ارز دیجیتال مدتی است که ریزش بسیار دارد.ارز دیجیتال در ماه های گذشته سود خوبی داشت که مردم برای سودبهتر ارز دیجیتال خریداری می کردند.اما مدتی است ارز دیجیتال ریزش بسیار داشته است.

کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول، هفته گذشته در شورای آتلانتیک واشنگتن در رابطه با آینده پول و نقش ارزهای دیجیتال سخنرانی کرد.

او گفت: بانک‌های مرکزی از بحث‌های مفهومی فراتر رفتند و در مرحله آزمایش قرار دارند. هنوز در اول راه ارز دیجیتال بانک مرکزی قرار داریم.

جورجیوا گفت: حدود ۱۰۰ کشور در حال توسعه در حال بررسی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی هستند.

«یووان دیجیتال چین یک نمونه توسعه یافته از یک ارز دیجیتال بانک مرکزی است. فدرال رزرو هم در ماه گذشته گزارشی در رابطه با ارز دیجیتال بانک مرکزی منتشر کرد.»

جورجیوا فاش کرد: «صندوق بین‌المللی پول عمیقا درگیر ارز دیجیتال بانک مرکزی است. ما به تیم‌های تحقیق در این حوزه کمک فنی ارائه می‌دهیم.»

جورجینا در این سخنرانی گفت: هیچ مورد مشابهی در دنیا وجود ندارد که بتوانیم آن را بررسی کنیم چون هر اقتصاد متفاوت است. بانک‌ها مرکزی باید شرایط و نیازهای خاص خود را تنظیم کنند.

او تاکید کرد: ثبات مالی و ملاحظات حفظ حریم خصوصی در طراحی این نوع شیوه پرداخت بسیار مهم است.

رئیس صندوق بین‌المللی پول در پایان گفت: تاریخ پول در حال ورود به فصل جدیدی است. کشورها به دنبال حفظ جنبه‌های پول سنتی خود هستد در حالی که اشکال دیجیتال پول را آزمایش می‌کنند.

ارزهای دیجیتال بزرگ‌تر از چیزی می‌شوند که همه می‌گویند

در دهه ۱۹۷۰، روی آمارا (Roy Amara) استاد دانشگاه استنفورد و رئیس مؤسسه فیوچر (Future)، قانونی با نام آمارا را ابداع کرد. این قانون بیان می‌کرد که ما تمایل داریم درباره اثرات کوتاه‌مدت یک فناوری غُلُو کنیم؛ اما نتایج آن را در بلندمدت دست‌کم بگیریم.

زمانی که من برای اولین بار نور ارزهای دیجیتال را دیدم، هنوز هیچ‌کس درباره دیفای صحبت نمی‌کرد؛ اما اکنون ارزش کل این صنعت بیش از ۵۰ میلیارد دلار است. بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار استیبل کوین در گردش وجود دارد و این تنها بخشی یک دقیقه‌ای از کل دارایی‌های در گردش این عرصه است.

ارز دیجیتال، سرانجام واحد پولی در دنیای متاورس خواهد بود و توکن‌های غیرمثلی (NFT) هم بیانگر مالکیت املاک، مستغلات، هنر، کلکسیون‌ و مد می‌شوند.

با توجه به این دیدگاه و اعتقادم مبنی بر اینکه نمی‌توان بازار را زمان‌بندی کرد، تمرکز من روی جایگاهی است که ارزهای دیجیتال در ۱۰ سال آینده خواهند داشت. من هرروز بیت کوین می‌خرم. از نظر من هدف بیت کوین در سال ۲۰۳۱، ۱ میلیون دلار است.

ارز دیجیتال تازه اول راه است

فکر می‌کنم از زمان ساتوشی ناکاموتو، همه معتقد هستند که دیر به این بازی رسیده‌اند. من این توییت گِرِگ شُن (Greg Schoen) در سال ۲۰۱۱ را بسیار دوست دارم. او می‌گوید:

ای کاش به‌جای فروختن ۱,۷۰۰ بیت کوینی که با قیمت ۰.۰۶ دلار خریده بودم و آن را با قیمت ۰.۳۰ دلار فروختم، آنها را نگه می‌داشتم؛ الان قیمت بیت کوین ۸.۰ دلار شده است!

ارزش بازار توکنیزه‌ شده ارزهای دیجیتال، امروز بسیار کمتر از چیزی است که باید باشد. با آن که این عدد کمتر از گوگل (۱.۷ تریلیون دلار)، مایکروسافت (۲.۱ تریلیون دلار) و اپل (۲.۳ تریلیون دلار) است، روزی ارزش بازار آن از تمامی این شرکت‌ها بالاتر خواهد رفت.

دعواها ایراد نیست یک مزیت است

وقتی برای اولین بار وارد حوزه ارزهای دیجیتال شدم، دعواهای درونی این صنعت کوچک مرا غافلگیر کرد. این دعواها به‌طور علنی چهره خود را در کنفرانس سال ۲۰۲۱ بیت کوین در میامی نشان داد. در این همایش پنلی با عنوان افراط‌گرایی سمی یک مزیت است نه یک ایراد، وجود داشت. یوتیوبر بیت کوین، نیکو زی‌ام (Nico ZM) در بخشی از سخنرانی خود در این پنل گفت:

سمی‌بودن بیت کوین نه‌تنها مهم است، بلکه فکر می‌کنم کاملاً ضروری است و اگر مخالف سمی‌بودن بیت کوین هستید، پس مخالف بیت کوین هستید و اگر با بیت کوین مخالفید، پس مخالف آزادی هستید؛ بنابراین دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند!

اریک وورهیس (Erik Voorhees) مدیر عامل شرکت ShapeShift.io در بخش بعدی وارد صحنه شد و گفت:

قبل از اینکه شروع کنم، اجازه دهید ببینم آیا درست شنیدم، کسی اینجا گفت اگر شما با افراط‌گرایی سمی بیت کوین مخالف هستید با بیت کوین و با آزادی مخالف هستید؟ درست شنیدم؟

این‌ حرف‌ها یک مشت مزخرف است!

اکنون به این باور رسیده‌ام که ارز دیجیتال یک انقلاب است و انقلاب‌ها نیز آشفته هستند. نظرات مختلفی درباره به‌سرانجام‌رسیدن این جنبش وجود دارد و البته نباید فراموش کرد که مردم هم در این میان حساس و آتشی‌مزاج هستند.

در یک دنیای غیرمتمرکز جامعه حرف اول را می‌زند

موضوع مورد علاقه من در دنیای ارزهای دیجیتال، «قوانین، بدون قانون‌گذار» است. ما برای اولین بار در تاریخ بشر، به‌جای واسطه، ابزارهای جایگزین داریم؛ اما هنوز در ابتدای راه بهینه‌سازی جامعه و آغاز راه اقتصادِ توکنی و مراحل اولیه مسائل حاکمیت و اجماع هستیم.

من برنامه کریپتوماندیز (CryptoMondys) را راه‌اندازی کردم تا افراد علاقه‌مند به دنیای ارزهای دیجیتال در بیش از ۶۰ شهر در سراسر جهان بتوانند با یکدیگر دیدار کنند. قصد داشتم با استفاده از این برنامه افرادی را که علایق مشترک دارند گرد هم بیاورم.

من اوایل سال ۲۰۲۰ پس از حضور در رویداد ات‌دنور (ETHDenver) و تجربه ژرفای شور‌و‌شعف جامعه اتریوم، در مطلبی نوشتم که چرا به اتریوم و جامعه آن علاقه‌مندم.

ارزهای دیجیتال راهشان را پیدا می‌کنند

موضوع اصلی در ارزهای دیجیتال تعداد افراد نیست، بلکه مشارکت آنهاست که اهمیت دارد. به‌طور کلی این جوامع یا در حال افزایش مشارکت میان اعضای خود هستند یا در حال نابودشدن‌اند. باید به این موضوع توجه داشت که وجود نوآوری پیرامون جوامع، موجب قرارگرفتن آنها در مسیر جریان اصلی می‌شود.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: