قیمت سکه همچنان در حال رشد است.با توجه نوسان شدید قیمت دلار همه به سمت خرید سکه روی آوردند که قیمت سکه هم گران شد.قیمت سکه غیر قابل پیش بینی است ولی ممکن است قیمت سکه بالاتر هم برود.

در صورتی که روند صعودی دلار ادامه پیدا کند، احتمال دارد که سکه بتواند خود را بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تثبیت کند. در صورتی که فلز گران بهای داخلی بتواند خود را بالای این محدوده تثبیت کند، احتمال رشد تا محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان وجود خواهد داشت. یکی از عواملی که انتظارات صعودی را در بازار تقویت کرده است، افزایش دوباره بهای اونس طلا در اواخر روز گذشته بود. اونس طلا با رفتن به محدوده هزار و ۸۲۰ دلار توانست که ارزش ذاتی سکه را بار دیگر به بالای مرز ۱۲ میلیون تومان برساند، موضوعی که انتظارات افزایشی را تقویت می کند.

البته در صورتی که افزایشی ها نتوانند در بازار قدرت نمایی کنند، سکه به تدریج به سوی حمایت ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی حرکت خواهد کرد.به گفته برخی فعالان در شرایط فعلی برای بازیگران سکه محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان اهمیت زیادی پیدا کرده است. تثبیت دلار بالای محدوده یاد شده می تواند انگیزه های خرید در بازار سکه را بالا ببرد. در مقابل برخی فعالان انتظار دارند که برگشت دلار به کانال ۲۷هزار تومانی فروشندگان بیشتری را روانه بازار سکه کند.

نگاه تحلیل گران فنی به سکه

به باور بیشتر تحلیل گران فنی تا زمانی که سکه از محدوده ۱۳ میلیون و ۲۰۰هزار تومان عبور نکند، نمی توان انتظار رشد معنادار قیمت را داشت. از طرف دیگر،‌ از ابتدای هفته بازار به شدت در برابر نزول به زیر مرز ۱۳ میلیون تومانی مقاومت کرده است و این موضوع نیز تا حدی انتظارات کاهشی را محدود کرده است.

به باور برخی از بازیگران بازار، در صورتی که دلار زیر سطح ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومانی تثبیت شود، شدت افت در بازار سکه بیشتر خواهد شد. برگشت دلار به بالای محدوده ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومانی می تواند زمینه ساز برگشت افزایشی ها به بازار فلز گران بهای داخلی شود.

تاریخ ضرب سکه در جمهوری اسلامی

پس از پیروزی انقلاب، دیگر سکه پهلوی ضرب نشد و به جای آن سکه تمام بهار آزادی به بازار عرضه شد. این سکه با عیار ۲۲ به بازار عرضه شد و عیار به خلوص طلا اشاره دارد. سکه تمام بهار آزادی که اکنون به عنوان سکه طرح قدیم از آن یاد می‌شود تنها تصویرش با سکه طرح جدید یا سکه امامی فرق دارد؛ بر روی سکه‌های طرح جدید تصویری از بنیانگذار جمهوری اسلامی وجود دارد اما در سکه بهار آزادی تصویر ایشان وجود ندارد و بر روی سکه تصویر بارگاه امام رضا (ع) وجود دارد و در طرف دیگر آن نام حضرت علی (ع) در یک شش ضلعی سه بار تکرار شده است.

سکه طرح قدیم ما بین سال‌های ۵۸ تا ۷۰ ضرب شد و پس از آن سکه امامی یا همان طرح جدید جایگزین شد.

این مهم برای نیم سکه و ربع سکه هم اتفاق افتاد اما نیم و ربع سکه طرح قدیم به میزان کمی در بازار خرید و فروش می‌شود اما سکه تمام بهار طرح قدیم هنوز مشتریان خود را دارد.

به این ترتیب سکه تمام بهار آزادی اعم از طرح جدید و طرح قدیم ۸.۱۳ گرم وزن دارند و در اندازه ۲۲ میلیمتر تولید می‌شوند. باید توجه داشت عیار، اندازه و وزن سکه پهلوی نیز همین قدر بود و تنها تصویر روی آن با سکه‌های بهار آزادی متفاوت است. وزن نیم سکه هم ۴.۰۶ گرم است و در اندازه ۱۹ میلیمتری به بازار عرضه می‌شود و وزن و ابعاد ربع سکه نیز به ترتیب ۲.۰۳ گرم و ۱۴ میلیمتر است.

از سال ۱۳۹۰ و با افزایش چشمگیر قیمت طلا در بازار ایران، ضرب و خرید و فروش سکه‌های یک گرمی آغاز شد. وزن این سکه‌ها که از سوی بانک مرکزی ضرب می‌شود و با عنوان سکه یک گرمی بهار آزادی عرضه می‌شود ۱.۰۱ گرم است و قطر آن ۱۳.۳ میلیمتر و عیار آن نیز مانند سکه‌های تمام بهار آزادی است. بر یک سوی آن تصویر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و در سوی دیگر آن نام حضرت علی درج شده است.

سکه‌های پارسیان یک گرمی نیز در بازار عرضه می‌شوند. وزن این سکه‌های از ۰.۲ گرم آغاز و در وزن‌های بیشتری نیز ضرب می‌شوند. مهم‌ترین تفاوت این سکه با سکه‌های بانک مرکزی در عیار آنهاست چرا که عیار سکه یک گرمی ۱۸ است. این سکه‌ها اکنون به شکل شش ضلعی ضرب می‌شود تا با سکه‌های بهار آزادی اشتباه گرفته نشود.

سکه‌های پاسارگاد هم در وزن و عیاری مشابه با سکه‌های پارسیان ضرب می‌شوند با این تفاوت که بر سکه‌های تصاویری از مشاهیر ایران وجود دارد و به این اعتبار سکه‌های پاسارگاد سکه محسوب نمی‌شوند و نوعی پلاک طلا هستند.

نحوه قیمت‌گذاری سکه و اثر حباب بازار بر آن

قیمت سکه به طور معمول با محاسبه نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی و قیمت دلار تعیین می‌شود. با این همه سکه طلا نیز مانند کالاهای دیگر از عوامل متعددی در قیمت‌گذاری تبعیت می‌کند که برخی از آن‌ها به شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور باز می‌گردد.

با این همه بسیاری از اوقات نرخ سکه در بازار داخلی نسبت به قیمت جهانی متفاوت است. به عبارت ساده‌تر وقتی قیمت سکه با قیمت جهانی طلا متفاوت است یعنی در بازار حباب وجود دارد. چنانچه قیمت طلا در بازار داخلی کمتر از نرخ جهانی باشد اصطلاحا حباب منفی رخ داده و اگر بیشتر از قیمت جهانی باشد حباب مثبت شکل گرفته است.

تفاوت سکه‌های بانکی و غیر بانکی

گرچه طبق قانون ضرب سکه انحصارا در اختیار بانک مرکزی است با این وجود برخی از کارگاه‌های طلا سازی اقدام به طرح سکه‌هایی می‌کنند مشابه سکه طلای رسمی. مهم‌ترین تفاوت میان سکه بانکی و غیربانکی دقیق نبودن وزن و عیار آن است. باید توجه داشت که این اقدام جرم است و مجرمان به سه تا ۱۰ سال زندان محکوم می‌شوند.

تشخیص این‌که یک سکه بانکی است یا غیربانکی از عهده افراد معمولی بر نمی‌آید چرا که در اغلب موارد وزن و عیار و اندازه سکه غیربانکی تفاوتی با سکه بانکی ندارد. با این حال اگر کسی سکه غیربانکی داشته باشد در هنگام فروش آن را ارزان‌تر خواهد فروخت زیرا خریدار تنها پول طلا را می‌پردازد و ارزشی که شامل سکه‌های بانکی می‌شود را شامل نمی‌شود.

در این میان مهم‌ترین تفاوت سکه‌های بانکی و غیربانکی در این است که اسم و آدرس را بر بسته بندی قرار نمی‌دهند چرا که پرواضح است این امر به معنای دستگیری متقلبان تمام خواهد شد. درواقع وکیوم سکه‌ها برای تبلیغات است و سکه‌های غیربانکی از آن بی بهره‌اند.

وکیوم سکه‌ها

از دو دهه پیش برخی از صرافان معتبر در حین فروش سکه کارت ویزیت خود را هم به خریدار می‌دادند تا از این طریق تبلیغات کنند. پس از مدتی کارت‌های ویزیت خود را به همراه سکه پرس می‌کردند که مانند فاکتور سکه عمل می کرد. این میان برخی از زرگران به مشتریان خود می‌گفتند سکه‌های فاقد وکیوم بی اعتبار هستند. این در حالی است که تفاوتی میان سکه‌های وکیوم شده و بدون وکیوم وجود ندارد و این تنها ابتکاری از سوی مغازه‌داران بوده است. حال اگر کسی اقدام به فروش سکه خود کند متوجه می‌شود صرافی‌ها همان ابتدا آن را از وکیوم در آورده و در وکیوم مغازه خود خواهد کرد. ولی همین صرافان نهایتا به خرید سکه‌های بدون وکیوم تمایل کمتری دارند.

اشکال مختلف معاملات سکه در بازار

سکه در بازار سبزه میدان اغلب به دو شکل عمده یا همان معاملاتی و تک فروشی صورت می‌گیرد. معاملات عمده در قالب بسته‌بندی‌های ۱۰۰ تایی به بازار عرضه می‌شوند و قیمت این معاملات به نرخ مبادله سکه است یعنی بدون نرخ اجرت معامله می‌شوند؛ مانند خرید و فروش طلای آب شده.

شکل رایج خرید و فروش سکه تک فروشی است که مردم با مراجعه به یک واحد عرضه سکه اقدام به معامله آن می‌کنند. البته در تک فروشی حتما اجرت کار از خریدار اخذ می‌شود.

گواهی سپرده سکه طلا

به اوراق بهاداری که نشان می‌دهد مالک آن مقدار معینی سکه طلا در انبار بورس کالای ایران دارد، گواهی سپرده سکه طلا گفته می‌شود. دارنده با استفاده از این ورقه می‌تواند سکه مورد تایید انبار را که همان سکه بهار آزادی است خرید و فروش کند یا با مراجعه به به خزانه‌‌داری سکه‌های خود را تحویل بگیرد. در این معاملات اجرت و کارمزد کمتری پرداخت می‌شود و سهم اجرت آن یک چهارم تا یک هشتم معاملات فیزیکی سکه است. همچنین دارنده برگه اوراق در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن اوراقش نگرانی نخواهد داشت چرا که تحویل سکه تنها به دارنده برگه صورت می‌گیرد حال آنکه اگر طلای کسی دزدیده شود پیگیری آن بسیار دشوار خواهد بود. درنتیجه امنیت در معاملات اوراق به مراتب بیشتر از خرید و فروش فیزیکی سکه است.

از سوی دیگر برای فروش سکه در بازار سرمایه کار راحت‌تری در پیش است چرا که همواره خریداران آماده‌ای در بازار وجود دارند.

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: