درمان کبدچرب راه ساده ای است،با رعایت رژیم غذایی کبدچرب انجام می شد.درمان کبدچرب در دوره طولانی انجام می شود.درمان کبدچرب سلامتتان را تضمین می کند.

هر چند کبد این توانایی را دارد که خودش را پاکسازی کند اما تجمع سموم می‌تواند این کار را سخت کند. در واقع کبد اجازه نمی‌دهد مواد مضر در بدن جمع شوند. وقتی سمی وارد بدن می‌شود، کبد آن را به چیزی کمتر مضر تبدیل می‌کند و در نهایت از بدن دفع می‌کند. شما کار خاصی نمی‌توانید برای این فرایند انجام دهید. اگر کبد در حال حاضر این کار را خودش به خوبی انجام ندهد بدن‌تان شرایط سختی خواهد داشت. متاسفانه مواد سمی که هر روز با آنها سروکار داریم کم نیستند و تجمع سموم در کبد شاید در ابتدا نشانه بارزی نداشته باشد اما به مرور زمان مشکلاتی ایجاد می‌کند که کیفیت زندگی فرد را کاهش می‌دهند.

مثلا ممکن است مکررا به شکم درد دچار شوید، نفخ کنید و ریفلاکس داشته باشید. ضمنا تجمع سموم در کبد بر سلامت پوست نیز اثر می‌گذارد و احتمال جوش و آکنه و زرد شدن پوست را افزایش می‌دهد. با ما همراه باشید تا بدانید چه باید بکنید.

از کجا بدانم کبدم به پاکسازی نیاز دارد؟

هر وقت سموم در کبد تجمع کنند لازم است به دنبال روشی برای پاکسازی آن باشید. این عضو بدن معمولا وقتی دچار نقصی در عملکردش می‌شود به شما اعلام می‌کند. به همین دلیل در صورتی که علائم زیر را داشتید باید کبد را پاکسازی کنید:

بسیاری از محصولات ظاهرا بی‌ضرر قادرند به کبد آسیب بزنند. مثلا مکمل عصاره چای سبز یکی از محصولات گیاهی است که می‌تواند به کبد آسیب بزند. حتی ویتامین‌ها خصوصا ویتامین A‌ و نیاسین در صورت مصرف زیاد می‌توانند بر کبد اثر بگذارند

. درد در بالای شکم

. سنگینی معده بعد از غذا خوردن

. تهوع و استفراغ

. ناراحتی عمومی

. کاهش اشتها

. تغییرات در رنگ مدفوع

. زردی پوست

. نفخ زیاد

. تب خفیف

. سر درد

. بوی بد دهان

راهکارها و نکاتی برای پاکسازی کبد

یکی از نکات لازم برای پاکسازی کبد به تغذیه مربوط می‌شود. شما باید مصرف غذاهایی را که این ویژگی را دارند که به دفع سموم و چربی‌ها از بدن کمک کنند افزایش دهید.

سیر

سیر محرک فعالیت آنزیم‌هایی است که به حذف سموم از بدن و پاکسازی کبد کمک می‌کنند. بهتر است سیر را به صورت خام مصرف کنید تا بتوانید از تمام خواص آن بهره ببرید. سیر را می‌توانید به خیلی از غذاها و انواع سالاد اضافه کنید.

روغن زیتون

ماده غذایی دیگری که باید در رژیم غذایی‌تان وجود داشته باشد تا کبدتان به طور طبیعی پاکسازی شود روغن زیتون است. روغن زیتون حاوی موادی است که سموم موجود در بدن را جذب می‌کنند. برای شروع می‌توانید بخشی از روغن مصرفی هر روزتان را با روغن زیتون جایگزین کنید. بدین ترتیب کبدتان شروع به بازسازی عملکردش خواهد کرد.

مرکبات و سبزیجات برگدار سبز

همچنین می‌توانید از مرکبات و سبزیجات برگدار سبز برای پاکسازی کبدتان استفاده کنید. هر دوی این مواد غذایی خاصیت سم زدایی و آنتی اکسیدانی دارند که کمک می‌کنند سموم جمع شده در بدن‌تان دفع شده و عملکرد و سلامت اندام‌هایی مانند کبد تقویت شود.

بهتر است مصرف مرکباتی مانند پرتقال و لیمو را افزایش دهید و از سبزیجاتی مانند اسفناج، کرفس و کاهو و ... نیز بیشتر استفاده کنید. همچنین می‌توانید در صورت تمایل مرکبات و سبزیجات را در یک اسموتی سبز با هم ترکیب کنید.

دیگر راهکارها

مصرف داروهایتان را کنترل کنید

همه‌ی داروها چه داروهای تجویزی و چه داروهای بدون نسخه در نهایت باید از کبد عبور کنند. بیشتر داروها در صورتی که طبق دستور مصرف شوند برای کبد خطری ندارند. اما مصرف داروی اشتباهی یا مصرف چند دارو به طور همزمان می‌تواند به کبد آسیب بزند. استامینوفن یک نمونه از داروهای بسیار رایج بدون نسخه‌ای است که در صورت مصرف نامناسب می‌تواند عواقب جدی برای کبد داشته باشد.

تصور نکنید مکمل‌ها برای کبد بی‌ضررند

مکمل‌هایی مانند ویتامین‌ها و املاح حتی نوع گیاهی آنها هم مانند داروها باید توسط کبد پردازش شوند. یک محصول تنها به صرف گیاهی بودن نمی‌تواند بی‌ضرر باشد و آسیبی به کبد نزند. در واقع بسیاری از محصولات ظاهرا بی‌ضرر قادرند به کبد آسیب بزنند. مثلا مکمل عصاره چای سبز یکی از محصولات گیاهی است که می‌تواند به کبد آسیب بزند. حتی ویتامین‌ها خصوصا ویتامین A‌ و نیاسین در صورت مصرف زیاد می‌توانند بر کبد اثر بگذارند.

تماستان را با سموم محیطی محدود کنید

کبد شما نه تنها مواد شیمیایی وارد شده از دهان به بدن‌تان را پردازش می‌کند بلکه مواد شیمیایی را که از بینی و پوست وارد بدن‌تان می‌شود را نیز آنالیز می‌کند. برخی از محصولاتی که هر روز از آنها استفاده می‌کنید مانند انواع عطر و اسپری و شوینده‌ها و لوازم آرایشی حاوی سمومی هستند که به کبد آسیب می‌زنند. بهتر است از محصولات ارگانیک استفاده کنید و هنگام استفاده روشی به کار ببرید تا این مواد را استشمام نکنید و فضا را خوب تهویه نمایید یا ماسک بزنید.

نکاتی برای پاکسازی کبد

علاوه بر مواد غذایی که گفتیم لازم است یک سری از نکات را نیز رعایت کنید تا عملکرد کبدتان بهتر شود.

. اول از همه باید عادت‌های غذایی‌تان را ارتقا بدهید. بیشتر میوه و سبزی مصرف کنید، خصوصا لیموترش. بهتر است بیشتر آب بنوشید و فعالیت بدنی‌تان را هم بیشتر کنید.

. یک راه دیگر برای پاکسازی کبد این است که به مدت یک هفته هر روز آب چغندر بنوشید. آب چغندر تقویت‌کننده‌ی عملکرد کبد بوده و به پاکسازی آن کمک می‌کند. کافیست چغندرهای تازه را با آب در میکسر بریزید و بنوشید (ترجیحا با معده خالی). طی این دوره از مصرف کافئین، الکل، غذاهای چرب، آرد و شکر خودداری نمایید.

. لازم است عادت‌های مضر برای کبد را بدانید. بنابراین باید از مصرف غذاهای چرب و تحریک‌کننده پرهیز کنید. الکل و سیگار منابع اصلی سموم هستند که باید کاملا از آن‌ها دوری کنید.


 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۸ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: