخاب کرده و قرار است شتاب دهنده‌ای در این مدرسه مستقر کرده و درس‌های مرتبط با استارتاپ دانش‌آموزی را راه اندازی کند. این امر باعث می‌شود، دانش‌آموزان ضمن تحصیل درآمدزایی کرده و به دلیل مشکلات مالی ترک تحصیل نکنند. در مجموع انجام این پیشنهادات می‌تواند به رشد بازآفرینی محلات هدف کمک کند.

قیمت مسکن دولتی ۴ برابر خانه‌های پرند و پاکدشت

برآوردها نشان می‌دهد که وام مسکن دولتی ۴۵۰ میلیون تومان است و متقاضیان باید ۴۵۰ میلیون تومان آورده نقدی داشته باشند، تا زمان تحویل این خانه‌ها ۹۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود. خانه‌هایی که در حال حاضر بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.

هر مستاجر تهرانی که در طرح جهش مسکن ثبت‌نام کنند مشمول دریافت وام ۴۵۰ میلیون تومانی می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرده که برای دهک‌های متوسط جامعه این تسهیلات ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش واحدها را دربرمی‌گیرند یعنی ۴۰ تا ۵۰ درصد باقی مانده باید به صورت آورده نقدی از سوی متقاضیان تامین می‌شود.

 وام ۴۵۰ میلیونی مسکن در راه است؟

در واقع مستاجران باید ۴۵۰ میلیون تومان وام می‌گیرند که در مجموع باید بیش از ۱٫۶ میلیارد تومان قسط پرداخت کند و ۴۵۰ میلیون تومان آورده نقدی داشته باشند. یعنی یک واحد مسکن در طرح جهش مسکن بیش از دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. این وام قرار است با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۲۴۰ ماهه پرداخت شود.

در حالی که متقاضیان باید بیش از ۲٫۱ میلیارد تومان طی بیست سال پرداخت کنند که در حال حاضر قیمت یک واحد در شهرهای پرند و پاکدشت از ۲۶۰ میلیون تومان شروع می‌شود و با بزرگتر شدن واحدها یا امکانات بهتر تا ۴۵۰ میلیون تومان نیز می‌رود.

به گفته مدیران وزارت راه واحدهای جهش مسکن ۷۵ متری است، در حال حاضر نیز یک واحد ۷۶ متری ۲۹۵ میلیون تومان برآورد شده است. همچنین با ۴۵۰ میلیون تومان می‌توان یک واحد ۸۵ متری، دو خوابه در یک آپارتمان تک واحدی در شهر پاکدشت خریداری کرد.

وضعیت در پرند نیز شبیه پاکدشت است، یک باب آپارتمان ۷۵ متری با دو اتاق خواب در فاز چهار به قیمت ۴۱۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

اما آنطور که معاون وزیر راه گفته برای دهک‌های اول تا سوم تسهیلات تا ۸۰ درصد ارزش واحدهای مسکونی را شامل می‌شود و متقاضیان باید ۲۰ درصد ارزش خانه را به صورت آورده نقدی پرداخت کنند.

با این شرایط به نظر می‌‌رسد خرید این خانه‌ها برای کسانی که در دهک‌های اول تا سوم قرار دارند به صرفه است. چرا که وام تا ۸۰ درصد ارزش سهام را پوشش می‌دهد و وام نیز به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود یعنی اقساط وام برای این گروه ارزان‌تر از دیگر گروه‌هاست.

مسکن ملی چند متری است؟

مدیرعامل عمران گفت: درخصوص متراژ مسکن‌های حمایتی متناسب با سلایق، متنوع عمل می‌کنیم و برای کاهش هزینه متقاضیان، آپارتمان‌های ۶۰ متری را نیز در دستور کار داریم.

 از چهار میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن قرار است حدود ۶۱۵ هزار واحد در شهرهای جدید ساخته شود. بر این اساس زمین احداث این تعداد واحد تامین شده و شرکت عمران شهرهای جدید آماده آغاز عملیات اجرایی این واحدها است.

برنامه تامین زمین ساخت مسکن در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) در ۳۲ شهر و ۳ شهرک جدید واقع در ۱۳ استان کشور شامل استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، مرکزی و هرمزگان تهیه شده است. شهرهای جدید ظرفیت ساخت ۶۱۵ هزار و ۶۲۲ واحد مسکونی را در استانهای مذکور فراهم کرده است.

آیا مذاکرات مسکن را ارزان می‌کند؟ / رونق معاملات در خانه‌های نقلی

امروز دور هفتم مذاکرات وین آغاز می‌شود. مذاکراتی که برخی می‌گویند اثری بر بازارهای داخلی ایران ندارد و برخی دیگر می‌گویند می‌تواند بازارها را تحت تاثیر قرار دهد. آیا نتایج مذاکرات وین، بر قیمت مسکن اثرگذار است؟

 هر چند مذاکرات ایران و آمریکا در دولت روحانی متوقف شد اما حالا در دولت رئیسی، بعد از گذشت پنج ماه باز شدن گره‌های سیاسی ظاهرا در دستور کار قرار گرفته است. آیا این بار مذاکرات می‌تواند تاثیر مثبتی در بازار مسکن بگذارد؟

در همین مورد رئیس اتحادیه املاک تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: چنانچه مذاکرات روند مثبتی داشته باشد و به نتیجه برسد قطعا این مساله در بازار مسکن اثرگذار است و می‌تواند جلوی رشد بی‌رویه افزایش قیمت مسکن را بگیرد.

مصطفی قلی خسروی توضیح داد:  ارائه آمارها از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار بر روند قیمت مسکن اثر دارد. گاهی این مراکز قیمت مسکن را اعلام می‌کنند و باعث تشنج در بازار مسکن می‌شوند.

او ادامه داد: چنانچه مذاکرات به نتیجه برسد و پروژه‌های دولت هم اجرایی شود، پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که مسکن ارزان شود.

تاثیر مذاکرات بر آینده قیمت مسکن

از سوی دیگر، منصور غیبی، یک کارشناس بازار مسکن با اشاره به وضعیت بازار گفت: بازار مسکن راکد است. هر چه به شب عید نزدیک‌تر می‌شویم خرید و فروش خانه‌های نقلی رونق می‌گیرد.

او درباره تاثیر مذاکرات بر آینده مسکن توضیح داد: آینده مذاکرات بر بازار مسکن بی‌تاثیر نیست. بازار مسکن در انتظار تحولات سیاسی کشور است. چنانچه برجام به نتیجه مثبت برسد قاعدتا جلوی رشد بی‌رویه قیمت مسکن گرفته می‌شود.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: