دریافت وام دوندگی زیادی می خواهد.مردم برای گذراندن زندگی مجبور به دریافت وام هستند.برای دریافت وام نیاز به ضامن است.بعد از دریافت وام باید چند برابر پولی راکه بابت دریافت وام گرفتیم برگردانیم.

سید عباس حسینی، معاون امور بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره پرداخت وام بدون ضامن توضیح داد. مهم‌ترین بخش از اظهارات وی را می‌توانید بخوانید.

- از آنجایی که در گذشته ضمانت‌ها و وثایق متعددی توسط بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات، دریافت می‌شد و برای مردم ایجاد زحمت می‌کرد، آقای رئیسی بر این تاکید داشتند که شرایط را آسان کنیم. در همین راستا، جلسات زیادی برگزار شد و به دستور العملی رسیدیم که طبق آن افراد بتوانند براساس رتبه بندی و اعتبارسنجی، بدون ضامن وام بگیرند.

- همه افراد می‌توانند به بانک برای دریافت وام مراجعه کنند، اما بانک براساس دستورالعمل‌ها و ضوابط اجرایی که مصوب شورای پول و اعتبار و خود بانک است، نسبت به رتبه‌بندی مردم اقدام کرده و در صورتی که شرایط دریافت وام را داشته باشند، در نوبت پرداخت وام قرار می‌گیرند.

- در این مرحله فقط آن دسته از افرادی که حقوق بگیر هستند و شرایطی را برای آن‌ها اعلام کردیم، مشمول هستند و مرحله دوم، سایر آحاد جامعه اند. بنابراین، لازم است که شبکه بانکی افراد را رتبه بندی کند. افرادی که حقوق ثابت دریافت نمی‌کنند، مسلما نظام ارزیابی، رتبه‌بندی و اعتبارسنجی آن‌ها متفاوت با افراد حقوق‌بگیر است.

- دستورالعمل‌هایی توسط بانک مرکزی در حال تدوین و احصا است که طبق آن ها، سایر گروه‌ها نیز در نوبت‌های بعدی مشمول دریافت این گونه تسهیلات خواهند شد. شبکه بانکی قطعا متعهد است که برای سایر افراد نیز شرایط مناسبی را فراهم کند تا بتوانند از تسهیلات خرد استفاده کنند.

- مبنای اعتبارسنجی نیز بر این است که توانایی بازپرداخت اقساط را داشته باشند، بدهی‌های غیرجاری، چک بلامحل، بدهی‌های مالیاتی تعیین تکلیف نشده و ... نداشته باشند. این شرایط کمک می‌کند که افراد در رتبه بندی  قرار بگیرند. اگر در رتبه A یا B و یا C باشند، می‌توانند بدون ضامن وام بگیرند و اگر بخواهند ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرند، علاوه بر نامه ذیحسابی یا امور مالی باید یک چک یا سفته نیز ارائه دهند. اگر رتبه آن‌ها از A و B و C خارج شود، باید یک ضامن نیز داشته باشند. اما در گذشته دو تا سه ضامن علاوه بر سایر وثایق نیاز بود.

 

دریافت وام بدون ضامن

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در توییتی از شرایط دریافت تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان با اعتباری سنجی نوشت.

 

شرایط دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن طبق بخشنامه وزارت اقتصاد:

 

_ دریافت وام تا ۵۰ میلیون تومان تنها با نامه کسر از حقوق.

_ دریافت وام تا ۱۰۰میلیون تومان یک نامه کسر از حقوق همراه با چک یا سفته.

 

اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره زمان اجرای حذف ضامن از وام‌های بانکی بیانگر این است که این موضوع از هفته آینده در بانک‌های دولتی اجرا خواهد شد.

احسان خاندوزی درباره حذف ضامن از تسهیلات خرد بانکی گفت: در حال حاضر اراده جدی برای پرداخت تسهیلات بر مبنای اعتبارسنجی بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد وجود دارد و در روزهای آینده به بانک‌های دولتی تکلیف خواهد شد تا با اتکا به رتبه اعتبار افراد اعم از حقوق بگیران، بازنشستگان و کسانی که سوابق آن‌ها ثابت کند که توانایی بازپرداخت اقساط را دارند، پرداخت تسهیلات را بدون ضامن و وثیقه انجام دهند.

وی افزود: پس از اجرای این امر و آغاز آسیب شناسی‌ها، چند ماه بعد برای تسهیلات با نرخ‌های بالاتر نیز نظام اعتبارسنجی و دریافت وام بدون ضامن و وثیقه اجرا خواهد شد.

 

همچنین، یاسر مرادی کارشناس امور بانکی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: با دستور امروز رئیس جمهور همه بانک‌های دولتی و نیمه دولتی در مرحله اول به افراد خوش حسابی که حقوق بگیر و مستمری بگیر هستند با اعتبارسنجی و بدون ضامن و یا با حداقل ضامن تسهیلات ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی پرداخت خواهند کرد.

وی افزود: این دستور احتمالا از هفته آینده اجرایی خواهد شد.

گفتنی است که در نشست رئیس جمهور با مدیران عامل بانک‌ها مصوب شد تا پرداخت تسهیلات خرد به مردم با اعتبارسنجی جایگزین اخذ وثیقه شود و علی بهادری جهرمی_سخنگوی دولت نیز از تغییر نوع وثیقه‌ برای وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: در پی این تغییر، کسی که کارمند یا حقوق بگیر ثابت دولت است می‌تواند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامش کند.

 

دریافت وام 50میلیونی

سید عباس حسینی معاون بانک و بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در مورد جزئیات پرداخت وام خرد بدون ضامن اظهار داشت: پیرو جلسه‌ای که خدمت رئیس جمهور و نمایندگان ارشد بانکی داشتیم، با توجه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر آسان‌سازی پرداخت تسهیلات به آحاد جامعه روز چهارشنبه با مدیران بانکی تابع وزارت اقتصاد جلسه داشتیم و محورهای جلسه با رئیس جمهور بررسی شد.

معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد: در مرحله اول شرایط دریافت وام خرد برای شاغلان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران دستگاه‌های اجرایی، اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی که از شعب بانک‌های ذی‌ربط حقوق پرداخت می‌کنند، در صورتی که در رتبه اعتباری A، B و C باشند، می‌توانند بدون ضامن تسهیلات دریافت کنند.

حسینی افزود: بخشنامه و مصوبات اجرایی شدن این موضوع در حال اجرا و ابلاغ است. مصوبات هیات مدیره‌ها اخذ شده، بر این اساس تسهیلات تا ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بدون ضامن و با نامه کسر از حقوق (شخص وام گیرنده) و همچنین از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن و با کسر از حقوق (شخص وام گیرنده) به همراه چک یا سفته حسب مورد (امکان پرداخت دارد) به بانک ارائه می‌دهند.

وام فوری ۶۰ میلیونی بدون سپرده با بازپرداخت ۱۲ ساله

 

در قالب این تفاهمنامه ، علاوه بر تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی بدون سپرده در تهران، امکان استفاده از تسهیلات اوراق را فراهم کرده تا به هنرمندان حوزه صنایع دستی بتوانند به صورت تلفیقی از ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن بهره مند شوند.سقف تسهیلات بدون سپرده در تهران ۶۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ و بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰میلیون تومان و در شهرهای کوچک نیز ۴۰میلیون تومان است. متقاضیان در شهرهای بزرگ می توانند همزمان از تسهیلات اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن (اوراق ممتاز) ۱۶۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک نیز ۱۲۰میلیون تومان استفاده کنند. تسهیلات از محل اوراق برای زوجین هنرمند نیز متناسب با شهر محل زندگی تا دو برابر این میزان قابل افزایش است.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲۰۷ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: