با واریز سود سهام عدالت عملکرد سال ۹۹، برای برخی از دارندگان سهام این سوال ایجاد شد که چرا رقم‌های واریزی متفاوت است. در خبر‌های مختلفی که این روز‌ها درباره سهام عدالت منتشر کردیم واکنش مردم با درج سوالات مختلف نیز قابل مشاهده بود.

آقای مهدی بایی یک مقام مسئول در شرکت سرمایه گذاری می‌گوید: در ابتدای تخصیص سهام عدالت و آغاز واگذاری سهام عدالت به همه مشمولان تا ارزش یک میلیون تومان سهام اعطا شد.

به هر شخصی در خانواده یک تا دو نفره یک میلیون تومان از سهام شرکت‌های قابل واگذاری و به هر خانوار نهایتا تا پنج میلیون تومان سهام تعلق گرفت؛ یعنی اگر خانواری بیش از پنج نفر باشند این عدد بین تعداد اعضای خانواده تقسیم می‌شود. بر این اساس یک تنوع اولیه در سهام عدالت به این شکل به وجود آمد.

در سال ۹۵ سازمان خصوصی سازی صورت حسابی برای ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت صادر و اعلام کرد که میانگین برای همه مشمولان ۵۳۲ هزار تومان بابت بدهی از مجمع یک میلیون بدهی به خزانه واریز شده است.

حال افراد باید میزان تفاوت بدهی یعنی ۴۶۸ هزار تومان مابقی را در طی ۷ ماه در فرصتی که داده شده به خزانه واریز می‌کردند. عده‌ای این اختلاف را واریز و سهام اولیه‌شان همان یک میلیون تومان باقی ماند.

عده‌ای دیگر میزان اختلاف را واریز نکرده‌اند؛ در نتیجه سهام آن‌ها معادل همان سهم ۵۳۲ هزار تومانی باقی ماند، یعنی ۵۳ درصد از سهام در اختیارشان قرار گرفت و مابقی آن به دولت بازگشت.سوال دیگر، سهامداران در رابطه میزان واریز سود بود.

معاون مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در پاسخ به سوال مواردی را مطرح کرد.

آقای غلامرضا ابوترابی گفت: سود سهام عدالت به تناسب میزان سهامداری مشمولان برای آن‌ها واریز می‌شود برخی از افراد در روش مستقیم در زمانی که امکان جابه جایی سهام وجود داشت اقدام به جا به جایی کرده اند در نتیجه میزان سود واریزی برای افراد یکسان نیست.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه گفت: افراد باید توجه داشته باشند که سبد سهام عدالت بخش بورسی از ۳۶ شرکت با درصد سهام‌های مختلف تشکیل شده است که هر کدام از این ۳۶ شرکت علاوه بر درصد متغیری در سبد سهام عدالت میزان سود عملکردی متفاوتی دارند در نتیجه اگر سهامدارای ۳۰ درصد از سهام خود را فروخته باشد دقیقا نباید انتظار کاهش ۳۰ درصدی از مبلغ واریزی را داشته باشد واین سود بسته به سبد سهام عدالت افراد است.

 

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲۳ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: