معاون راه و شهرسازی مازندران گفت که قیمت پایه ساخت هر متر مربع خانه ‌در طرح نهضت ملی مسکن در مازندران پنج میلیون تومان تعیین شده است و انبوه‌سازان بر این اساس کار را انجام خواهند داد.

سید عباس رهگشای افزود: در ماه‌های گذشته همزمان با نام‌نویسی طرح نهضت ملی مسکن، برنامه قیمت‌گذاری و نحوه اجرای آن از سوی راه و شهرسازی استان در دستور کار قرار گرفت که طی مذاکرات فشرده با انبوه‌سازان، قیمت پایه اجرا برای ساخت اسکلت، آجرچینی، نمای بیرون و طراحی داخلی برای هر متر مربع پنج میلیون تومان اعلام می‌شود.

وی توضیح داد : البته طبق برآورد انبوه‌سازان استان، قیمت تمام‌شده اجرای این طرح با محوطه‌سازی، لوله کشی تامین آب آشامیدنی، فاضلاب، انتقال برق و گاز و همچنین راه‌اندازی مراکز خدماتی و رفاهی در مجتمع به حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر متر مربع خواهد رسید و رقم تعیین شده به این معنا است که قیمت تمام شده یک خانه ۱۰۰ متر مربعی در طرح نهضت ملی مسکن در مازندران طبق محاسبه روز ۶۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

معاون راه و شهرسازی مازندران با اظهار این که مساحت خانه ها در طرح نهضت ملی مسکن در مقیاس‌های مختلف ۵۰ تا ۷۰، ۸۰ تا ۱۰۰ و همچنین ۱۱۰ تا ۱۴۰ متر مربع با توجه به میزان درآمد و توان مالی متقاضیان متغییر خواهد بود ، گفت : از مجموع ۳۸ هزار واحد مسکونی که ساخت آنها سهمیه سال نخست مازندران است  ، مساحت حدود ۲۰ هزار واحد ۵۰ تا ۷۰ متر مربع در نظر گرفته شده است.

وی گفت که حدود ۵۰ انبوه ساز متولی ساخت و ساز در طرح نهضت ملی مسکن مازندران شده اند که صفر تا صد کار حتی تامین نیروی انسانی را بر عهده دارند و تاکید شده است که نیروی انسانی مورد نیاز اجرای طرح هم که حدود ۲۰ هزار نفر برآورد شده باید با اولویت بومیان تامین شود.

رهگشا اظهار داشت : در زمان حاضر حدود ۱۰ هزار نفر از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در مازندران که آورده ۳۰ میلیون تومانی خود را به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز کردند، برای دریافت تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی به بانک‌های عامل استان معرفی شده اند و معرفی بقیه به بانک ها هم با واریز  سهمشان انجام خواهد شد.

وی مهم‌ترین چالش در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مازندران را تامین زمین عنوان کرد و گفت که در زمان حاضر با همراهی دستگاه‌های اجرایی، حدود یک‌هزار هکتار زمین برای سال اول اجرای این طرح در حریم شهری استان آماده شد اما برای اجرای این طرح در سال‌های آینده، کمبود زمین در بافت شهری یک چالش اساسی  خواهد بود.

طرح نهضت ملی مسکن را دولت سیزدهم برای خانه دار کردن مردم ارائه کرد که قرار است در چارچوب آن سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته و تحویل متقاضیان شود. سهم مازندران از این طرح سالانه ۳۸ هزار و در مجموع ۱۵۲ هزار خانه است.   

طبق مقررات نهضت ملی مسکن، متقاضیان با داشتن پنج شرط تاهل، سرپرست خانوار بودن و مردان مجرد ۲۳ سال به بالا، حداقل سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانستند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند.   

همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانستند ثبت‌نام کنند. 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۵۳ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: