دریافت وام دوندگی زیادی می خواهد.مردم برای گذراندن زندگی مجبور به دریافت وام هستند.برای دریافت وام نیاز به ضامن است.بعد از دریافت وام باید چند برابر پولی راکه بابت دریافت وام گرفتیم برگردانیم.

از زمانی که وزارت اقتصاد از اجرایی شدن وام بدون ضامن خبر داد، شاید خوشحال ترین گروه، بازنشستگان بودند؛ بازنشستگامی که تورم سه سال گذشته، قدرت خریدشان را به شدت کاهش داده است. اما آیا دریافت وام بدون ضامن برای همه بازنشستگان ممکن است؟

باید توجه داشت که چند شرط برای دریافت وام وجود دارد و تمام بازنشستگان نمی توانند این وام را دریافت کنند. اولین شرط مهم، "سن" است. بر اساس قوانین، افرادی که سن آن ها بیش از ۷۰ سال است قادر به دریافت وام نیستند. پس اگر شما بالای ۷۰ سال هستید باید قید این وام را بزنید.

مسئله بعدی به میزان حقوق دریافتی شما بستگی دارد؛ برای دریافت وام بدون ضامن شما تنها به نامه کسر از حقوق برای تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی و برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی علاوه بر نامه کسر از حقوق به سفته یا چک نیاز دارید. اما فرآیند دریافت نامه کسر از حقوق به گونه ای است که همه بازنشستگان نمی توانند سقف وام را دریافت کنند.

بر اساس قوانین موجود، مجموع اقساط ماهیانه افراد و همچنین وام‌هایی که فرد ضامن آن است در نظام بانکی حداکثر باید معادل ۶۰ درصد حقوق بر اساس آخرین حکم بازنشستگی باشد. این موضوع را با مثالی توضیح می دهیم.

فرض کنید حقوق یک بازنشسته ۶ میلیون تومان باشد؛ بر این اساس مجموع اقساط ماهیانه او نباید از ۶۰ درصد این میزان یعنی سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بیش تر باشد؛ به بیان دیگر حداکثر برای این فرد کسر از حقوق ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی صادر می شود. در صورتی که این فرد وام در جریان داشته باشد و یا ضامن وام فرد دیگری شده باشد، اقساط ماهیانه از این میزان کسر می شود. مثلاً اگر این فرد وامی با اقساط ماهیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشته باشد و ضامن وامی با اقساط ماهیانه یک میلیون تومانی شده باشد، در مجموع دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از میزان حداکثری (یعنی سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) کسر می شود و او تنها می تواند برای وامی با اقساط ماهیانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی تقاضای کسر از حقوق کند.

با این توضیح برای دریافت وام ۱۰۰ و ۵۰ میلیون تومانی حداقل حقوق بازنشستگان باید چقدر باشد؟ اول فرض می کنیم که فرد هیچ وامی نداشته باشند و ضامن وام دیگری هم نشده باشند. با درنظر گرفتن نرخ بهره ۱۸ درصد و باز پرداخت سه سال حداقل حقوق لازم به صورت زیر است:

میزان تسهیلات اقساط ماهیانه حداقل حقوق لازم برای دریافت نامه کسر از حقوق

 ۱۰۰ میلیون تومان سه میلیون و ۶۱۵ هزار تومان شش میلیون و ۲۵ هزار تومان

۵۰ میلیون تومان یک میلیون و ۸۰۷ هزار تومان سه میلیون و ۱۲ هزار تومان

بنابراین برای آنکه یک بازنشسته بتواند وام ۱۰۰ میلیون تومانی را دریافت کند باید حداقل حقوق شش میلیون و ۲۵ هزار تومانی داشته باشد و برای وام ۵۰ میلیون تومانی نیز، حداقل حقوق او باید سه میلیون و ۱۲ هزار تومان باشد. بنابراین افرادی که حداقل حقوق را دریافت می کنند عملاً نمی توانند وام ۱۰۰ میلیون تومانی را دریافت کنند.

اما موضوع مهم این است که فرض نداشتن اقساط و یا ضامن نبود افراد، خیلی بعید به نظر می رسد. بنابراین در ادامه با فرض اقساط مختلف ( مجموع اقساط ماهیانه وام‌هایی که فرد دریافت کرده و یا ضامن است) حداقل حقوق دریافتی لازم را بررسی می کنیم. جدول زیر حداقل حقوق لازم برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی را نشان می دهد:

برای دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی نیز جدول زیر حداقل حقوق لازم را نشان می دهد:

البته باید توجه داشت که شما می توانید اعدادی به غیر از ۵۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون تومان وام بدون ضامن بگیرد و تنها آنچه که باید بدانید میزان حقوق و اقساط ماهیانه شماست که تعیین کننده میزان نامه کسر از حقوقی است که می توانید بگیرد. 

دریافت وام بدون ضامن

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در توییتی از شرایط دریافت تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان با اعتباری سنجی نوشت.

 

شرایط دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن طبق بخشنامه وزارت اقتصاد:

 

_ دریافت وام تا ۵۰ میلیون تومان تنها با نامه کسر از حقوق.

_ دریافت وام تا ۱۰۰میلیون تومان یک نامه کسر از حقوق همراه با چک یا سفته.

 

اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره زمان اجرای حذف ضامن از وام‌های بانکی بیانگر این است که این موضوع از هفته آینده در بانک‌های دولتی اجرا خواهد شد.

احسان خاندوزی درباره حذف ضامن از تسهیلات خرد بانکی گفت: در حال حاضر اراده جدی برای پرداخت تسهیلات بر مبنای اعتبارسنجی بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد وجود دارد و در روزهای آینده به بانک‌های دولتی تکلیف خواهد شد تا با اتکا به رتبه اعتبار افراد اعم از حقوق بگیران، بازنشستگان و کسانی که سوابق آن‌ها ثابت کند که توانایی بازپرداخت اقساط را دارند، پرداخت تسهیلات را بدون ضامن و وثیقه انجام دهند.

وی افزود: پس از اجرای این امر و آغاز آسیب شناسی‌ها، چند ماه بعد برای تسهیلات با نرخ‌های بالاتر نیز نظام اعتبارسنجی و دریافت وام بدون ضامن و وثیقه اجرا خواهد شد.

 

همچنین، یاسر مرادی کارشناس امور بانکی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: با دستور امروز رئیس جمهور همه بانک‌های دولتی و نیمه دولتی در مرحله اول به افراد خوش حسابی که حقوق بگیر و مستمری بگیر هستند با اعتبارسنجی و بدون ضامن و یا با حداقل ضامن تسهیلات ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی پرداخت خواهند کرد.

وی افزود: این دستور احتمالا از هفته آینده اجرایی خواهد شد.

گفتنی است که در نشست رئیس جمهور با مدیران عامل بانک‌ها مصوب شد تا پرداخت تسهیلات خرد به مردم با اعتبارسنجی جایگزین اخذ وثیقه شود و علی بهادری جهرمی_سخنگوی دولت نیز از تغییر نوع وثیقه‌ برای وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: در پی این تغییر، کسی که کارمند یا حقوق بگیر ثابت دولت است می‌تواند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامش کند.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: