مدیر عامل شرکت عمران شهر‌های جدید گفت: ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تا امروز در طرح ملی مسکن تایید شده اند و پیامک اولیه را دریافت کرده اند.

علیرضا جعفری مدیر عامل شرکت عمران شهر‌های جدید ایران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

سوال: در قدم اول آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن چقدر است؟

جعفری: در گام اول متقاضیان ۴۰ میلیون تومان به خط اعتباری واریز می‌کنند و با این ۴۰ میلیون تومان پروژه شروع می‌شود، در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلان شهر‌های اطراف تهران و کلانشهر‌ها های اصلی و مادر ۴۰۰ میلیون تومان و مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان مشمول تسهیلات می‌شوند که متقاضیان می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

با مدیریت بحث زنجیره تولید مصالح ساختمانی با کیفیت و با قیمت تمام شده واحد‌ها به حداقل خواهد رسید و با همکاری که انبوه سازان و مجموعه‌ای که شرکت‌های رتبه دار در نگاه انبوه سازی دارند وارد عمل می‌شوند.

تلاش ما بر این است که با همان ۴۵۰ میلیون تومانی که آورده متقاضی است واحد مسکونی ۷۵ تا ۱۱۰ متری تهیه شود.

سوال: اقساط چند ساله است؟

جعفری: برنامه‌ریزی برای تولید مسکن در وزارت راه و شهرسازی بود بر این بود تا بتوانیم حداقل هزینه ساخت و هزینه خانه دار شدن را برای متقاضیان فراهم کنیم و بر این اساس هزینه زمین را حذف کرده ایم، ملاحظه حائز اهمیت این است که بسیاری از زمین‌ها نیاز به آماده‌سازی دارد.

ما در وزارت راه و شهرسازی صرفاً مسکن سازی نمی‌کنیم، باید زیربنا‌ها و مراکز خدماتی مورد نیازمان در نگاه شهرسازی ایجاد شود. اشکالی که در طر ح‌های گذشته وجود داشت این بود که صرفاً مسکن تولید شده است.

سوال: مجموع ثبت نام کنندگان طرح نهضت ملی مسکن چقدر است؟

جعفری: بالغ بر ۵ میلیون و ۴۲۰ هزار شهروند متقاضی ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن بودند که از این تعداد ۲ میلیون و سیصد هزار نفر تا به امروز تایید شدند این عدد ممکن است افزایش پیدا کند.

پالایش نهایی در این حوزه روزانه در حال شکل گیری است و پیش‌بینی بر این است که این اعداد افزایش پیدا کند.

هم وطنان برای یک نوبت می‌توانند از این بسته حمایتی بهره‌مند شود، بعد از اینکه پالایش انجام شد اطلاع رسانی صورت می‌گیرد و متقاضیانی که وارد فاز ثبت نام نهایی شدند باید افتتاح حساب داشته باشند و واریز وجه نقدی اولیه داشته باشد این مراحل پشت سر هم انجام می‌شود تا تعداد نفرات مشخص شود که به چه صورت است.

طرح نهضت ملی مسکن شامل کسانی می‌شود که برایشان پیامک و ارسال شده باشد. ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر پیامک اولیه را دریافت کرده اند لذا از آن‌ها دعوت شده است تا به شعبه و بانک مربوطه مراجعه کنند.

برای کسانی که پیامک ارسال شده، براساس دوره زمانی دعوت می‌شوند تا به بانک مراجعه کنند معمولاً بعد از یک ماه یا یک ماه و نیم متقاضیان باید اقدامات لازم را انجام دهند، در غیر این صورت از سامانه حذف می‌شوند.

سوال: قیمت تمام شده مسکن چقدر است؟

جعفری: در مسکن حمایتی باید بتوانیم کاهش هزینه تمام شده را برای متقاضی داشته باشیم، سالانه اقساط وام‌ها ۱۰ تا ۲۰ ساله است و بازپرداخت آن بین ۳ تا ۴ میلیون تومان است، این عدد تمام شده هر متر مکعب است و گرنه بازپرداخت وام بین ۳ تا ۴ میلیون تومان برای متقاضی است.

زنجیره اتصال هزینه ساخت مسکن به تسهیلات دریافتی در بانک‌ها مربوط می‌شود امیدواریم با مدیریتی که در بحث مدیریت زنجیره تولید مصالح می‌شود، بحث هزینه زمین را به حداقل می‌رسانیم.

ما به حداقل‌های هزینه برای تولید مسکن اکتفا می‌کنیم، تکلیف دولت در این زمینه بحث حمایت برای اقشار کم درآمد و دهک‌های مختلف است با برنامه‌ریزی که صورت می‌گیرد برای دهک‌های مختلف این ظرفیت را به وجود خواهیم آورد تا با استفاده از مدیریت هزینه تمام شده مسکن شاهد کاهش این عدد در حوزه ساخت انواع مسکن باشیم.

کسانی که در عرصه جهاد ساخت مسکن فعالیت می‌کنند باید به این نکته توجه کنند که تجهیزاتی که به عنوان تجهیزات هزینه‌بر است حذف شده است و مسکن فاقد آسانسور، محوطه سازی و فاقد پکیج است. تاکید داریم در نهضت ملی مسکن باید به سمت صنعتی‌سازی برویم. با روش‌های سنتی که بعضاً سازندگان دنبال‌ می کنند هزینه‌ها جبران نمی‌شود .

صنعتی سازی در نهضت ملی مسکن شعار ماست سازندگان باید به سمت حوزه صنعتی سازی و تکنولوژی‌هایی بروند که کیفیت و سرعت را پاسخگو باشند.

سازندگان نباید متضرر شوند. نکته بسیار مهم این است که مورد استقبال سازندگان در نگاه انبوه سازی و شرکت های رتبه دار قرار گرفته است که دارای تجهیزات و امکانات هستند.

در برخی از نقاط کشور به دلیل بعد تامین مصالح نیاز به ضرایب جبرانی دارد که این موضوع در شورای برنامه‌ریزی استانها اختیار داده شده که ضریب جبرانی برای بحث مسافت در راستای تامین مصالح را داشته باشند.

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در ادامه برنامه به چند سوال پاسخ داد:

سوال: همکاری انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران با طرح نهضت ملی مسکن به چه صورت است؟

رهبر: انبوه‌سازان از قبل سابقه طولانی در همکاری دارند و در مسکن مهر مشارکت نزدیکی داشتیم، تفاوتی که طرح نهضت ملی مسکن نسبت به مسکن مهر داشت این بود که طرح مسکن مهر گفته می‌شد که مصوبه قانونی ندارد و تورم زا بوده است اما طرح ملی نهضت مسکن در مجلس مصوب شد.

طرح جهش تولید مسکن مشکلات را برطرف کرده بود و موارد مالی حل شد . در موارد مالیاتی در مسکن مهر مشکل داشتیم ولی معافیت مالیاتی حذف شد و قانونی را مصوب کردند که مشخصات طرح جهش تولید مسکن را داشت.

بازپرداخت ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات در طرح نهضت ملی مسکن بیست ساله است قبلا قرار بود ۱۲ ساله باشد اما در نهایت ۲۰ ساله شد بناباین مبلغ بازپرداخت اقساط خیلی کمتر از ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی است که آقای جعفری اعلام کرده اند.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: