یارانه بنزین با شرایط جدید داده می شود.برای دریافت یارانه بنزین حتما باید کارت ملی ارائه شود.با تغییر شرایط یارانه بنزین قیمت بنزین تغییر نمی کند.یارانه بنزین برای همه واریز می شود.

 علی ملکی سه شنبه شب در یک گفت و گوی خبری اظهار داشت: در جزیره کیش حدود ۱۰ نازل به سیستم مجهز شده است و مردم می‌توانند با استفاده از کارت‌های بانکی خود سهمیه‌های جدید اختصاص یافته را دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه به حدود ۶۰ هزار نفر از ساکنان جزیره سهمیه ۲۰ لیتری تخصیص داده شده است، گفت: این میزان بنزین شامل حدود ۳۸ هزار خانوار یک نفر تا ۱۱ نفر است.

ملکی افزود: از اول اسفند حدود یک هزار نفر در طرح جدید سوخت گیری کردند و حدود ۲۳ هزار لیتر بنزین مصرف شده است.

رییس ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین تاکید کرد: نتایج اجرای طرح به ستاد اقتصادی هیئت دولت ارایه خواهد شد و درباره توسعه اجرای این طرح به جزیره قشم یا سایر نقاط کشور از سوی هیئت دولت تصمیم گیری می شود.

بر اساس اعلام کمیته اطلاع رسانی «طرح بازتوزیع یارانه بنزین» این طرح یکی از پیشنهادات عدالت‌گرایانه به منظور بهره مندی همه افراد جامعه از یارانه حامل های انرژی و تغییر مبنای یارانه بنزین از هر خودرو به هر فرد (چه صاحب خودرو چه فاقد خودرو) بود. این موضوع در ستاد اقتصادی دولت مطرح و مصوب شد و برای روشن شدن ابعاد طرح، به صورت موقت و آزمایشی در برخی نقاط کشور اجرا شود.

دو نکته مهم درباره تغییر نحوه سهمیه‌بندی بنزین

شقاقی گفت: اما در وهله دوم در مورد جنبه منفی اجرای طرح تغییر نحوه سهمیه‌بندی بنزین باید به دو نکته مهم اشاره کرد، اگر در حال حاضر افزایش قیمت بنزین مطرح نباشد، همین اجرای طرح نحوه تغیر سهمیه بندی بنزین می‌تواند تبعات تورمی به دنبال داشته باشد، زیرا اگر قرار باشد به ۶۰ میلیون نفر از افراد جامعه قرار باشد، یارانه بنزین داده شود، با توجه به اینکه بخش زیادی از جامعه در حال حاضر از این یارانه پنهان استفاده نمی‌کنند، باید سهمه ۶۰ لیتری بنزین ۱۵۰۰ تومانی کاهش پیدا کند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: به بیان دیگر دولت نمی‌تواند، به این ۶۰ میلیون نفر بنزین ۶۰ لیتری اختصاص دهد، بنابراین باید میزان بنزین سهمیه‌ای را کاهش دهد، تا بتواند به تمامی جامعه هدف یارانه پرداخت کند که این موضوع خود اثراتی روانی بسیار شدیدی دارد و باعث ایجاد یک شوک تورمی می‌شود، زیرا راننده‌ای که سهمیه ۶۰ لیتری آن کاهش پیدا می‌کند، باید مابه‌التفاوت این کم کردن سهمیه را بنزین آزاد بزند که همین موضوع کرایه‌های حمل و نقل عمومی را افزایش می‌دهد و همین موضوع به سایر بازار‌ها و اقلام اساسی مردم نیز سرایت خواهد کرد.

قیمت بنزین گران می شود؟

تبعات برخی تصمیمات اقتصادی در سطح کلان تاثیر گسترده ای دارد در همین راستا، طرح حذف یارانه های پنهان، تعیین تکلیف مبلغی بالغ بر ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان از همین دسته طرح هاست که بی شک در صورت اجرایی شدن، قیمت بنزین را صعودی خواهد کرد!

درحالیکه در برخی رسانه ها پیشنهاد حذف یارانه بنزین و در ادامه گرانی آن پیشنهاد می شود، با خبر هستیم که اواسط هفته گذشته نیز عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از گران نشدن بنزین در سال آینده سخن گفته بود.اما طرحی که مجلسی ها برای حذف یارانه های پنهان رونمایی کردند، در صورت اجرایی شدن، ادعای عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را نقض خواهد کرد.

افزایش قیمت بنزین از زبان نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس

افزایش قیمت بنزین به گفته بابایی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بر خلاف مصوبه مجلس است. این مقام مسئول تاکید کرد افزایش قیمت هر نوع کالای استراتژیک تا پایان سال جاری ممنوع است و درباره افزایش قیمت بنزین نباید نگرانی وجود داشته باشد به این دلیل که افزایش آن خلاف قانون به حساب می آید.

متوسط تورم یک دهه اخیر در اقتصاد ایران

وی ادامه داد: بنابراین در حال حاضر زمان اجرای این طرح الان نیست، زیرا چنین اصلاحاتی باید در زمان آرامش و ثبات اقتصادی انجام نشود، نه در موقعی که اقتصاد متلاطم است و ما با نوسان‌های زیادی در بازار‌های مختلف روبرو هستیم، این در حالی است که دولت می‌خواهد ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای کالا‌های اساسی در بودجه سال آینده حذف کند که این خود یک شوک قیمتی به اقتصاد وارد می‌کند و باعث افزایش تورم خواهد شد، حال شما در کنار اجرای این طرح بخواهید، سهمیه بنزین را نیز تغییر دهید این خود نیز باعث یک شوک دیگر خواهد شد و انجام این دو طرح به طور همزمان نباید انجام شود، زیرا باعث افزایش تورم و گرانتر شدن کالا‌ها خواهد شد.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه طرح‌های این چنین باید با تدبیر و مدیریت و به صورت گام به گام اجرا شود، خاطر نشان کرد: متوسط تورم یک دهه اخیر در اقتصاد ایران حدود ۲۴ درصد بوده، اما میانگین تورم در سه سال گذشته بالغ بر ۳۵ درصد و برآورد‌های از نرخ تورم در سالجاری حاکی از ۴۳ درصد است، بنابراین در چنین تورم بالایی نباید دو شوک تورمی را به جامعه داد، یعنی اجرای همزمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و نحوه تغییر یارانه بنرین می‌تواند تبعات تورمی زیادی به دنبال داشته باشد.

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: