قیمت خودرو یکی از اخبار روز مهم به شمار می رود. قیمت خودرو در بازار با توجه به عوام مختلفی تعیین می شود.قیمت خودرو های سایپا و ایران خودرو عمدتا نوسان دارد .قیمت خودرو از سمت شرکت های خودرو سازی به صورت دوره ای اعلام می شود. قیمت خودرو های سایپا به تازگی اعلام شده است.

لیست قیمت خودرو های سایپا

برخی خودرو‌های سایپا تغییراتی به شرح زیر را داشته است: در مهمترین معاملات سایپا قیمت پراید ۱۱۱ SE (سفید) برابر ۱۸۵ میلیون تومان و تیبا SX مدل ۱۴۰۰ صندوق دار ۱۷۹ میلیون تومان خرید و فروش شد. ساینا EX مدل ۱۴۰۰ فول ۱۹۳ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد و آریو ۱۶۰۰ اتوماتیک (مدل ۱۳۹۸) با قیمت ۴۳۰ میلیون تومان معامله شد.

قیمت-سایپا-۱۲-فروردین-۱۴۰۱

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

عماد جعفری، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: لغو شدن طرح واردات خودرو به کشور قاعدتا باید تاثیر بر قیمت‌ها داشته باشد. اما نکته اصلی این است که دلیل کم شدن تقاضا در بازار، کاهش قیمت‌ها و مذاکرات وین است. به نظر می‌رسد بازار و خریداران، در مورد موضوع واردات خودروی سواری به کشور حساسیت زیادی ندارند.

او افزود: اگر مذاکرات وین نتیجه مثبتی داشته باشد احتمال این وجود دارد که واردات خودرو در سال آینده آزاد شود. در نتیجه قیمت‌ها نیز کاهشی می‌شود.

این کارشناس خودرو در ادامه گفت: اما رکود بازار به موضوع واردات ارتباطی ندارد. بعد از آغاز مذاکرات برجام بازار خودرو در وضعیت رکود قرار گرفت. ممکن تا شب عید نیز بازار در وضعیت رکود بماند.

با توجه به نظر کارشناسان و فعالان این حوزه، قیمت‌ها در بازار متاثر از قیمت دلار است و با افزایش نرخ دلار قیمت خودرو به صورت آنی و لحظه‌ای افزایش می‌یابد. اما با کاهش نرخ دلار قیمت خودرو در بلند مدت تغییر می‌کند.

وضعیت بازار خودرو

این هفته، قیمت «سمندLX با موتورEF7» ، «رانا پلاس»، «دنا معمولی»، «کوییک معمولی»، «کوییک R» و «ساینا» کاهش های یک تا چهار میلیون تومانی را تجربه کردند و «دنا معمولی» بیشترین کاهش قیمت را در میان خودروها ثبت کرد. این در حالی بود که قیمت تمامی محصولات خانواده پژو 206 یعنی «پژو 206 تیپ2»، «پژو 206 تیپ 5»، «پژو 206 صندوقدار» در کنار «شاهین»، «تیبا صندوقدار» و  «تیبا2 معمولی» این هفته ثبات قیمت در پیش گرفتند و تغییر قیمتی را نسبت به هفته قبل در کارنامه معاملاتی خود ثبت نکردند.  

قیمت خودرو های پرطرفدار

نخستین روزهای زمستان برای سایر خودروهای پرطرفدار بازار نوسانی پشت سر گذاشته شد.

«دنا پلاس توربو» که هفته قبل رکورددار افزایش قیمت در بازار شده بود این هفته هم به افزایش قیمت ادامه داد و با 6 میلیون تومان رشد قیمت مرز 500 میلیون تومان را پشت سر گذاشت. دنا پلاس توربو در هفته ای که گذشت از سوی فعالان بازار خودروها 505 میلیون تومان قیمت داده شد. «رانا پلاس» در این هفته یک میلیون تومان کاهش قیمت یافت و 306 میلیونی شد و «دنا معمولی» هم با بیشترین کاهش قیمت در بازار 350 میلیون تومان قیمت خورد. در هفته ای که گذشت دنا معمولی چهار میلیون تومان ارزان شد.  

دربازار خودرو  چه در پیش است؟

اما پرسشی که شاید این روزها ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده باشد، رفتار منحنی قیمت خودرو در آینده است. اینکه قیمت‌ها به روند صعودی خود ادامه می‌دهند یا سر به زیر می‌شوند، تا حد زیادی به این بستگی دارد که سرنوشت مذاکرات برجام چه شود و بازار ارز به کدام‌سو برود.

هرچند برخی معتقدند برجام درصورت احیا شدن این‌بار هم موقت خواهد بود (البته اگر در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، کاخ سفید به دست جمهوری‌خواهان به‌ویژه دونالد ترامپ بیفتد) با این حال اکثر کارشناسان بر این باورند که زنده شدن برجام می‌تواند انتظارات تورمی و قیمت ارز را کاهشی کند. در این صورت، بازار خودرو نیز به احتمال فراوان با کاهش قیمت مواجه خواهد شد. این در حالی است که به بن‌بست رسیدن مذاکرات و احیا نشدن برجام می‌تواند زمینه‌سازرشد بیش از اینهای انتظارات تورمی و قیمت ارز شود و این یعنی، خودرو هم گران‌تر خواهد شد. این وسط البته باز هم نمی‌توان از نقش افزایش عرضه در کنترل قیمت خودرو در بازار غافل شد. با این حال به نظر می‌رسد سهم آن در مقایسه با انتظارات تورمی و قیمت ارز بسیار کمتر است.

چه خبر از بازارخودرو؟

اما به بازار خودرو برویم و ببینیم در دومین هفته دی‌ماه منحنی قیمت در چه وضعی است. در این بین، قیمت سمند مدل ال‌ایکس به 257میلیون تومان رسیده و برای خرید پژو 405 نیز همین حول و حوش باید هزینه کرد. طبق اطلاعات رسیده از بازار، قیمت پژوپارس ساده نیز به 283میلیون تومان رسیده و پژو 206 تیپ2 هم 275میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که قیمت پژو 206 تیپ5 به 325میلیون تومان رسیده است. گویا ایران‌خودرویی‌ها تولید این مدل را متوقف کرده‌اند و در حال حاضر پژو 206 تنها در مدل تیپ2 و صندوقدار تولید می‌شود. به گفته فعالان بازار، قیمت پژو 207 اتوماتیک نیز در بازار به 540میلیون تومان رسیده و مدل دنده‌ای آن نیز 355میلیون تومان قیمت دارد.

رانا نیز در دو مدل پلاس و ال‌ایکس به ترتیب 270 و 247میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین دنا معمولی قیمتی برابر 357میلیون تومان دارد؛ اما برای خرید مدل پلاس توربوی دنده‌ای آن باید 475میلیون تومان هزینه کرد. اما از بازار پراید نیز خبر می‌رسد قیمت این خودرو به 186 میلیون تومان رسیده و ساینا نیز به خودرویی 191میلیون تومانی تبدیل شده است. برای خرید کوئیک هم باید 197 میلیون تومان هزینه کرد.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: