قیمت طلا کاهش یافت.قیمت طلا رو به افزایش بود ولی امروز قیمت طلا کاهشی است. قیمت طلا با قیمت دلار رقابت دارد.

قیمت گرم طلا ۱۸ عیار

روز قبل هر گرم طلا ۱۸ عیار مانند ۲ روز پیش با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که هر گرم طلا ۱۸ عیار که ۲ روز پیش تا ۱,۱۸۰,۹۰۰ (یک میلیون و یکصد و هشتاد هزار و نهصد ) تومان رسیده بود، امروز - چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ مصادف با ۰۹ فوریه ۲۰۲۲ - با کاهش ۱.۶ درصدی به ۱,۱۶۲,۲۰۰ (یک میلیون و یکصد و شصت و دو هزار و دویست ) تومان رسید.

قیمت مثقال طلا 18 عیار

روز قبل هر مثقال طلا 18 عیار مانند ۲ روز پیش با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که هر مثقال طلا 18 عیار که ۲ روز پیش تا ۵,۱۱۴,۰۰۰ (پنج میلیون و یکصد و چهارده هزار) تومان رسیده بود، امروز - چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ مصادف با ۰۹ فوریه ۲۰۲۲ - با کاهش ۱.۵۶ درصدی به ۵,۰۳۵,۰۰۰ (پنج میلیون و سی و پنج هزار) تومان رسید.

قیمت اونس طلا

امروز هر اونس طلا مانند روز قبل رشد قیمت را تجربه کرد. هر اونس طلا که روز قبل تا ۱,۸۲۷ (یک هزار و هشتصد و بیست و هفت ) رسیده بود، امروز - چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ مصادف با ۰۹ فوریه ۲۰۲۲ - با رشد ۰.۰۵ درصدی به ۱,۸۲۸ (یک هزار و هشتصد و بیست و هشت ) رسید.

چطور مثقال طلا را به گرم تبدیل کنیم؟

مثقال یکی از واحدهای وزن رایج برای اندازه گیری جرم طلا است که از زبان عربی به فارسی وارد شده و معادل 6083/4 گرم طلای 17 عیار (5/70 درصد) است. اما طلای مورد استفاده در ایران طلای 18 عیار یا به عبارت دیگر با خلوص 75 درصد است. بنابراین برای تبدیل هر مثقال طلا به گرم، ابتدا باید عیار مثقال را از 17 به 18 تبدیل کنیم. بنابراین 5/70 درصد که خلوص طلای 17 عیار است را بر 75 درصد که خلوص طلای 18 عیار است تقسیم باید کنیم و در مرحله بعدی در وزن هر مثقال به گرم که معادل 6083/4 گرم است ضرب می کنیم.

در نهایت از این ضرب و تقسیم ها عدد 3318/4 بدست می آید که درواقع وزن یک مثقال طلای 18 عیار یا همان 75 درصد است. طلافروشان عموما قیمت یک گرم طلا را از تقسیم قیمت مثقال طلا بر 3318/4 بدست می آورند. برای نمونه اگر یک مثقال دو میلیون 145 هزار تومان باشد این رقم را باید بر عدد 3318/4 تقسیم کرد.حاصل کار قیمت گرم است که در حدود 495 هزار تومان است.بنابراین ساده ترین روش برای تبدیل قیمت مثقال طلا به گرم طلا تقسیم قیمت هر مثقال بر عدد ثابت 3318/4 است.

طلای آب شده چیست

به قطعه طلایی که پس از ذوب، به دست می آید، طلای آب شده می گویند چون از آب کردن و ذوب طلاهای کهنه و دست دوم، حاصل می شود و «آب شده» است. قطعه های آب شده، بین کارخانجات طلاسازی و طلافروشان جابه جا می شود و مواد مصرفی مورد نیاز این صنف است تا در ساخت زیورآلات طلا استفاده شود.کارخانه طلاسازی هم برای رسیدنِ آن آبشده به عیار مطلوب، فلزات دیگر (مثلا نقره و مس) یا شمش خالص طلا را به آن می افزاید و دوباره ذوبش می کند و سپس در چرخۀ تولید قرار می گیرد و به زیورآلات تبدیل می شود. معمول طلای آب شده در بازار به صورت کیلویی خرید و فروش می شود.

طلای سفید چیست؟

طلای سفید یک عنصر طبیعی نیست. درحقیقت طلای سفید ترکیب فلزات دارای رنگ روشن تر با طلا است. سفیدترین نمونه آن با ترکیب رادیوم (فلزی از خانواده پلاتینیوم) آب داده می شود.

گواهی سپرده طلا چیست؟

گواهی سپرده کالایی با مفهوم قبض انبار در کشور ما نیز از ابزارهای نوپای بازار سرمایه به شمار می رود که پتانسیل های بسیار بالایی را درون خود دارد، این اوراق علاوه بر تسهیل معاملات انواع کالاها در بستری منظم و شفاف ، امکان تامین مالی دارندگان انواع کالاها را نیز فراهم می کند.

بورس کالای ایران نیز درصدد استفاده از این ابزار مالی جدید در راستای توسعه معاملات کالایی و نیز بهره گیری ذی نفعان و فعالان بازار از مزایای آن است.

برخی از مزایای گواهی های سپرده کالایی شامل امکان ایجاد تامین مالی، کشف نرخ پیوسته برای کالای پشتوانه گواهی سپرده کالایی، نمایش وضعیت موجودی انبار محصولات مختلف و ارایه تضمین برای انجام معاملات نقدی در سایر گروههای کالایی است البته معرفی یک ابزار جدید بر مبنای کالا، نیازمند آن است که کالای پایه برخی ویژگیها و ظرفیت ها را دارا باشد.

 

انواع کالاها قابلیت معرفی گواهی سپرده کالایی بر روی آنها را دارند. در مجموع برخی از مهم ترین مشخصه های یک کالا که بتوان آن را به عنوان یک دارایی پایه مطلوب برای معاملات گواهی سپرده کالایی منظور کرد عبارتند از : استانداردپذیری کالا، قابلیت ماندگاری کالا برای یک دوره زمانی قابل قبول، وجود مازاد عرضه برای کالا و قابلیت تفکیک کالا به محموله های استاندارد.

اونس طلا

زمانی که طلا از معدن استخراج می شود، نرم و حالت پذیر است؛ در حدی که یه راحتی می توان آنرا به شکل های مختلف درآورد و حتی روی آن به سادگی حکاکی کرد. طلای استخراج شده از معدن را معمولا به فرم شِمشی که ۴۰۰ اونس یا ۱۲/۵ کیلوگرم وزن دارد و عیار آن ۹۹۵ در هزار است، در می آورند.

 

به خاطر نرمی زیاد این عنصر، ساخت زیورآلات، انواع سکه یا اشکال مختلف هندسی نیاز به ترکیب با فلزات دیگر برای سخت تر کردن آن وجود دارد. بنابراین، طلا را هنگام ذوب، با فلزات دیگری مانند نقره و مس مخلوط می کنند و آلیاژی که به دست می آید، درصدی طلا و درصدی فلز دیگر است. عیار طلا دقیقا به همین معنا است.

عیار طلا نشانگر وجود چه مقدار طلا و چه مقدار فلز دیگر در آلیاژ است. نمایش عیار استاندارد در بعضی کشورها برای طلای خالص، عدد «۲۴» است و هرچه از خلوص طلا کمتر شود، از این عدد هم کاسته می شود. طلای ۲۴عیار یعنی طلای خالص.

در ایران و بسیاری از کشورها نمایش عیار با عدد ۱۰۰۰ نیز وجود دارد. البته عیار 1000 برای آسان کردن درصد خلوص طلا به کار می رود چون شمش ها با عیار 9/999 معامله می شوند و یک هزارم درصد ناخالصی احتمالی در نظر گرفته می شود.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲۴ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: