در مناظره‌های انتخاباتی ریاست جمهوری اخیر، یکی از کلیدواژه‌های رایج در وعده‌های نامزدها، افزایش رقم یارانه‌ها بود. تا آنجا که محسن رضایی وعده داد: چیزی حدود ۳۵۰ هزار تومان یارانه پرداخت خواهیم کرد که با ۹۱ هزار تومان یارانه فعلی، ۴۵۰ هزار تومان یارانه نقدی می‌دهیم.

پس از پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات و روی کار آمدن دولت وی، بسیاری از مردم و تحلیلگران منتظر بودند تا ببینند چه تصمیمی برای یارانه‌ها گرفته می‌شود و در این میان، محسن رضایی با وعده‌هایش در رابطه با یارانه‌ها، به عنوان معاون اقتصادی دولت انتخاب شد.

دولت چه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین دارد؟

حالا، با وجود اینکه رئیسی صد روز ابتدایی دولتش را پشت سر گذاشته است، هنوز تغییری در روند یارانه‌ها مشاهده نمی‌شود. البته چندی‌ست که از گوشه و کنار خبر‌هایی از اولین تصمیم جدی دولت برای اختصاص یارانه به گوش می‌رسد؛ یارانه ۳۰ هزار تومانی بنزین برای شهروندان قشم و کیش!

ماجرای یارانه ۳۰ هزار تومانی بنزین

بر اساس نامه معاونت اقتصادی دولت قرار است در طرح بازتوزیع یارانه بنزین، سهمیه بنزین خودرو‌ها کامل حذف شود و این یارانه بعد از این به جای خودرو به افراد تعلق بگیرد. این طرح قرار است به صورت آزمایشی در کیش اجرایی شود.

در طرح بنزین برای همه، برای هر کد ملی سهمیه ۲۰ لیتری در نظر گرفته شده است. این سهمیه با نرخ هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته می‌شود، یعنی در هر ماه یارانه ۳۰ هزار تومانی برای بنزین پرداخت می‌شود.

با بنزین ۲۰ لیتری برای هر نفر، یک خانواده چهار نفره ۸۰ لیتر در ماه سهمیه بنزین دریافت می‌کند که اگر این خانواده خودرو نداشته باشد یا نخواهد که از آن استفاده کند می‌تواند ماهانه ۱۲۰ هزار تومان یارانه بنزین بگیرد. از آنجایی که همه‌ی افراد خودرو ندارند و برخی نیز تمایل دارند که سهمیه خود را بفروشند، افرادی که به هر دلیلی امکان فروش سهمیه خود یا انتقال به دیگری را نداشته باشند، بعد از مدت مشخصی مبلغ آن را به صورت فروش خودکار، در حساب خود دریافت خواهند کرد.

جعفر قادری در این خصوص، در گفتگو با ایسنا گفته است سال گذشته در زمان بررسی لایحه بودجه پیشنهادی در کمیسیون تلفیق در همین رابطه مطرح شد که رای نیاورد و در صحن مجلس هم مطرح شد و رای نیاورد، شاکله آن این بود که به جای دادن سهمیه بنزین به خودروها، آن را به افراد بدهیم یعنی مثلاً به ازای هر کد ملی ۲۰ لیتر بنزین بدهیم.

وی افزود: در این مدل اگر فرد خودش بخواهد از سهمیه بنزینش استفاده کند قیمت آن۱۵۰۰ تومان است، اما کسی که خودرو ندارد یا خودرو دارد و می‌خواهد از حمل و نقل عمومی استفاده کند، می‌تواند آن را با قیمتی که بخواهد بفروشد. بنزین آزاد هم لیتری ۳۰۰۰ تومان عرضه خواهد شد؛ بنابراین کسی که بنزین مازاد دارد، می‌تواند آن را زیر سه هزار تومان به فروش برساند و در عمل قیمت بنزین در بازار از ۳ هزار تومان بیشتر نمی‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: این روش از نظر توزیعی به خانوار‌هایی که خودرو ندارند کمک می‌کند که از بنزین یارانه‌ای استفاده کنند، ضمن اینکه افراد به استفاده از خودرو‌های شخصی و استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی تشویق می‌شوند و حجم تردد و آلودگی نیز کاهش می‌یابد و از نظر عدالت اجتماعی هم به نفع خانوار‌هایی است که خودرو ندارند.

یارانه ۸۰۰ هزار تومانی محسن رضایی

افزون بر این، محسن رضایی هم در سمت معاونت اقتصادی دولت به تازگی از دو برابر شدن یارانه‌ها از دی ماه، خبر داده است؛ به گفته رضایی قرار بود این طرح از آذر اجرا شود، اما به علت بروز مشکلی در آماده شدن بن کارت‌ها به دی موکول شد. بنابراین، به نظر می‌رسد کل یارانه پرداختی به مردم، نقدی نیست و قرار است بخشی به صورت نقدی و بخشی در قالب کالا یا بن کارت پرداخت شود.

رضایی مدعی شده این افزایش به گونه‌ای است که یک خانواده چهار نفره حدود ۸۰۰ هزار تومان یارانه خواهند گرفت. این در حالی‌ست که وزیر اقتصاد دو برابر شدن یارانه‌ها را تکذیب کرده و گفته: تاریخ دقیقی برای زمان تغییر یارانه‌ها و افزایش میزان پرداخت یارانه‌ها، مشخص نشده است.

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: