طبق اعلام مرکز آمار از میان بازارها در بهمن ۱۴۰۰، مسکن با اندکی رشد بیشتر همراه بود. به گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در این گروه، در بهمن ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل ۰،۷ درصد افزایش داشت.

این درحالی است که دیگر بازارهای مالی مثل دلار و طلا وضعیت خوبی نداشته اند. با این وجود، چه چشم اندازی برای بازار مسکن وجود دارد و سرمایه گذاری در این بازار تا چه میزان سود است؟

مشکاتی: به آمار بانک مرکزی تردید دارم

عبدالله مشکانی، کارشناس بازارهای مالی گفت: من نسبت به آمار بانک مرکزی تردید دارم و این آمارها وضعیت بازار را به درستی نشان نمی دهد.

او افزود: حجم معاملات نیز مهم است که در کدام مناطق تهران انجام می شود، اگر معاملات در جنوب باشد چون قیمت پایین تر است میانگین نیز پایین می آید. از طرفی بسیاری از این قراردها قراردهای پیش فروش است. در واقع پیش از این، ثبت نشده بودند و اکنون ساخته و ثبت می شود. به همین دلیل معملات درحال رشد است. سیستم بانک مرکزی این معاملات را تفکیک نمی کند.

این کارشناس بازارهای مای گفت: زمین از پاییز پارسال تا کنون تغییر قیمت چندانی نداشته و عمده هزینه ای که رشد کرده است به ساخت مربوط می شود.

او افزود: حاشیه سود ملک، همچنان بزرگ است و البته منطقه به منطقه تفاوت دارد. بازار ملک کاملا بمحلی است و نسبت عرضه و تقاضا در شهرهای مختلف اهمیت دارد.

تاثیر بازارهای مالی بر مسکن

مشکانی درمورد بازار آینده بازهای مالی و تاثیر آن بر مسکن توضیح داد: دلار تحت تاثیر میزان نقدینگی در کشور است و ملک نیز از نظر روانی از قیمت دلار تاثر می گیرد. قیمت های جهانی را کاهشی نمی بینم، استنباط من برای سال آینده در بازارهای جهانی قیمت های بالاتری است. مذاکرات نیز به صورت آنی بعید می دانم روی بازار مسکن تاثیر بگذارد.

او افزود: دلار بازار آزاد شاید به صورت هیجانی و کوتاه مدت پایین بیاید ولی میانگین سال پایین نیست. دلار نیمایی را هم نمی توان پایین تر از نرخ درنظر گرفت. به طور کلی افت زیادی برای هزینه ساخت و زمین پیش بینی نمی شود. اگر نرخ بهره بالاتر رود ممکن است اثر رکودی در بازار مسکن داشته باشد. درخوشبینانه ترین حالت من فکر نمی کنم قیمت ها در بازار مسکن بیشتر از ۱۰ درصد پایین بیاید.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: سال آینده، رشد اجاره بسیار آزاردهنده تر می شود. اگر کسی مصرف کننده است، توصیه می کنم حتی شده در حاشیه شهرها، خانه خریداری کند.

مسلمی: مسکن، روی کاغذ پرسودترین بازار است

احسان مسلمی، دیگر کارشناس مالی گفت: مسکن فقط روی کاغذ پرسودترین بازار است، ولی یکی از بدترین بازارها برای ورود محسوب می شود. اینکه آمار می گوید ملک سال گذشته بیشترین رشد را داشته گول زننده است، زیرا تا همین یک سال گذشته بازار طلا چندین بار نوسان کرده اما برای بازار مسکن چنین اتفاقی نیافتاده است. اگر افراد سرمایه خود را در بازار املاک سرمایه گذاری می کنند، برای این است که خیال راحت تری داشته باشند.

او افزود: اقتصاد ایران اکنون در وضعیت رکود تورمی است و در چنین وضعیتی بهترین بازار وجود ندارد. این یعنی همزمان همه چیز در رکود است ولی قیمت کالاهای اساسی رشد می کند.

مسلمی ادامه داد: اتفاق خطرناکی که در اقتصاد رخ داده، جایگزینی خودرو با مسکن است. درحال حاضر بازار مسکن از بدترین بازارها برای ورود است و این رکود را افزایش می دهد.

او گفت: ریزش قیمت ملک اگر در ایران اتفاق بیفتد شبیه بحران ۲۰۰۸ امریکا رخ می شود. چون مسکن بخشی از پشتوانه بانک هاست. بنابراین چنین چیزی را محتمل نمی دانم. رشد قیمت هم احتمالا در ملک های زیر یک تا یک و نیم میلیارد اتفاق می افتد.

چشم انداز بازار مسکن

این کارشناس بازارهای مالی، درمورد چشم انداز بازار مسکن بیان کرد: من برای سال ۱۴۰۱ رشدی به مراتب منطقی تر از امسال را برای مسکن تصور می کنم، ولی باز هم از تورم جا می ماند. رشد و جهش اصلی مسکن را برای سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ می توان متصور بود.

مسلمی درمورد سرمایه گذاری در این بازار گفت: من بازار مسکن را برای سال آینده به عنوان سرمایه گذاری توصیه نمی کنم، در این بازار ملاکان نیز سود زیادی نمی کنند.

او افزود: افرادی که تخصص ندارند وارد بازار خرید زمین نشوند. اگر می خواهند سود کنند وارد مسکن شوند. ملک های تجاری بدترین نوع سرمایه گذاری ملک هستند.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: توصیه می کنم افراد در مناطقی که رشد بیشتری را شاهد خواهد بود، ملک بخرند و در جایی که برای سکونت مناسب است سکونت کنند.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: