قیمت دلار در این هفته آینده چگونه می شود؟ قیمت دلار نسبت به آخرین معاملات افزایش یافت. قیمت دلار هرروز متغیر است.قیمت دلار غیر قابل پیش بینی است .

در روزی که دلار نیما با افت، وارد کانال 23 هزار تومان شد، در بازار فیزیکی اتفاق معکوسی رخ داد. نرخ دلار صرافی ملی با 500 تومان افزایش در یک قدمی 25 هزار تومان قرار گرفت و دلار تهران در بازار فردوسی نیز تا 26 هزار و 600 تومان رشد کرد که نسبت به روز گذشته 300 تومان بیشتر بود.

تقاضا برای دلار مسافرتی کم شد

به گزارش اکوایران، در روزهای پایانی سال، حضور افراد در بازار ارز کم شده بود. شاید بسیاری تصور می‌کردند که تقاضای سفر خارجی برای نوروز موجب افزایش نرخ در این روزها شود، اما حداقل مشاهدات میدانی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

در مقایسه با سال های قبل، تقاضای کمتری برای دلار مسافرتی وجود دارد.

سیگنال های برجامی به بازار ارز

آنچه که بازار را هدایت کرده، اخبار سیاسی مربوط به برجام بود. تردیدها نسبت به احیای برجام همچنان بر جو بازار غالب است. البته صحبت‌های لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مورد تضمین کتبی آمریکا به این کشور و تایید این خبر از سوی بلومبرگ باعث شده تا کمی جو بازار آرام بگیرد. معامله‌گران ارائه تضمین را اینطور تعبیر می کنند که آمریکا در شرایط فعلی حاضر است به هر قیمتی توافق را امضا کند.

قیمت دلار زندانی شد

البته که در اتفاق روز سه‌شنبه، برخی از معامله‌گران رفتار بازارساز را هم پررنگ می‌دانند. نرخ دلار در یک مرحله تا 26 هزار و 500 تومان رشد کرده بود و در حال محک زدن این سطح تا حدود ساعت 3 بعد از ظهر بود، چرا که این سطح مقاومت مهمی برای حرکت دلار محسوب می‌شود. در حدود یک ماه گذشته نرخ دلار بین 25 هزار و 800 تا 26 هزار و 500 تومان حبس شده است.

 

چراغ سبز بازارساز به افزایش قیمت دلار

اما در حوالی ساعت 3، صرافی ملی نرخ دلار را با 133 تومان افزایش به روی تابلو برد که باعث شد خیلی‌ها، روی همین موج سوار شوند و ادعای چراغ سبز بازارساز به افزایش نرخ دلار را بکنند. بعد از این، جو معامله‌گران بود که دلار تهران هم افزایشی شد و تا 26 و 600 بالا رفت.

سطح 26 هزار و 500 تومان در بازار مهم است و به نظر فعالان بازار اگر این سطح شکسته شود، بعضی‌ها را برای صعود به بازار می‌کشاند. فعلا تثبیتی بالای این سطح رخ نداده و قیمت به شدت متزلزل است.

آینده بازار چطور پیش‌بینی می‌شود؟

در حالیکه یک گروه از معامله‌گران معتقدند تا زمان تعیین تکلیف برجام، ‌روند دلار صعودی است اما 2 دلیل نمی‌گذارد که خواسته این گروه محقق شود. از نظر معامله‌گرای باسابقه یکی از آن دلایل کنترل بازارساز است، چرا که در چنین شرایطی بانک مرکزی موظف به کنترل هیجانات بازار ارز می‌شود.

دلار بخرید، پودر می شوید

دلیل دوم نیز این بود که کنترل تنش‌ها در یک سطح محدود، باعث شده تا راه توافق باز بماند. این احتیاط را می‌شود در معامله‌گران بزرگتر بازار دید.‌ معامله‌گران درهم روند دلار را باور ندارند و معادل دلاری درهم، 200 تومان ارزانتر از نرخ دلار در بازار آزاد بود. زمانیکه دلار به 26 هزار و 600 رسید معامله‌گران با تجربه بازار هشدار می‌دادند و این هشدار را با یک اصطلاح بازاری می‌گفتند که ممکن است خریدار پودر شود. آن‌ها معتقدند وقتی دلار در یک محدوده خاص گیر می‌کند و اخبار نیز هر لحظه یک جهت دارند،  ریسک پول‌سوزی در اتاق‌های معاملاتی بوجود می‌آید.

دلایل نوسانات قیمت دلار 

بازار ارز دربسیاری از موارد متاثر از رویدادهای مهم اقتصادی وسیاسی کشور است. همانطور که اشاره شد عوامل خارجی که به روابط دیپلماتیک بین کشورها به طور مثال ایران و امریکا اشاره دارد در بسیاری از موارد باعث نواسانات در بازار ارز می شود. اما در مقابل دلایل خارجی، در داخل هم اتفاقاتی نظیر افزایش تقاضای دلار، ورود نقدینگی به بازار با کاهش سود سپرده های بانکی، تقاضای دلار برای سفرهای خارجی و بعضا خارج کردن دلار به جای دیگر ارز ها از کشور، درخواست دلار برای واردات کالاهای اساسی و درخواست کاذب دلار به دلیل فشار و فضای روانی در داخل از عوامل نوسان نرخ دلار در بازار ایران است.

 

قیمت حقیقی دلار

در نرخ حقیقی دلار ما می توانیم کالا ها و یا خدمات یک کشور را با خدمات و کالاهای یک کشور دیگر تبادل کنیم. نرخ حقیقی دلار را می توانیم از راه فرمولی ساده بدست بیاوریم؛ نرخ اسمی دلار را در قیمت داخلی محصول ضرب و جواب را تقسیم بر قیمت خارجی آن محصول می کنیم و نرخ حقیقی دلار برای یک محصول مورد نظر را در می یابیم . از آنجاییکه نرخ حقیقی دلار در ترسیم الگوی تجارت و میزان واردات و صادرات هر کشوری موثر است از اهمیتی ویژه ای برخوردار است.در نتیجه نرخ واقعی دلار از شاخص برابری قدرت خرید دلار امریکا به ریال ایران به دست می آید.

 

قیمت دلار در صرافی ملی

بانک ملی ایران با سرمایه گذاری و کسب مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال 1383 بصورت شرکت سهامی خاص صرافی ملی را تاسیس کرد و بر خلاف اعمال محدودیت های جامعه جهانی ، نقش مهمی را در انتقال مبالغ ارزی و ساخت و  متعادل کردن بازار ارز ایفا نموده است.

 

شرکت صرافی ملی ایران با استفاده  از علم و دانش و به کارگیری مدیران با تجربه و کارشناسان ورزیده ارزی و بانکی روابط سازنده با واحدهای خارج از کشور بانک ملی و بستن قرارداد با کارگزاران معتبر و خوش نام و با استفاده از تجهیزات به روز ، ریسک معامله حواله های ارزی و نقدی(اسکناس و پول) را به کمترین سطح ممکن رسانده است.

 

قیمت دلار نیمایی

در تاریخ اردیبهشت ماه سال 1397 بانک مرکزی با ارئه طرحی به نام سامانه نیمایی در راستای بهبود بازار ارز و واردات کالا را رونمایی کرد. سامانه نیمایی شامل یک نظام یکپارچه در معاملات ارزی است. این سامانه در راستای فراهم کردن ارز و آسان نمودن تامین ارز برای واردات کالا و ساخن یک فضای مطمئن معاملات برای خریداران و فروشندگان کالا و ارز به وجود امده است.

 

ساز و کار سامانه نیمایی به این صورت است که خریدار می‌تواند در یک محیط متحد درخواست خرید ارز خود را به فروشندگان بدهد و همچنین فروشندگان به تقاضای افراد و خریداران دسترسی دارد و فروشنده‌ای که بخواهد خدمات ارائه دهد می‌تواند در یک محیط سالم رقابتی خدمات خود را در دسترس خریداران قرار دهد و پیشنهاد خرید ارز خریداران را پاسخگو باشد. به عبارت ساده تر، سامانه ارز نیمایی فضای آنلاین برای تبادل ارز است که در اختیار خریداران و فروشندگان قرار می گیرد.

قیمت دلار فردایی

در این جا منظور دلاری است که شما امروز در بازار خرید و فروش می کنید اما فردای روز خرید خود آن را دریافت می نمایید. در این قیمت گذاری که بر اساس پیش بینی های فعالان اقتصادی در بازار غیر رسمی انجام می شود ممکن است بالا رود یا پایین بیاید و همچنین تابع تمام اتفاقات و نوسانات مختلف است. پس به طور دقیق نمی توان از گران بودن یا ارزن تر بودن دلار فردایی صحبت کرد.

نظام‌های ارزی

با توجه به مقتضیات اقتصادی جوامع مختلف، دولت‌های سیستم‌های متفاوتی را برای تنظیم روابط پولی خود تدوین و به مرحله اجرا می‌رسانند. این سیستم‌ها را به صورت کلی نظام‌های ارزی می‌نامند.

 

به صورت کلی نظام‌های ارزی در طیفی تعریف می‌شوند که دریک سر آن نظام‌های«شناور مطلق» و در سردیگر آن«ثابت مطلق» قرار دارند. در ادامه برخی از این نظام‌ها را بررسی می‌کنیم.

نظام‌میخکوب سخت: یکی از سیستم‌های ارزی به شمار می‌روند، سیستمی که عمدتا چارچوب بسیار محدود کننده‌ای برای سیاستگذار پولی به همراه دارد. این دسته از نظام‌های ارزی عموما با تصویب قانون رسمیت پیدا می‌کنند و تغییر دادن آنها مستلزم هزینه‌های بالایی _ اعم از فرایند تغییر قانون و تغییر ساختار اقتصادی_ برای سیاستگذار است. این دسته از نظامهای ارزی شامل سه نظام پذیرش واحد پول خارجی،تشکیل کمیته ارزی و اتحادیه پولی است . با یکسان شدن تورم در کشورهای طرف این نظام ارزی (کشور لنگر و پذیرنده لنگر)، تغییر نرخ ارز حقیقی بین این کشورها منوط به تغییر قیمتهای اسمی یا بهره وری است.

نظام‌های میخکوب ملایم: نظام‌های ارزی میخکوب ملایم، نظام‌هایی هستند که معمولا نرخ یا مسیر مشخص ارزی برای اقتصاد تعریف می‌کنند و همچنین در این نظام ارزی اتخار تصمیم برای مداخله در بازار ارز یا بازار پول برای رسیدن به هدف ارزی براساس دستورالعمل انجام می‌شود.

از دیگر نظام‌های ثابت مطلق می‌توان به میخکوب قابل تعدیل، میخکوب خزنده و میخکوب منعطف اشاره کرد.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: