در بازار‌های مالی هفته پایانی بهمن ماه نرخ سود بازارها رفتارهای مختلفی داشتند. در این میان در وام مسکن تغییر مهمی رخ داده و نرخ سود در خرید اوراق تسهیلات بانک مسکن به سطح بی‌سابقه‌ای در ماه‌های اخیر رسیده است. این رویداد نتیجه رشد قیمتی است که در اوراق تسه به ثبت رسیده و این نرخ را قله خود در این مقطع کشانده است.

رکوردزنی در نرخ سود بازار وام مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن جهت خرید خانه از سوی متقاضیان خریداری می‌شود. نرخ این اوراق در دو سال گذشته بالاترین سطح را داشته و در روز ۲۸ بهمن ماه به کانال ۱۶۰ هزار تومان رسید.

این رویداد در نتیجه دوبرابر شدن سقف خرید وام در پاییز امسال اتفاق افتاد که موجب جهش در تقاضای اوراق شد. پس از آن که نرخ اوراق در بازار صعودی شد بانک مسکن نیز هزینه خرید وام را برای متقاضیان به نصف رساند اما تا از این طریق به نوعی عرضه اوراق را دو برابر کند. اما این تمهید هم نتوانست مانع از روند صعودی قیمت‌ها در بازار وام مسکن شود و در نتیجه نرخ سود را به سطح ۲۳.۵۵ درصد رسانید. یعنی ۶ واحد درصد بیشتر از میزان اسمی آن.

کاهش نرخ سود در بازار اولیه و رشد خرید اوراق

در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی، تامین کسری بودجه توسط فروش اوراق به مشتریان در این بازار انجام می‌شود. مشتریان از قبیل بانک‌ها و بورسی‌ها که همواره با توجه به ویژگی اوراق عرضه شده و بررسی جذابیت آنها اقدام به خرید آنها از دولت می‌کنند. در مرحله سی و دوم حراج در این بازار دولت توانست ۶ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان دیگر اوراق به مشتریان خود بفروشد که البته ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت پذیره‌نویسی در بازار سرمایه به فروش رفت. بقیه را هم تنها بورسی‌ها در این بازار به صورت اوراق نقدی خریداری کردند که برابر با هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان بود.

نرخ سود موزون اوراق در این هفته با اضافه شدن اراد ۱۰۰ کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته که معادل با ۲۱.۷۶ درصد بوده و از نرخ سود در هفته قبل ۰.۱۳ واحد درصد کمتر به ثبت رسید. با این حال حجم اوراق فروخته شده در هفته منتهی به ۲۷ بهمن ماه تقریبا بیشترین سطح خرید در زمستان امسال بوده و از این حیث رکورد بالایی را به ثبت رساند.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۸ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: