حسن محتشم  اظهار داشت: طی سال ۹۷ تا ۹۹، تقریباً حوزه مسکن بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ برابر رشد قیمت داشته است، به‌طوریکه فقط در سال ۹۹، ۹۸ درصد افزایش قیمت داشتیم.

وی افزود: این افزایش قیمتی که به صورت شوک به بازار وارد شد، کاهش تقاضا را در پی داشت چون قدرت خرید مردم حریف این تورم نمی‌شود و اندک پس‌اندازهای آنها هم بی‌ارزش شد.

کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: در سال ۹۹ بیشتر افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول خود بوده‌اند در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تعداد متقاضیان واقعی و مصرف‌کننده بسیار کم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌ها و قوانین جدیدی که دولت وضع کرده، بعید است که تقاضا و افزایش قیمت خاصی نه تنها تا پایان سال بلکه تا پایان اردیبهشت و خرداد سال آینده در بخش مسکن را شاهد باشیم.

محتشم تصریح کرد: در ۱۰۰ سال اخیر اصولا مسکن در کشور ما یک کالای بسیار گران قیمت در سبد هزینه خانوارها بوده و لازم است که دولت در بخش مسکن یک تصمیم عاجل و جدی بگیرد که بتواند برای متقاضیان واقعی مسکن، وعده نزدیک قابل قبول و قابل اعتمادی به مردم بدهد.

وی بیان کرد: در طرح مسکن مهر که قرار بود سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود، عملاً به ۱۵۰ تا۱۶۰ هزار واحد در سال کاهش یافت و به‌جای تحویل یک ساله، ۱۰ سال طول کشید که این روند باعث شد بسیاری از متقاضیان واقعی نتوانند سپرده خود را حفظ کنند و مجبور به واگذاری امتیاز به دیگران شدند و اکنون نیز در صف متقاضیان بدون خانه منتظرند تا شانسی دیگر به دست آورند.

کارشناس بازار مسکن گفت: طرح جهش ملی مسکن آقای رئیسی که دولت نیز مصمم به اجرای آن است، اگر قرار باشد که نتوانند به درستی محقق شود نه تنها دردی از افراد واقعی بدون مسکن دوا نمی کند، بلکه به‌دلیل تورم و گرانی‌ای که ایجاد می‌شود باعث دردی مضاعف برای این افراد خواهد شد.

وی افزود: در این طرح ساخت چهار میلیون واحد مسکونی وعده داده شده یعنی چهار سال طول می‌کشد تا مسکن را تحویل دهند، حال آیا این وعده محقق می‌شود؟ براساس وعده‌های قبلی دولت و باتوجه به اینکه که اصولاً دولت در هر کاری که دخالت کرده خیلی موفق نبوده و نیز بروکراسی حاکم بر بدنه‌های وزارتخانه‌های مسئول، نمی توان اطمینان به اجرای این طرح امیدوار بود به طوریکه دردی از مردم دوا شود.

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱۷ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: