تب علامتی معمول از بیماری است که واکنشی ضروری برای تحریک سیستم ایمنی بدن و جنگیدن با مهاجمان بیماری‌زایی محسوب می‌شود که در دمای معمولی بدن دوام خواهند آورد. در واقع تب علامت خوبی است که نشان می‌دهد سیستم ایمنی فرد به درستی عمل می‌کند. تب، نقش مهمی در مبارزه با بیماری‌ها دارد و نباید بر ضد آن عمل کنید، اما به هر حال ناراحت‌کننده است و احساس بدی به بیمار می‌‌دهد، بنابراین باید کنترل شود.

دمنوش‌های گیاهی برای کاهش تب

دمنوش‌های گیاهی گزینه‌ی بسیار مناسبی برای تسکین تب هستند که نه تنها به هیدراته نگه داشتن بدن کمک می‌کنند بلکه می‌تواند بیمار را به عرق کردن بیندازند و ضمنا با تقویت سیستم ایمنی به بهبود سریع‌تر کمک کنند. دمنوش‌های گیاهی حاوی کافئین نیستند و از این جهت برای کودکان مناسب می‌باشند.

چای و دمنوش یکی از بهترین راه‌های بهره بردن از فواید گیاهان است. گرفتن عصاره‌ی گیاهان در آبجوش باعث می‌شود ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها برای بدن قابل دسترس‌تر هم بشوند. دمنوش گیاهی فورا تهیه می‌شود و برای بچه‌ها هم طعم مطبوعی دارد.

جالب است بدانید هر چند دمنوش گیاهی از نظر ظاهری و طعم و مزه شبیه چای است اما در واقع اصلا چای نیست زیرا از گیاه سیننسیس که منبع چای سیاه، چای سبز، چای اولانگ و دیگر چای‌هاست تهیه نمی‌شود.

نعنافلفلی حاوی منتول است که شُل کننده‌ی عضلات بوده و برای تسکین دردهای عضلانی و بدن درد ناشی از تب عالی است. یافته‌های علمی نشان می‌دهند زردچوبه، پنجه گربه و حتی چای سبز در تسکین درد موثرند. حتی ثابت شده پودر زنجبیل در تسکین درد به اندازه‌ی ایبوپروفن موثر است

چای گیاهی یا دمنوش گیاهی همانطور که از اسمش پیداست، از دم کردن برگ‌ها، ریشه‌ها و یا دانه‌های برخی از گیاهان که کارشناسان به آن‌ها جوشانده می‌گویند تهیه می‌شود. این گیاهان دارای خواص دارویی بوده و سال‌هاست برای درمان عوارض به کار می‌روند.

برخی از بهترین گیاهان برای تب، سرماخوردگی و آنفلوآنزا در کودکان عبارتند از: دارچین، زنجبیل، علف گربه (سنبل‌الطیب)، بابونه، نعنا فلفلی، بومادران، میخک، بادرنجبویه و گشنیز می‌شوند.

ضمنا این گیاهان همگی معمولا در آشپزی به کار می‌روند و بابت عطر و طعم خوبی که دارند معروف‌اند، بنابراین می‌توانید از دمنوش برخی از این گیاهان برای کاهش تب کودکان استفاده کنید.

برای تهیه‌ی همه‌ی دمنوش‌های گیاهی، ۱۰ دقیقه زمان بدهید تا خوب دم بکشد. برای خوشمزه‌تر شدن دمنوش‌ گیاهی برای کودک و ضمنا خواص افزوده آنتی باکتریال می‌توانید یک قاشق عسل (کودکان بالای یک سال) نیز به آن اضافه کنید.

فواید دمنوش‌‌های گیاهی در دوران تب

بدن را گرم می‌کند

احساس تب و لرز و بدن درد، اغلب یکی از اولین علامت‌های بیماری است که مجبور می‌شویم زیر پتو بخزیم. برخلاف باور عمومی، همانطور که گفتیم تب یک علامت طبیعی است که نشان می‌دهد بدن در فاز دفاع و محافظت است و با بالا بردن دمای بدن، محیط را برای باکتری‌ها و ویروس‌ها نامساعد می‌کند.

یک دمنوش گیاهی گرم با بالا بردن دمای بدن، به این تلاش کمک می‌کند و این یک مزیت علاوه بر نرم کردن گلو است. خواص برخی از گیاهان، جریان خون بدن را بهبود می‌بخشد و این هم اتفاق خوبی است زیرا اجازه می‌دهد گلبول‌های سفید خون سریع‌تر به جایی که لازم است برسند و با عفونت بجنگند.

دمنوش گیاهی از طریق تعریق، بدن را سم زدایی می‌کند

وقتی با خوردن دمنوش گیاهی بدن گرم می‌شود، منافذ پوست باز می‌شوند تا بدن در تلاش برای خنک کردن عرق کند و جلوی افزایش زیادی دمای بدن را بگیرد.

عرق کردن نه تنها به خنک کردن بدن کمک می‌کند بلکه آن را به روشی طبیعی سم‌زدایی و پاکسازی نیز می‌کند. گیاهان خوش عطری مانند آویشن و زنجبیل، حامی این مکانیسم طبیعی التیام‌اند، خصوصا اگر به صورت جوشانده یا همان دمنوش مصرف شوند.

دمنوش گیاهی بدن را هیدراته می‌کند

هیدراسیون بدن وقتی سالم هستیم مهم است و وقتی بیمار می‌شویم اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. در واقع مهم‌ترین کاری که باید برای یک کودک تب‌دار انجام دهید این است که به او مایعات بخورانید. آب خالی، آب مرغ و یا نوشیدنی‌های الکترولیت‌دار خانگی همگی برای هیدراسیون بدن خوب‌اند اما دمنوش‌های گیاهی دارای تمام مزایای گفته شده در بالا هستند.

دمنوش گیاهی، درد و ناراحتی را تسکین می‌دهد

وقتی کودکی بیمار می‌شود، مادر دست به هر کاری می‌زند تا فرزندش کمتر بی‌قراری کرده و احساس راحتی کند. یک فنجان دمنوش گرم که طعم و رایحه‌ی دلپذیری دارد حال کودک را خوب می‌کند درد و بیقراری‌اش را کاهش می‌دهد.

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID)، التهاب را که عامل اولیه‌ی درد است کاهش می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد دمنوش‌های گیاهی نیز دارای همین خاصیت ضددرد و ضدالتهابی می‌باشند، بدون اینکه دارای عوارض جانبی این داروها مانند آسیب به کبد و دیگر عوارض بلندمدت باشند.

مثلا نعنا فلفلی حاوی منتول است که شُل کننده‌ی عضلات بوده و برای تسکین دردهای عضلانی و بدن درد ناشی از تب عالی است. یافته‌های علمی نشان می‌دهند زردچوبه، پنجه گربه و حتی چای سبز در تسکین درد موثرند. حتی ثابت شده پودر زنجبیل در تسکین درد به اندازه‌ی ایبوپروفن موثر است!

بیشتر بخوانید

کاهش تب کودکان با گیاهان دارویی

دمنوش گیاهی حامی سیستم ایمنی است

گیاهانی مانند بابونه و نعنا دارای فواید گسترده‌ای هستند از جمله اینکه منبع عالی کلسیم و منیزیم و آهن و زینک و مس هستند که توسط بدن به راحتی جذب می‌شوند. در شرایط سرماخوردگی نیز بدن می‌تواند از مزایای این گیاهان بهره‌مند شود و سیستم ایمنی خود را تقویت کند.

بابونه گیاهی بسیار مغذی است که تب را کنترل می‌کند و طعم ملایمی هم دارد؛ چیزی شبیه سیب و بچه‌ها آن را دوست دارند.

دمنوش گیاهی به آرامسازی و خواب بهتر کمک می‌کند

همه‌ی دمنوش‌ها و مکمل‌های دنیا نمی‌توانند جای خواب را برای سیستم ایمنی بگیرند، خصوصا وقتی بیمار هستید و تب دارید. همه‌ی ما می‌دانیم که خواباندن کودک بیمار کار سختی است.

گیاه بومادران، نعنا، بابونه و علف گربه (سنبل‌الطیب) همگی همانطور که گفتیم تسکین‌دهنده‌ی تب هستند و ضمنا به خواب بهتر کمک می‌کنند. همین گیاهان به صورت ترکیبی نیز می‌توانند دمنوش بسیار مناسبی برای یک خواب راحت باشند، حتی زمانی که سالم هستید.

نکاتی که باید مدنظر داشته باشید

. دمنوش‌ها جای داروهای تجویزی توسط پزشک را نمی‌گیرند ولی برای زمانی که تب خفیف است و یا این که بین فواصل مصرف داروها تب پایین نمی‌آید، گزینه‌های خیلی خوبی هستند.

. حتما قبل از مصرف هر گیاه دارویی با پزشک مشورت کنید تا در صورت وجود تداخل با داروهای مصرفی یا حساسیت احتمالی، توصیه‌های لازم را به شما ارائه کند.

. برخی دمنوش‌ها برای کودکان زیر دو سال ممنوع هستند. حتما هنگام مصرف به محدوده‌ی سنی مجاز برای گیاهان دارویی دقت کنید.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: