با وجود افزایش عرضه‌ها همچنان خریدار سهام در سطوح پایین‌تر قیمت وجود دارد. همین موضوع امیدواری را برای بازگشت قمیت‌ها به مسیر صعودی نگه داشته است. البته باید در نظر گرفت که قیمت‌ها در سطوح جذابی قرار گرفته‌اند و همین موضوع نیز برای افزایش تقاضا در این سطوح کافی به نظر می‌رسد. گرچه وضعیت دخالت دولت در بازارهای مختلف شائبه دستوری بودن رشد روزهای اخیر بورس را ایجاد کرده بود اما در گزارش « سهام بخریم یا بفروشیم؟ » به این موضوع اشاره شده بود که جذابیت بنیادی برای سهام وجود دارد.

با این حال به نظر می‌رسد که سهام برای ادامه صعود به افزایش ارزش معاملات نیازمند است. رشد ارزش معاملات در قیمت‌های کنونی می‌تواند محرکی برای ادامه رشد قیمتی سهام باشد. پیش از این نیز کارشناسان عنوان کرده بودند که لازمه ادامه روند صعود افزایش ارزش معاملات است. گرچه شاخص افت نزدیک به ۰.۴ درصدی را تا این لحظه تجربه کرده است اما افزایش ارزش معاملات در این شرایط می‌تواند نوید رشد ادامه‌دار قیمت‌ها را بدهد.

در این میان احتمال تشدید انتظار در معاملات سهام با توجه به آغاز مذاکرات وین وجود دارد. بر این اساس احتمال این‌که معاملات سهام نیز منتظر روزهای آتی بماند وجود دارد. با توجه به اخبار منتشرشده از مذاکرات می‌توان سناریوهای متفاوتی را انتظار داشت و شاید رشد ارزش معاملات به سطوح دلخواه را طی روزهای آتی شاهد باشیم.

البته در جناح مخالف نیز کارشناسانی حضور دارند که عنوان می‌کنند بدون رشد ارزش معاملات و به واسطه عقب‌نشینی سمت عرضه با توجه به ارزندگی سهام همچنان باید منتظر رشد ادامه‌دار قیمت سهام بود.

آماری از جدال سخت عرضه و تقاضا

ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم با احتساب معاملات صورت گرفته در صندوق‌های سهامی به عدد ۱۵۴۰ میلیارد تومان تا این لحظه از شروع بازار امروز رسیده است. از این بین شاهد خروج پول ۱۸۵ میلیارد تومان توسط کدهای حقیقی بوده‌ایم.

لازم به ذکر است همانطور که در پیش‌بینی روز قبل به آن اشاره شده بود، سرانه‌های فروش و خرید در کلیت بازار کراس نزولی انجام دادند. به عبارتی یعنی قدرت فروشندگان در کلیت بازار از خریداران پیشی گرفته است که امری منفی محسوب می‌شود و سبب وارد کردن نماگرهای بازار سهام به مدار منفی است. اما نکته‌ای که بد نیست مدنظر قرار گیرد این است که سرانه فروش کدهای حقیقی از ابتدای روز رفته رفته کاهش پیدا کرده است.

تا این لحظه از شروع معاملات امروز بازار سهام شاهد شکل گیری ۶۲ صف فروش به ارزش تجمیعی ۱۸۲ میلیارد تومان هستیم که در مقابل تعداد ۲۹ عددی صفوف خرید به ارزش تجمعی ۱۱۶ میلیاردی عدد چشمگیری است. این مهم در روز گذشته محقق نشده بود و به محقق شدن آن در روز جاری نشان از افزایش فشار عرضه‌ها در کلیت بازار سهام را می‌دهد

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: