طرح مسکن ملی طرحی است که در ادامه تکمیل کردن طرح‌های ناتمام مسکن مهر اجرا شده است. به عقیده کارشناسان طرح مسکن ملی در تعادل قیمت مسکن تاثیر پررنگی دارد. هدف مسکن ملی کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، است. با توجه به جنبه حمایتی که در طرح مسکن ملی دیده شده و تسهیلاتی که افزایش پیدا کرده است، افراد کم درآمد بیشتری بتوانند در استان خانه‌دار شوند.

بانوان مجرد با چه شرایطی می‌توانند در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند؟

آنطور که تسنیم گزارش داده، پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌ و شهرسازی استقبال از نهضت ملی مسکن را خوب ارزیابی کرد و با اشاره به ثبت‌نام حدود ۲٫۷ میلیون نفر در این طرح، گفت: خانم‌های بالای ۳۵ سال و آقایان بالای ۴۵ سال می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن اقدام کنند؛ این افراد باید سابقه سکونت پنج‌ساله را در شهر مورد تقاضای خود داشته باشند.

وی‌ با اشاره به امکان ثبت‌نام مجردهای ۲۳ تا ۴۵ سال، افزود: این دسته از مجردان اکنون امکان ثبت‌نام دارند و تا هنگام واگذاری زمین باید بر اساس تکلیف قانون رفتار شود چرا که این اقدام با هدف تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده انجام شده است، با این حال افراد متأهل، زنان خودسرپرست، زنان مطللقه و نخبگان علمی با معرفی بنیاد نخبگان و بیماران خاص با معرفی از وزارت بهداشت نیاز به ارائه شرط تأهل ندارند.

طرح اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن متفاوت است؟

اصلانی با اشاره به وجود فرصت دو ماه برای ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن برای هر استان نیز تصریح کرد: برای این استان‌ها سامانه باز است و اگر کسی فرصت ثبت‌نام نداشته است، این امکان برایش فراهم است تا ثبت‌نام کند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی در پاسخ به وجود ابهامات موجود درباره طرح اقدام ملی مسکن نیز توضیح داد: طرح اقدام ملی مسکن و طرح نهضت ملی مسکن امروز هیچ‌گونه تفاوتی با هم ندارند؛ بر اساس مصوبه دریافتی از شورای‌عالی مسکن این دو طرح کاملاً شبیه به هم هستند و در دسته طرح‌های حمایتی مسکن قرار می‌گیرند.

اصلانی ادامه داد: تسهیلات این دو طرح کاملاً مشابه به هم است و همه امکانات حمایتی موجود در طرح‌های حمایتی مسکن شامل طرح اقدام ملی نیز می‌شود، بنابراین دیگر دو طرح نداریم و هر دوی این طرح‌ها یکی شده‌اند.

شرایط انعقاد قرارداد و تحویل واحد مسکونی به متقاضی:

۱.در اتصال کلیه متقاضیان ثبت‌نامی به پروژه‌­ها و تحویل واحدها اولویت با متقاضیان متاهل است. اولویت‌­بندی متقاضیان در هر استان/شهر براساس شاخص‌­هایی که متعاقباً اعلام می‌­شود از جمله تعداد متقاضیان واجد شرایط و امکانات موجود در هر استان/شهر و... انجام می‌شود.

۲.نهایی شدن ثبت‌نام و انعقاد قرارداد با متقاضی در زمان انجام انتخاب واحد پروژه تخصیصی براساس ضوابط ابلاغی وزارت راه و شهرسازی و منوط به واریز سهم آورده ابلاغی، ارائه عقد نامه رسمی ازدواج به اداره کل راه و شهرسازی استان/شهرستان و درج آن در سامانه است.

تعیین تکلیف متقاضی در صورت عدم ایفای تعهدات از جمله عدم ارائه عقدنامه رسمی و عدم واریز سهم آورده:

در صورت عدم ارائه عقدنامه رسمی توسط متقاضی در زمان انعقاد قرارداد (بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت راه و شهرسازی) در این دستورالعمل، ثبت­‌نام آنها ملغی و کل سهم آورده پرداختی پس از جایگزین کردن متقاضی جدید (با رعایت تبصره (۱) ذیل) با اولویت متقاضی متاهل عیناٌ به ایشان مسترد می‌شود.

در تبصره ۱ آمده است: ظرف مدت ۶ ماه پس از لغو و ابطال ثبت نام متقاضی مجرد، متقاضی دیگری برای تملک واحد احداثی از متقاضیان ثبت نام شده در سامانه طرح­‌های حمایتی و با اولویت متقاضی متاهل، جایگزین می شود.

در تبصره ۲ آمده است: در صورت عدم وجود متقاضی مطابق تبصره (۱) اخیر، در صورت تمایل متقاضی مجرد، واگذاری واحد به آنها مشروط به شرایط ذیل امکان‌پذیر است؛

-کل بهای قدرالسهم زمین و هزینه احداث واحد مسکونی به صورت نقدی و براساس قیمت کارشناسی روز با کسر اصل آورده متقاضی را بپردازد.

- تسهیلات دریافتی با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار محاسبه و تقسیط خواهد شد.

- کل یارانه­‌های پرداختی مشتمل بر هزینه تخفیف صدور پروانه، نظام مهندسی، انشعابات و... به قیمت روز محاسبه و از متقاضی مسترد می‌شود.

تبصره۲: در صورتیکه متقاضی مبالغ تعیین شده را وفق شرایط ذیل تبصره ۱ اخیر پرداخت نکند، سهم آورده به ایشان پس از کسر جرایم بانکی ناشی از تطویل دوره مشارکت مدنی، عیناً مسترد خواهد شد.

سایر موارد:

-علاوه بر مورد تصریح شده در دستورالعمل حاضر، پنج گروه مجرد زیر نیز براساس ضوابط و مقررات موجود قبلی (آئین ­نامه ­ها و دستورالعمل­ های اجرایی) امکان ثبت­ نام را دارا هستند: نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان، مردان مجرد بالای ۴۵ سال، معلولین جسمی، حرکتی با دارا بودن حداقل ۲۰ سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور، زنان خودسرپرست بالای ۳۵ سال سن، بیماران خاص بر اساس ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

لازم به ذکر است سایر ضوابط، شیوه ­نامه­ ها و مدارک موردنیاز برای شناسایی و احراز شرایط متقاضیان توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین و ابلاغ می‌شود.

 مدارک مورد نیاز جهت احراز شرایط بدین شرح است: بارگذاری تصویر کارت ملی متقاضی ، بارگذاری تصویر شناسنامه متقاضی، بارگذاری تصویر گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر شامل (گواهی تحصیل متقاضی، مدارک مربوط به محل تولد(شناسنامه) متقاضی یا والدین متقاضی، جواز کسب شاغلین صنوف برای متقاضی یا والدین متقاضی، سابقه پرداخت بیمه برای متقاضی یا والدین متقاضی،  گواهی اشتغال به کار از دوایر دولتی برای متقاضی یا والدین متقاضی، گواهی مبنی بر پرداخت مستمری بگیران و بازنشستگان یا والدین متقاضی.

در این دستورالعمل تصریح شده است: اجاره نامه به عنوان سابقه سکونت ۵ ساله قابل قبول نیست.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱۳ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: