در حالت کلی بازار روند صعودی را در پیش می گیرد و در وضعیت فعلی مشکل چندان خاصی تهدیدکننده روند معاملات بازار نیست.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، ۱۷ فروردین‌ماه) وارد مدار نوسانی شد و با ۳۱ هزار واحد افزایش نسبت به هفته قبل، در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۶۳ هزار واحد ایستاد که در نهایت در هفته جاری رشدی معقول را ثبت کرد.

شاخص کل بورس تهران در پایان روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۰ فروردین‌ماه) در حالی در ایستگاه یک‌میلیون و ۴۳۲ هزار واحد به کار خود پایان داد که این رقم در روز گذشته و در آخرین روز کاری هفته جاری (۱۷ فروردین ‌اه) به یک‌میلیون و ۴۶۳ هزار واحد رسید.

شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۶۵ هزار و ۹۴۳ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۷۷ هزار و ۳۶۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۲۸ هزار و ۷۲ واحد به عدد ۲۳۵ هزار و ۱۹۳ واحد رسید.

در چهار روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای سایپا (خساپا)، ایران‌خودرو (خودرو)، پالایش نفت تهران (شتران)، و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

آمار ارائه شده حاکی از تداوم صعود شاخص بورس در هفته اخیر بود؛ این در حالی است که بازار در روزهای پایانی هفته گذشته برخلاف نخستین روزهای معاملاتی سال ۱۴۰۱، بازاری پرنوسان را تجربه کرد که این امر زمینه ساز نگرانی سهامداران در راستای بازگشت شاخص بورس به مدار نزول و ضرر و زیان دوباره سهامداران در این بازار شده است.

در این زمینه «آراد پورکار» کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در هفته ای که گذشت را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: همیشه در روزهای نخست سال و تحت تاثیر نزدیک شدن به برگزاری مجامع شاهد ورود پول به بازار سهام هستیم، حتی در سال ۱۴۰۰ و در زمان اوج ریزش شاخص بورس چنین اتفاقی در بازار رخ داد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون این مساله با افزایش قیمت کامودیتی‌ها و نیز موضوع مربوط به برجام همراه شده است، ادامه‌داد: افزایش قیمت کامودیتی‌ها که به واسطه جنگ روسیه و اوکراین به وجود آمد، باعث شد تا بازار حالتی از  تعادل را به خود بگیرد.

پورکار گفت: زمانی که قیمت کامودیتی‌ها افزایش پیدا کرد، روند تعادلی بازار شتاب بیشتری را به خود گرفت و زمینه ایجاد تقاضا در بازار فراهم شد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان‌کرد: اکنون یکی از مهمترین نکات مدنظر بازار، در نظر گرفتن متغیرها و پارامترهایی است که در تحلیل بازار مورد نظر فعالان بازار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در وضعیت فعلی مسائلی مانند نرخ بهره بدون ریسک مورد توجه بازار قرار گرفته است، گفت: اگر در بازار با کاهش نرخ بهره بدون ریسک همراه شویم، این اتفاق به نفع بازار خواهد بود و روند صعودی بازار ادامه‌دار می‌شود که در کنار آن تداوم افزایش قیمت کامودیتی ها نیز بر صعود شاخص بورس تاثیرگذار خواهد بود.

پورکار اضافه‌کرد: تثبیت متغیرهای تاثیرگذار بر روند معاملات بورس، می‌تواند سبب افزایش ارزندگی بازار شود و در نیمه نخست سال شاهد وجود مشکلی در روند بازار نخواهیم بود، اما این مساله به همه سهام حاضر در بازار صدق نمی‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه به علت نوسانات ایجاد شده در بازار طی هفته اخیر اشاره کرد و گفت: شاخص کل و نیز برخی از صنایع بورسی از مقاومت‌های مهمی عبور کردند؛ بنابراین طبیعی است که شاخص بورس در محدوده‌های فعلی در نوسان باشد.

وی با بیان اینکه در وضعیت فعلی مشکل چندان خاصی تهدیدکننده روند معاملات بازار نیست، افزود: افزایش قیمت دلار و نیز وجود ابهام در فضای بازار روند معاملات بازار را تحت تاثیر خود قرار داد و این اتفاقات باعث ایجاد احتیاط سهامداران برای ورود نقدینگی به این بازار شد.

پورکار، روند معاملات بازار در بلندمدت را مورد پیش بینی قرار داد و خاطرنشان‌کرد: در حالت کلی بازار روند صعودی را در پیش می گیرد؛ این در حالی است که در مقطعی از زمان شاهد وجود برخی از نوسانات و اصلاح شاخص بورس خواهیم بود، اما وجود چنین روندی نباید زمینه‌ساز نگرانی سهامداران در بازار باشد.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: