قانون بودجه ۱۴۰۰ دولت را مکلف به گرفتن مالیات از مالکان خودروهای لوکس می‌کند. این بخش از قانون بودجه تا کنون اجرایی نشده بود اما حالا به مشمولان مهلت داده شده است که تا پایان بهمن مالیات تعیین شده را بپردازند.

چندی پیش داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی گفت که برای مالکان این خودروها پیامک ارسال می‌شود.

اخیرا هم علی رستم‌پور، رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان خبر داده که مشمولان می‌توانند با مراجعه به سایت این مجموعه، رقم مالیاتی را که باید بپردازند مشاهده کنند.

دو نکته در مورد قانون مالیات خودرو کمتر مورد توجه قرار گرفته که در ادامه به آن پرداخته شده است. پیش از آن اما باید دید قانون بودجه به چه ارقام و درصدهایی اشاره می‌کند.

افزایش پلکانی مالیات خودرو

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ خودروهای یک تا ۱.۵ میلیارد تومانی، نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، مشمول یک درصد مالیات سالانه می‌شوند.

این درصد برای خودروهای تا سه میلیارد تومانی، نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان، معادل ۲ درصد است.

دارندگان خودروهای تا ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد سه میلیارد تومان، باید ۳ درصد مالیات پرداخت کنند.

این درصد برای خودروهای بیش از ۴.۵ میلیارد تومان، برای مازاد این مبلع، معادل ۴ درصد است.

اما آیا اگر کسی خودرویی مثلا ۷۰۰ میلیون تومانی داشته باشد، ممکن است مشمول مالیات شود؟

مالیات بر مجموع خودروها!

نکته‌ای که کمتر در مورد این قانون مورد توجه واقع شده این است که مالیات خودرو، شامل مجموع ماشین‌هایی می‌شود که به نام هر فرد و افراد تحت تکفل کمتر از ۱۸ سال او باشند.

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و لایحه بودجه سال آینده، مالکان باید برای انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین که به نام خودشان و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل آنهاست، مالیات پرداخت کنند.

البته به شرطی که مجموع ارزش خودروها، بیش از یک میلیارد تومان باشد.

به این ترتیب اگر شخصی، مالک خودرویی به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان باشد و خودروی دیگری به ارزش ۳۴۰ میلیون تومان نیز (به اسم خود یا فرزند زیر ۱۸ سال) داشته باشد، باید نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، یک درصد مالیات بپردازد.

جدولی که تکذیب شد

چندی پیش رسانه‌ها جدولی را منتشر کردند که نشان می‌داد خودروهای مختلف با توجه به حدود قیمتی آنها باید چقدر مالیات پرداخت کنند.

هر چند این جدول واکنش‌های زیادی را در پی داشت اما یک روز بعد تکذیب شد.

سازمان امور مالیاتی در واکنش به انتشار ارقام مالیات ماشین های لوکس اعلام کرد: جداول و ارزش‌های اعلامی منتشره در فضای مجازی مورد تایید این سازمان نبوده و فاقد اعتبار است.

رستم‌پور، رئیس مرکز دادرسی مالیاتی نیز اخیرا در این مورد تاکید کرده: مالیات‌های اعلام شده در فضای مجازی نادرست است و مردم نگران آن نباشند.

او همچنین افزوده: «مالیات‌ها هرگز براساس قیمت خودروهای بازار محاسبه نمی‌شود»؛ اما این جمله به چه معناست؟

مالیات به قیمت‌ها کارشناسی تعلق می‌گیرد

برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش به تجارت‌نیوز گفت: خودروها بر اساس قیمت‌گذاری کارشناسی که معمولا کمتر از بازار است، مشمول مالیات می‌شوند.

او توضیح داد: ممکن است خودرویی در بازار بیش از یک میلیارد تومان قیمت داشته باشد اما کارشناس رسمی، قیمت آن را ۹۰۰ میلیون تومان تعیین کند. در این صورت، مشمول مالیات نمی‌شود.

تلاش دولت برای تامین کسری بودجه

حق‌شناس در ادامه تاکید کرد: بسیاری از افراد ممکن است به عبارت مجموع خودرو توجه نکرده باشند و به طور کلی ندانند که مشمول مالیات خودرو هستند.

او معتد است که بهتر بود دولت مالیات را از هر خودرویی که بالای یک میلیارد تومان باشد دریافت می‌کرد و اعمال این قانونی بر مجموع خودروهای تحت تکلف هر شخص، خانواده‌های بیشتری را مشمول آن می‌کند.

این کارشناش اقتصادی افزود: قانونگذار می‌خواهد از اینکه افراد، دارایی خود را برای خروج از دایره مالیاتی به اسم فرزندانشان کنند جلوگیری کند. دولت با کسری بودجه مواجه است و تلاش می‌کند از روش‌های مختلف کسب درآمد کند.

به گفته حق‌شناس، ممکن است افراد با در اختیار داشتن دو خودروی چینی کمتر از یک میلیارد تومان یا چند پراید صفر هم مشمول این مالیات شوند.

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: