شرکت‌های بورسی، بر اساس بودجه امسال موظف هستند که سود سهام را به واسطه سجام پرداخت کنند. در غیر این صورت ناشر باید سود را با ۲۰ درصد جریمه پرداخت کند.

در چندین سال گذشته سهامداران بورس با مشکل دریافت سود روبه‌رو بودند. برهمین اساس پارسال کمیسیون تلفیق بورس مصوبه‌ای برای الزام شرکت‌ها به واریز سود از طریق سجام طراحی کرد. اغلب شرکت‌ها این مصوبه را اجرایی و سود خود را از طریق سجام به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌کردند.

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس درخصوص این مصوبه می‌گوید که اگر سود شرکت‌ها از هر طریق به جز سجام به حساب سهامداران پرداخت شود. ناشر مکلف به پرداخت مبلغ سود با ٢٠ درصد جریمه می‌شود.

بنابراین همه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار موظفند، سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی سالیانه خود را از طریق سامانه سجام و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب سهامداران پرداخت کنند.

چند شرکت بورسی از طریق سجام سود پرداخت کردند؟

آمارها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰، از بین ۵۱۵ شرکت، ۲۶۸ شرکت از سامانه سجام سود تقسیمی را واریز کردند، اما همچنان ۲۵۰ شرکت غیرسجامی هستند. یعنی نزدیک به نیمی از شرکت‌های بورسی، به روش واریز سود از سامانه سجام عمل نمی‌کنند!

در روش‌های قبلی، برخی شرکت‌ها سهامداران را برای دریافت این سود به بانک‌ها می‌‌فرستادند. در این نوع پرداخت سود، سهامداری که چند شرکت در پرتفوی خود دارد باید برای دریافت سود هر شرکت، به بانک‌های متفاوت مراجعه کند. برهمین اساس اغلب سهامداران قید سود سهام خود را می‌زنند.

برخی شرکت‌ها نیز از سهامدار می‌خواهند اطلاعات هویتی خود را از طریق فکس، ایمیل یا پست به شرکت بفرستند. این روش نیز به مراتب ضعیف‌تر از روش مراجعه به بانک است چرا که شرکت هیچ گونه پاسخگویی نسبت به دریافت قطعی اطلاعات سهامداری ندارد.

اما در شیوه جدید، سود تقسیمی شرکت‌های بورسی باید از طریق سجام به حساب سهامداران پرداخت شود و معضلات قبلی تا حد زیادی رفع می‌شود.

حال باید دید که امسال تمامی شرکت‌های بورسی این مصوبه را اجرایی می‌کنند یا نه؟

منبع: تجارت‌نیوز

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: